آمریکای مدل هتل کوبورگ یا آمریکای مدل سِنا؛ فرقی میان این دو وجود دارد؟

چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت ماه بود که دومین طرح ضد ایرانی مجلس سنای آمریکای به تصویب رسید.

هفته گذشته بود که طرحی که پیشنهادش از سوی «جیمز لنکفورد» (سناتور تندرو جمهوری خواه ایالت اوکلاهما) مطرح شده بود در نهایت با ۶۲ رای مثبت و ۳۳ رای منفی تصویب شد، دومین طرح ضد ایرانی مجلس سنای آمریکا. 

این طرح در حالی به تصویب رسید که مذاکرات وین در انتظار تصمیم گیری سیاسی واشنگتن در مورد چند موضوع مهم و باقیمانده است. هدفش هم ممانعت از رفع تحریم‌ها علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در صورت بازگشت احتمالی دولت جو بایدن به برجام است.

این طرح از دولت دموکرات بایدن می‌خواهد در صورت بازگشت احتمالی به برجام سپاه پاسداران همچنان در فهرست موسوم به سازمان‌های تروریستی خارجی باقی بماند.

آمریکای هتل کوبورگ یا آمریکای سنا؟ کدام واقعی است؟

علاوه بر این این طرح ضد ایرانی در پی گنجاندن مسائل فرابرجامی در هر گونه توافق واشنگتن برای بازگشت به برجام  و ممانعت از رفع تحریم‌های سپاه پاسداران است.

البته این اولین طرح ضد ایرانی نبود که سنای آمریکا را درگیر خود می‌کرد، عصر چهارشنبه به وقت محلی طرح دیگری هم برای حفظ تحریم‌ها علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران با هدف محدود کردن همکاری‌ها با چین تصویب شد.

طرحی که پیشنهاد دهنده آن «تد کروز » سناتور تندروی جمهوری‌خواه ضد ایرانی بود و در نهایت توانست  ۸۶ رای مثبت و ۱۲ رای منفی را در سنا همراه خود کند.

آمریکای هتل کوبورگ یا آمریکای سنا؟ کدام واقعی است؟

تصویب این طرح ضد ایرانی آن هم درست در زمانی که مذاکرات در وین درحال پیشروی است واکنش بسیاری را در بر داشت.

وقتی نقش کنگره جدی گرفته نمی‌شود

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل درباره این طرح گفته است که "اصولا سیستم قانون‌گذاری در آمریکا به این شکل است که هر طرح هم باید در مجلس نمایندگان تصویب شود و هم در سنا و بعد از آن به قانون تبدیل می‌شود.
 
طرح مطرح‌شده یک طرح ضدچینی است؛ حالا چرا ایران را در آن دخالت داده‌اند؟ به این دلیل که چهره‌های ضدایرانی حاضر در کنگره، همیشه به‌دنبال بهانه‌ای برای ضربه زدن به ایران بوده و هستند". 
 
آمریکای هتل کوبورگ یا آمریکای سنا؟ کدام واقعی است؟
 
ایزدی این را هم گفته است که  "یکی از مشکلاتی که ما در مذاکرات برجام در دوره قبل داشتیم، این بود که نقش کنگره در سیاست خارجی آمریکا آن‌طور که باید از سوی مقامات کشورمان مورد توجه قرار نمی‌گرفت. این دو مصوبه اخیر مجلس سنای آمریکا اهمیت بالای نقش کنگره را تایید می‌کند.
ترامپ هم با مصوبه کنگره از برجام خارج شد، یعنی «قانون بازبینی توافق هسته‌ای با ایران» که سال ۲۰۱۵ و در زمانی که ترامپ نامزد ریاست‌جمهوری هم نبود تصویب شد، رئیس‌جمهور آمریکا را موظف می‌کرد که هر چند ماه یک‌بار علنا اعلام کند برجام در راستای منافع ملی آمریکا هست یا خیر.
 
زمانی که ترامپ تصمیم گرفت از برجام خارج شود، اعلام کرد که خیر، برجام در راستای منافع ملی آمریکا نیست، دستور اجرایی داد و ذیل آن قانون از برجام خارج شد".

