معرفی کتاب؛

سرباز کوچک امام؛ قصه شهامت نوجوانی ۱۳ ساله در روز‌های اسارت

خاطرات مهدی طحانیان به قلم فاطمه دوست کامی، در سال ۱۳۹۶ به چاپ رسیده است.

مهدی طحانیان، نوجوان سیزده ساله‌ای بود که در عملیات بیت المقدس در نوزده اردیبهشت ۱۳۶۱ به اسارت دشمن بعثی درآمد و یک سال پس از اسارت، در برابر درخواست خانم خبرنگار بی حجاب برای مصاحبه، شرط مصاحبه را محجبه شدن آن خبرنگار قرار داد که مجموعه خاطراتش در کتابی به نام سرباز کوچک امام به چاپ رسیده است.

خاطرات مهدی طحانیان به قلم فاطمه دوست کامی در سال ۱۳۹۶ از نشر پیام آزادگان در ۶۸۸ صفحه به چاپ رسیده است.

محتوای این کتاب بر اساس بیش از ۳۵۰ ساعت گفت و گوی نویسنده با راوی کتاب است، همچنین این کتاب با حدود ۲۰ ساعت مصاحبه تکمیلی با افراد مربوط به طحانیان از جمله پدر او، سرهنگ حسن زارعی از فرماندهان دفاع مقدس و همسنگرانش چون آزادگان سرافراز حجت الاسلام سید حسن میرسید، فاطمه ناهیدی و نیز نامه‌هایی از دوران اسارتش تهیه شده است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در تحسین کتاب سرباز کوچک امام نوشته اند که در این کتاب نشانه‌های خباثت و لئامت ماموران بعثی آشکارتر از کتاب‌های مشابه‌ای است که خوانده ام، به عقیده‌ کارشناسان این حوزه جامع‌ترین اثر خاطره نگاری به لحاظ حجم و محتوا در عرصه «اسارت» و «فرهنگ ایثار و مقاومت» به شمار می‌آید.

در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: هرچه فکر کردم یادم نیامد آخرین باری که یک غذای درست و حسابی خورده‌ام، کی بوده است. از نان و ماستی که شب مرحله دوم عملیات خورده بودیم هم حدود دوسه شب می‌گذشت. مطمئن بودم که وضعیت بچه‌ها هم بهتر از من نبوده است.

ساندویچ را به‌زور بین هفت هشت نفری که نزدیکم بودند تقسیم کردم، نمی‌گرفتند. می‌گفتند: «خودت بخور» به‌زور بهشان دادم، خودم هم یک لقمه‌ی کوچک در دهانم گذاشتم. کف سالن دراز کشیدم. زمین سیمانی و سرد بود.

تمامی تلاش‌ها و حساسیت‌های مربوط به ثبت خاطرات این رزمنده تنها به این دلیل است که خاطرات یکی از جوان‌ترین اسرای انقلاب که تنها یک نمونه آن بازتابی روشن در اذهان مردم پرشور مذهبی ایران داشته است، به صورتی کاملاً مستند و منطبق با واقعیات ثبت شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار