نظارت جدی مانع افزایش بی رویه اجاره بها و قیمت مسکن در لرستان می شود

معاون عمرانی استاندار لرستان بر ضرورت تعیین مبنای درست برای قیمت‌گذاری مسکن و اجاره‌بها و همچنین نظارت بر فعالیت مشاوران املاک در این استان تاکید کرد.

احمدرضا دالوند در جلسه بررسی افزایش بی رویه قیمت مسکن و اجاره بها در لرستان گفت: با تأکیدات استاندار لرستان در رابطه با پیشگیری از افزایش بی رویه اجاره بها در استان، این جلسه برگزار شده است.

وی با اشاره به برخی آمار در رابطه با اجاره بها در لرستان گفت: بر اساس برخی آمار، از سال ۹۵ تا کنون، در استان لرستان، میزان اجاره بها ۲۸۸ درصد رشد داشته و نسبت به میانگین کشوری تقریباً ۱۰۰ درصد بیشتر، رشد داشته است.

معاون عمرانی استاندار لرستان با تاکید بر ضرورت چاره اندیشی و برنامه ریزی در راستای کنترل اجاره بها و قیمت ملک در استان می گوید: آیتم‌هایی بر تعیین قیمت ملک و اجاره بها مؤثر است، یکی از آنها، موقعیت ملک است، دیگری سال ساخت ملک و همچنین کیفیت مصالح از دیگر عوامل تعیین قیمت ملک و اجاره بها است.

دالوند با اشاره به عدم تعیین مبنای درست برای قیمت گذاری در لرستان گفت: همچنین عدم نظارت و کنترل بر صنف مربوطه و مشاوران املاک، یکی دیگر از مشکلات در استان است.

وی با تاکید بر ورود جدی سازمان صمت به این موضوع و لزوم چاره اندیشی در این رابطه گفت: یکی از چالش‌های جدی ما که موجب حاشیه نشینی هم می‌شود، عدم همین نظارت‌ها است، بر مشاوران املاک غیر رسمی و همچنین رسمی نظارتی وجود ندارد، در حاشیه شهر‌ها زمین‌هایی که خارج از بافت، محدوده و حریم هستند به صورت بی رویه قطعه بندی می‌شوند و با قیمت‌های پایینی نسبت به املاک داخل شهر، به فروش می‌رسانند و همین امر باعث حاشیه نشینی می‌شود.

معاون عمرانی استاندار لرستان با تاکید بر اینکه متأسفانه در این رابطه هیچ کنترلی وجود ندارد و این زمین‌ها به فروش می‌رسند، گفت: این امر به رویه‌ای برای یک سری از مشاوران املاک، افراد سود جو و… برای افزایش قیمت املاک و اجاره بها تبدیل می‌شود، سازمان صمت، اتحادیه و صنف مربوطه حتماً باید پای کار بیایند، تمامی املاکی‌ها باید مورد ارزیابی قرار بگیرند، بررسی شود که آیا پروانه فعالیت دارند یا ندارند، سپس بر فعالیت این‌ها باید نظارت شود.

دالوند با تاکید بر اینکه برای هر معامله‌ای که صورت می‌گیرد یک کد رهگیری باید وجود داشته باشد افزود: تا زمانی که این وضعیت کنترل نشود و این افراد سود جو باشند، این مسائل را متأسفانه در استان و حاشیه شهر‌ها داریم.

وی با اشاره به انتشار آگهی‌های بدون ضابطه در فضای مجازی و عدم نظارت و کنترل در این رابطه می گوید: نیروی انتظامی و پلیس فتا باید در این رابطه ورود جدی داشته باشد.

معاون عمرانی استاندار لرستان با بیان اینکه متأسفانه در کشور و همچنین استان ما، ساختمان تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده است ادامه داد: فرهنگ سازی از طریق صدا و سیما باید از سوی رسانه‌ها باید صورت گیرد.

دالوند تاکید کرد: اگر یک قیمت پایه و منطقی با توجه به شاخص‌ها و همچنین یک درصد افزایش منطقی در این رابطه داشته باشیم، همچنین بر املاکی‌ها و فضای مجازی کنترل و نظارت جدی داشته باشیم، می‌توانیم از افزایش بی رویه اجاره بها و قیمت مسکن در استان جلوگیری کنیم.

منبع: مهر

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.