حکایت یک «نه» بزرگ به مذاکرات لغو تحریم‌ها

حسین کنعانی مقدم کارشناس مسائل سیاسی فرد دیگری بود که این اقدام آمریکا را اینگونه توضیح داد که "این اقدام نشان دهنده جنگ قدرت در درون حاکمیت آمریکاست. عملا یک «نه» بزرگ به مذاکرات وین بوده است.
 
با توجه به اینکه ترامپ هم وارد رقابت‌های انتخاباتی با بایدن شده است کنگره و سنا مخالف مذاکرات و بازگشت آمریکا برجام هستند".
 
آمریکای هتل کوبورگ یا آمریکای سنا؟ کدام واقعی است؟
 
البته ابوالفضل ظهره وند کارشناس مسائل سیاست خارجی و سفیر پیشین ایران در ایتالیا جنگ قدرت را چندان قبول ندارد و در این باره گفته است که منفعت ملی در آمریکا به گونه‌ای تعریف می‌شود که جنگ قدرت نمی‌تواند آن را تحریف کند یعنی آقای بایدن همان سیاستی را دنبال می‌کند که ترامپ دنبال می‌کرد.
 
سفیر پیشین ایران در ایتالیا این را هم گفته است که "سنای آمریکا اول تحریم بانک مرکزی را در دستور کار قرار داد تا مانع از این شود که در صورت رسیدن به توافق ایران از رسیدن به مزایای یک اقتصاد سالم برخوردار باشد و بعد هم عدم رفع  تحریم سپاه پاسداران را در دستور کار قرار داد که اقدام خلاف برجامی آقای ترامپ بود.
 
این موضوع نشان می‌دهد که آمریکا از سویی بحث از توافق برجام می‌کند اما از سویی دیگر سعی می‌کند کماکان فشار را بر روی ایران نگه دارد. بایدن به توافق برجام نیاز دارد و از سوی دیگر هم در تلاش است که ایران را در فشار نگه داشته و برای این موضوع هم زمان می‌خرد .
 
از همین رو نیز برجام امروز به بازی سیاسی طرف آمریکایی تبدیل شده است".

بازی که ظهره وند به آن اشاره کرد قطعا یکی از اضلاع مهمش را ایران تشکیل می‌دهد؛ اما نوع بازی ایران چگونه باید باشد؟

آمریکای مدل هتل کوبورگ یا آمریکای مدل سنا؛ آیا فرقی میان این دو است؟

تکلیف چک برگشتی به نام برجام

فواد ایزدی کارشناس مسائل بین الملل درباره اینکه چگونه می‌توان در این بازی گام‌های موثری برداشت و گفته "یک مشکل دیگری که ما در این سال‌ها داشته‌ایم و زمان اوباما هم نمونه آن را دیدیم، آن است که یک خوش‌بینی بی‌جهتی نسبت به مقامات آمریکایی در داخل کشور وجود داشت.

خیلی‌ها به این جهت که بایدن و اوباما به برجام علاقه‌مند بودند به آنان علاقه‌مند شدند. همین باعث شده بود در زمان انتخابات آمریکا شاهد چاپ تصاویری از بایدن در برخی روزنامه‌های داخلی باشیم، در صورتی‌که بایدن یکی از ضدایرانی‌ترین چهره‌ها در آمریکاست.

با وجود اینکه نزدیک به ۱۰ سال از زمانی می‌گذرد که سناتور بوده است، اما همچنان در بین سناتورهایی که از لابی‌های اسرائیلی دریافتی داشته‌اند در رتبه اول است. هنوز بعد از گذشت این همه سال هیچ‌کدام از سناتورها نتوانسته‌اند به رکورد بایدن برسند، بنابراین نباید برخی خوش‌بینی‌ها در کشور نسبت به بایدن بی‌جهت و نادرست است."

آمریکای هتل کوبورگ یا آمریکای سنا؟ کدام واقعی است؟

او این را هم اضافه کرده است که «آرای نمایندگان سنا نشان داد وی در مذاکرات وین نماینده آنها نیست. کنگره‌ای که اثرگذاری‌اش در سیاست خارجی آمریکا معمولا نسبت به قوه مجریه بیشتر است.»

محمد حسن قدیری ابیانه دیپلمات سابق کشورمان هم گفته است اینکه فرماندهی ارتش آمریکا در منطقه را تروریستی اعلام کردیم، اقدامی در مسیر مقابله به‌مثل بود؛ فرایندی که باید ادامه یابد. در واقع ما هم باید مقاومت کنیم و هم برای مقابله آماده باشیم. این رویکردی است که جزو سیاست‌های نظام محسوب می‌شود.

