معاون سیاسی وزارت امور خارجه:

ایران به اندازه جدیت در مذاکرات، در عدم اعتماد به دشمن نیز مصمم است

علی باقری گفت: عقلانیت انقلابی اقتضا می‌کند از همه ظرفیت‌های میدان دیپلماسی برای تامین منافع ملی استفاده کرد.

معاون سیاسی وزارت خارجه در بازدید از نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز و پتروشیمی گفت: سیاست راهبردی خنثی‌سازی تحریم در کنار ابتکار هوشمندانه رفع تحریم، ترفند دشمن در متوقف‌سازی قطار توسعه همه‌جانبه کشور را ناکام گذاشته و پایداری رفع تحریم‌ها در گرو حفظ و ارتقای ظرفیت‌های سخت و نرم در خنثی‌سازی تحریم‌ها است.

به گفته علی باقری ایران همان اندازه که در فرآیند مذاکرات و انجام تعهدات بین‌المللی جدی است، در "عدم اعتماد به دشمن" و "عدم اتکا به بیگانگان" برای مصونیت از تحریم هم راسخ و مصمم است و عقلانیت انقلابی اقتضا می‌کند با عدم اعتماد به دشمن و عدم اتکا به بیگانگان، از همه ظرفیت‌های میدان دیپلماسی برای تامین منافع ملی استفاده کرد.

پس از گذشت هفت دور از مذاکرات لغو تحریم‌ها، دور هشتم گفتگو‌ها ۶ دی و با حضور هیأت‌های ایران و گروه ۱+۴ از سر گرفته شد و ادامه داشت تا اینکه با اعلام جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اروپا از ۲۰ اسفند به علت اختلاف نظر طرفین مذاکرات بر سر برخی مسائل باقی مانده تا اطلاع ثانوی متوقف شد.

تهران، آمریکا را مسبب وضع فعلی دانسته و به قول حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان اگر آمریکا بیش از این معطل نمی‌کرد همین الان توافق انجام می‌شد؛ در مقابل واشنگتن هم ایران را  به درخواست‌های حداکثری در مذاکرات لغو تحریم‌ها متهم می‌کند.

رسانه های غربی موضوع رفع تحریم ها را مانع اصلی مذاکرات می دانند؛ چندی پیش جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه ای با روزنامه فایننشال تایمز گفته بود در حال بررسی سناریویی است که بر اساس آن نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده خارج می‌شود، با این وجود اما تحریم‌های علیه بخش‌های اقتصادی و امنیتی این سازمان همچنان باقی خواهد ماند.

با این وجود به گفته محمود عباس‌زاده سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس  موضوع تحریم‌های سپاه پاسداران بحثی حاشیه‌ای است و بر سر ۵ تا ۶مورد در مذاکرات وین هنوز اختلاف باقی‌ است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه در این باره گفته آمریکا حقوقی از ملت ایران ضایع کرده و از جیب ملت ایران برداشته که اگر پس بدهد توافق می‌کنیم.

از سوی دیگر جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم که معاون خود انریکه مورا را برای حل و فصل مسائل باقی مانده همزمان با سفر امیر قطر به تهران فرستاده بود ساعتی پس از بازگشت او از تهران نتیجه سفر او را «مثبت» ارزیابی کرده و از باز شدن راه برای رسیدن به توافق نهایی خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان وزیرخارجه کشورمان در آخرین اظهار نظرش گفته توافق خوب و قابل اتکا در دسترس است اگر آمریکا تصمیم سیاسی خود را گرفته و به تعهداتش پایبند باشد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Netherlands
7891
۰۷:۲۵ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
بین زمین و هوا نگهشان دارید تا یه کم سر عقل بیان. بهترین موقعیته. احسنت. مرحبا.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
ظاهرا" این جمله ای که گفتید یک جور تلاش در سرودن شعر نو بود ولی چرخ دیپلماسی با شعر نو نمی چرخد شما اول ببینید ولادیمیر پوتین چه دستور می دهد بعد صحبت کنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۱
چی میگی پوتین سر پیازه یا ته پیاز اونا تو تله اوکراین گیر کردن
Germany
ناشناس
۲۱:۴۵ ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
سیاه بازی بی سیاه بازی
کدام خط های قرمز دوباره سبز رنگ شد
آخرین اخبار