در بحبوحه تنش اوکراین

افزایش تحقیقات آمریکا درباره فعالیت‌های سایبری روسیه

دولت آمریکا تحقیقات درباره یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس روسی را به دلیل ترس از حمله سایبری در بحبوحه تنش با اوکراین افزایش داده است.

دولت «جو بایدن» رئیس‌ جمهور آمریکا به دلیل ترس از حمله سایبری روسیه در بحبوحه تنش این کشور با اوکراین، تحقیقات امنیت ملی درباره نرم‌افزار آنتی ویروس «کسپرسکی لب» متعلق به روسیه را تشدید کرد.

سه منبع مطلع از این مسئله ضمن اعلام این اقدام دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز گفتند که دولت بایدن در حال حاضر به دلیل حمله مسکو به اوکراین از احتمال حمله سایبری روسیه واهمه دارد و به همین دلیل نرم‌افزار کسپرسکی لب که متعلق به روسیه است را تحت نظارت شدید قرار داده است.

منبع چهارمی هم در این باره به رویترز گفت: «این پرونده را سال گذشته (میلادی) وزارت دادگستری آمریکا به وزارت بازرگانی ارجاع داده است.»

البته به گفته سه منبع اولیه وزارت بازرگانی پیشرفت کمی در این زمینه داشته تا اینکه کاخ سفید و سایر مقامات دولت آمریکا از این نهاد خواستند تا در ماه مارس این پرونده را به پیش ببرد.

در حال حاضر آمریکا واهمه دارد که کرملین بتواند از نرم‌افزار آنتی‌ویروس کسپرسکی لب استفاده کند و از این راه با دسترسی ممتاز به سیستم‌های رایانه‌ای اطلاعات حساس را از رایانه‌های آمریکایی بردارد یا به دلیل افزایش تنش‌ها بین مسکو و غرب، اطلاعات را دستکاری کند.

پیشتر از این قانون‌گذاران آمریکا استفاده دولت فدرال این کشور از نرم‌افزار کسپرسکی را ممنوع کرده‌اند، اما در نهایت می‌توانند این شرکت را مجبور کنند تا اقداماتی را برای کاهش خطرات ناشی از محصولاتش انجام دهد یا شهروندان آمریکا را از استفاده از این نرم‌افزار به طور کامل منع کنند.

این تحقیقات که پیش از این گزارش نشده بود، نشان می‌دهد که دولت آمریکا در حال تحقیقات عمیقی در زمینه سایبری است تا به زعم خود از شهروندان و شرکت‌های آمریکایی در برابر حملات سایبری روسیه محافظت کند.

«امیلی کیلکریز» معاون سابق نماینده تجاری آمریکا هم در این باره گفت: «با توجه به آنکه بازار تجاری ما بسیار باز است، محافظت از مقامات و توجه به آن‌ها تنها چیزی است که ما باید به موجب آن نگران حمله نرم‌افزاری مانند کسپرسکی باشیم.»

به نوشته خبرگزار رویترز، دیگر اقدامات و قوانین نظارتی به دولت آمریکا این اجازه را نمی‌دهند تا استفاده بخش خصوصی از نرم‌افزاری مانند کسپرسکی را مسدود کند، گرچه مدت‌هاست مقامات آمریکایی این نرم‌افزار را به‌ عنوان یک تهدید جدی برای امنیت ملی آمریکا تلقی می‌کنند.

در حال حاضر ۷۵ روز از آغاز حمله نظامی روسیه به اوکراین می‌گذرد و دیروز اعضای یک هسته نازی در مسکو که برای انجام حملات تروریستی در سالروز «جشن پیروزی» در روسیه برنامه‌ریزی کرده بودند، دستگیر شدند.

از طرفی روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز در گزارشی اعلام کرد که جنگ در اوکراین نه تنها به یک جنگ خسته‌کننده تبدیل نشده است بلکه هر روز بر میزان خطرناک بودن آن اضافه می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار