زبان‌شناس ادب و فرهنگ فارسی:

فردوسی گوهر وجودی ما ایرانیان را به خودمان نشان داد

زبان‌شناس ادب و فرهنگ فارسی گفت: فردوسی گوهر وجودی ما ایرانیان را به ما نشان دادو ما از قبل اسلام خود هیچ اطلاعی نداشتیم، این شاعر به ما نشان داد که ما قوم و قبیله‌ای بودیم که سرفراز زیستیم و خواهیم زیست.

 غلامرضا عمرانی   در همایش پاسداشت زبان و ادبیات پارسی و بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی و تجلیل از مفاخر فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان گفت: ایران در طول تاریخ نه کشور صنعتی، نه کشور کشاورزی و آنچه ما در جهان امروز می‌شناسیم، کشور علمی نبود اما با این تفاسیر سرپا مانده است، چگونه می‌شود این کشور روی این ستون‌ها نباشد و استوار بماند.

او گفت: ایران روی چهار ستون بزرگ به نام‌های سعدی، مولوی، حافظ و فردوسی قرار گرفته و در این دنیای پرآشوب تا امروز تاب آورده است  و ما روی شانه این بزرگان ایستاده‌ایم و هرگز فانی نخواهیم بود و هرگز شکست نخواهیم خورد این بزرگان مفاخر بزرگ بشریت هستند.

این زبان شناس  گفت:پروردگار، همه هنرش را بکار برد تا این چهار دُردانه را آفرید و  تمام تعالیم انسانی و اخلاقی در وجود این چهار نفر نهادینه شده، سعدی اخلاق و دنیا شناسی، حافظ انسانیت و دوستی با دیگران، مولوی معنویت و فردوسی همه این تعالیم را در خود جای داده است.

او گفت: شناسنامه ما شاهنامه فردوسی است و به ما نشان می‌دهد که چگونه توانستیم با سربلندی و افتخار خود را به امروز برسانیم اگر این سند نبود ما از پیشینه خود چیزی نمی‌دانستیم و این مهم را مدیون فردوسی و شاهنامه کبیر او هستیم.

عمرانی با اشاره به دعوت در موسسه لغت‌نامه دهخدا از وی گفت: تمام مفاخر ادبی ایران در این موسسه حضور داشتند و ما در آنجا سرشار از غرور بودیم.

او گفت:این بزرگان هستند که ایران را ایران نگه می‌دارند کشورمان روی شانه این بزرگان ایستاده است.

او گفت: ایران همه چیز خود را از این مردم دارد، اغراق هم نیست ایران به زبان فارسی می‌نازد، این زبان که حامل همه هویت ماست که با تمام نیکویی‌هایش موجب فخر ماست که با فرمان امیر یعقوب لیث در این سرزمین احیا شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار