باید ستاد دیپلماسی علمی در فضای مناسب راه اندازی شود

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی گفت: اگر بخواهیم با تغییر پارادایم جهانی، قوانین را اصلاح کنیم؛ باید نهاد سازی کنیم.

نصیری قیداری در برنامه دیپلماسی علمی و فناوری؛ فرصت ها، چالش‌ها و راهکار‌ها که هم اکنون در دانشگاه شهید بهشتی در حال برگزاری است، گفت: قوانین بالا دستی کشور به شدت نیازمند اصلاح هستند.

به گفته او در نقشه جامع علمی کشور نکات ارزشمندی وجود دارد؛ اما از منظر دیپلماسی این چنین نیست و بیشتر جملات در سطح کلی گویی و عملیاتی شدن آن نیازمند اصلاحات است.

رئیس دانشگاه شهیدبهشتی گفت: اگر بخواهیم با تغییر پارادایم جهانی این قوانین را در روزگار فعلی که به شدت با تغییر و تحول در همه حوزه‌های آموزشی هستند اصلاح کنیم؛ باید نهاد سازی کنیم. باید ستاد دیپلماسی علمی در فضای مناسب مثلا وزارت علوم، راه اندازی شود. است ستاد در کشور‌های انگلستان و آمریکا و ... وجود دارد.

به گفته وی تحقیقات علمی به صورت جهانی رصد می‌شوند و بحث علم و فناوری برای کشور ما بسیار مهم است.

او گفت: تبادل استاد با دانشجو امری لازم است و پارامتر‌ها و عناصر مهم دیپلماسی علمی تردد دانشجویان و دانشمندان است. موانعی در این زمینه وجود دارد. مثلا بحث تابعیت ایرانیان خارج از کشور یکی از موانع است و تقریبا به تعداد ۷۵ هزار دانشجوی ایرانی در داخل به همان اندازه هم در خارج از کشور داریم و باید از این فرصت در جهت تبادل و ارتباطات بین المللی استفاده کنیم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.