با گذشت ۵۰ سال از سلطه آمریکا؛

مردم ژاپن همچنان خواستار خروج نظامیان آمریکایی‌

به مناسبت ۵۰ امین سالگرد بازگشت استان اوکیناوا به ژاپن، مردم اوکیناوا همچنان خواستار خروج نظامیان آمریکایی هستند.

به مناسبت ۵۰ امین سالگرد بازگشت استان اوکیناوا به ژاپن و خروج از سلطه آمریکایی ها، راهپیمایی صلح در اطراف پایگاه نظامی فوتنما و پایگاه کادنا در این استان در اعتراض برای کاهش تعداد پایگاه‌ها برگزار شد. در این راهپیمایی هزاران نفر از داخل و خارج از استان گردهم آمدند.

هرساله تعدادی از گروه‌های شهروندی و اتحادیه‌های کارگری، در ۱۵ مه (۲۵ اردیبهشت) راهپیمایی صلح را برگزار می‌کنند. معترضان در این راهپیمایی پیشانی بند‌هایی با عبارت «اوکیناوا بدون پایگاه» بر سر بسته و حدود ۹ کیلومتر در اطراف پایگاه‌های آمریکا راه پیمایی کرده و خواستار تعطیلی پایگاه‌ها شدند.

افراد در مصاحبه با خبرنگار «ان اچ کی» از آلودگی صوتی این پایگاه‌ها اعتراض کرده و خواستار پراکنده کردن این پایگاه‌ها در استان‌های دیگر شدند. همچنین بعضی از آن‌ها تصریح کردند که با گذشت ۵۰ سال از شکست ارتش آمریکا در اوکیناوا، وضعیت پایگاه‌های این کشور در این استان نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است.

یکی دیگر از مصاحبه شوندگان به حوادث و سوانحی که به دلیل وجود این پایگاه‌ها در اوکیناوا رخ داده، اشاره کرد و گفت قبل از  شکست سلطه آمریکایی‌ها، یک جنگنده نظامی آمریکا در یک مدرسه ابتدایی سقوط کرد و باعث کشته شدن دست کم ۱۸ دانش آموز شد.

حدود ۶۰ درصد از مردم اوکیناوا پس از بازگشت این استان به سرزمین ژاپن متولد شدند و به همین دلیل نسل امروزی سلطه گری آمریکا را تجربه نکرده و نسبت به تاریخ خود بی تفاوت هستند و اطلاعات کمی از تاریخ حکومت آمریکا و نبرد‌ها در این استان دارند. در همین راستا گروهی از معلمان تاریخ در اوکیناوا یک نظرسنجی بین دانش آموزان دبیرستانی برگزار کرده و بسیاری از دانش آموزان پاسخ دادند که این مسئله برای آن‌ها اهمیتی ندارد.

سونوکو فوکودا، یک استاد دانشگاه، اطلاع رسانی نکردن کافی به نسل جوان را دلیل بی تفاوتی آن‌ها اعلام کرد و در همین راستا یک دوره برگزار کرد و به دانش آموزان درباره حوادث گذشته اوکیناوا و نتایج سلطه آمریکا بر مردم محلی این منطقه به آن‌ها توضیح داد. پس از این دوره بسیاری از شرکت کنندگان اعتراف کردند که از شنیدن وقایع آن موقع شگفت زده شدند و پیش از این هرگز چیزی درباره آن نشنیده بودند.

پنجشنبه گذشته مصادف با هفتادمین سالگرد اجرایی شدن معاهده صلح سانفرانسیسکو  بود. طبق این معاهده ژاپن از اشغال نیرو‌های متفقین و آمریکا خارج شده و حق حاکمیتش به آن بازگردانده شد. اما با این حال از آن زمان تا سال ۱۹۷۲  ارتش آمریکا به دلیل اهمیت استراتژیک اوکیناوا برای امنیت اقیانوس آرام و  بازدارندگی روسیه تصمیم به اشغال اوکیناوا گرفت.

سرانجام مردم ژاپن در ۱۵ مه ۱۹۷۲ به ۲۷ سال سلطه گری آمریکا بر استان اوکیناوا پایان دادند و اوکیناوا را به سرزمین اصلی ژاپن بازگردانند. با این حال از آن زمان تاکنون پایگاه‌های آمریکایی در این کشور باقی مانده است.

ارتش آمریکا در حال حاضر در ژاپن حدود ۴۵ هزار پرسنل نظامی دارد و در کل ۹۵ هزار آمریکایی شامل کارکنان غیرنظامی و خانواده‌های آن‌ها به ژاپن اعزام شده اند. نیمی از این تعداد نظامیان در اوکیناوا مستقر هستند و نیم دیگر آن در بقیه مناطق ژاپن حضور دارند. به همین دلیل بار مشکلات نظامیان آمریکایی در اوکیناوا زیاد است و ارتش آمریکا مشکلات زیادی را در این منطقه به وجود می‌آورند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۲ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
من نمیدونم آمریکائیا چه جوونورایی هستن که هر جا میرن ملت ازشون متنفر میشن
آخرین اخبار