مشاور عالی فرمانده کل قوا:

با اتخاذ راهبرد دریامحور از ‌تحریم‌ها عبور خواهیم کرد

سرلشکر صفوی با بیان اینکه قدرت‌های جهان به موقعیت خلیج‌ فارس چشم ‌دوخته‌اند گفت: با راهبرد دریامحور از سخت‌ترین تحریم‌ها عبور خواهیم کرد.

مشاور عالی فرمانده کل قوا که به همراه فرمانده نیروی هوایی ارتش و جمعی از فرماندهان آجا و دانشجویان مقطع دکتری دانشگاه دافوس ارتش به استان هرمزگان و جزیره بوموسی سفر کرده است گفت: با توجه به موقعیت استراتژیک خلیج‌ فارس، تنگه هرمز و دریای عمان به‌عنوان گذرگاه دریایی سوق‌الجیشی، اتخاذ راهبرد دریامحور نقشی تعیین‌کننده در سپهر اقتصادی منطقه ایفا خواهد کرد و تأثیراتی به‌‌سزا در روند صادرات و ترانزیت در پی خواهد داشت و به نظر می‌رسد حضور ناوگان‌های نظامی چین و روسیه در مانور مشترک با ناوگان‌های نظامی ایران در شمال اقیانوس هند زمینه‌ای برای علاقمندی کشور‌های عضو سازمان همکاری شانگ‌های و سرمایه گذاری اقتصادی آن‌ها در کشور‌های جنوب خلیج فارس و پاکستان و ایران است.

 به گفته سرلشکر صفوی، این یک راهبرد جدید برای تغییرات ساختار امنیتی منطقه بعد از خروج اجباری امریکایی‌ها از خلیج فارس طی چند سال آینده است که امنیت توسط کشور‌های منطقه تأمین شود.

گفتنی است، خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان مسیری استراتژیک برای تامین نفت بازارهای جهانی هستند و حدود یک پنجم نفت جهان از این راه عبور می‌کند و سه کشور ایران، چین و روسیه از مدت ها پیش به دنبال همکاری و برگزاری مانورهای مشترک هستند.

در یکی از این مانور ها اول بهمن پارسال، منطقه سوم دریایی نبوت شاهد برگزاری مانوری سه روزه با عنوان "رزمایش مرکب کمربند امنیت دریایی ۲۰۲۲ " در فضایی به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر و با شرکت چین و روسیه بود.

در این رزمایش ۱۱ یگان نیروی دریایی و سه یگان نیروی دریایی سپاه پاسداران شرکت داشته و همچنین سه یگان از روسیه و دو یگان نیروی دریایی چین نیز حضور داشتند.

به گفته امیر تاج الدینی « هدف از برگزاری این مانور "تقویت امنیت تجارت دریایی بین المللی، مقابله با دزدی دریایی و تروریسم دریایی، تبادل اطلاعات در حوزه امداد و نجات دریایی و تبادل تجربیات عملیاتی و تاکتیکی" میان سه کشور ایران، روسیه و چین بود.»

چهارسال پیش از این نیز اولین مانور مشترک دریایی ایران، چین و روسیه به مدت چهار روز در دریای عمان و اقیانوس هند برگزار شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
منظورش تنگه محوره
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۸:۱۶ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
والا بخدا شما شاید از تحریم عبور کنی ولی تحریم از رو ما عبور کرده. به قولی برای ما که آب نشد شاید برای شما نان شود
آخرین اخبار