آمریکای هتل کوبورگ یا آمریکای سنا؟ کدام واقعی است؟

ابوالفضل ظهره وند هم در این باره به ما گفت که "برجام یک چک برگشتی است که ما هر میزان از آن را بدون امتیاز دادن نقد کنیم اقدام درستی است، اما اینکه بخواهیم اقتصاد خود را عکس العملی و وابسته به توافق کنیم اشتباه است.

الان آقای مورا از سوی جوزف بورل در تلاش است تا در مذاکرات شرط بگذارد و درمقابل ما هم می توانیم این را به عنوان یک موضع رسمی اعلام کنیم که این نشان می‌دهد که آمریکایی ها نیت صادقانه نداشته و به هیچ عنوان اراده ای برای حل مسائل ندارند و مساله برجام یک بهانه است، زیرا آنها پشت پرده تواق برجام در صدد پیش کشیدن برجام موشکی و ... هستند.

نکته مشخصِ خط مشی آمریکایی این است که هیچ نوع از مدل آمریکایی ها چه مدل هتل هتل کوبورگی آنها و چه مدل سنا هیچ قرابتی با جمهوری اسلامی ایران ندارد و اصلی ترین نقطه اشتراک آنها همان ضربه زدن به انقلاب اسلامی و بستن مسیر پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است آن هم با استفاده از هر مسیری.

فاطمه تورانلو

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
France
7891
۰۳:۱۴ ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۱
انرژی هسته ای یک دانش قدیمی است و ما ان را دیرتر از هر زمانی انرا بدست اوردیم و سپاه مامور حفاظت از ان است. امریکا با ایرانی طرف است که هر گاه غربی ها یک خشت بردارند ماهم یک خشت برمی داریم و هرگاه یک خشت بگذارند ما هم یک خشت می گذاریم. نه از سپاه دست میکشیم و نه از انرژی هسته ای. ان پی تی هم نیستیم. خوشمان نمی اید. دست و پا گیر است. امریکا در مقامی نیست که بتواند برای ایران تصمیم هسته ای بگیرد. جنگ با صدام و کودتای 28 مرداد 42 هم تمام شده. اروپا اول باید با روسیه حسابش را تسویه کتد بعد به ایران بپردازد. تحریم وسیله ای است برای نابودی امریکا و اسراییل. امریکا مجبور است ایران سپاهی هسته ای را بپذیرد. چه خوب چه بد. طبق قانون دمکراسی خود ساخته اش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
امریکا باید بمباران شود. خیلی زود. فورا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
مجلس انقلابی اقدام متقابل کنه تا یکم بخندیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۳ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
جای مقامات سیاسی بودم کلا نحوه صحبتم را تغییر میدادم و با امریکا سر سپاه به توافق میرسیدم اسم سپاه را و کلا تشکیلاتش را تغییر میدادم تا غیر قابل تحریم شود و اینکه fatf را تصویب میکردم و اطلاعات غلط در راستای fatf به طرف مقابل میدادم تا قابل ردگیری و تحریم نباشم همچنین همه جوره تجهیزات اساسی را وارد میکردم تا آماده از برجام بیرون رفتن دوباره امریکا باشم و توافق گسترده با اروپا سر لوله کشی گاز به اروپا و صادرات گاز میکردم و همچنین قرارداد های بزرگی در خصوص سرمایه گذاری اونا در حوزه توسعه میادین نفت و گاز امضا میکردم تا اروپا مجبور به همکاری با ایران حتی در صورت خارج شدن امریکا شود و حتی در حوزه های تکنولوژیکی نیز از ظرفیت اروپا برای توسعه انرژی ها ی تجدیدپذیر در کشور استفاده میکردم تا هم اونا سود خوبی ببرند و قابل چشم پوشی براشون نباشه و هم ما در آینده تحت فشار نباشیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۸ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
تو خیال‌بافی نه واقع بین .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
جای شما بودم
از برجام خارج ميشدم
موشک قاره پیما و بین قاره ای می‌ساختم
دوربین ها جمع و ان پی تی تعلیق می کردم ........
به غیر از بمب اتم ، به نظامی اجازه غنی سازی ( هر مقدار دلشان خواست...) میدادم........

بستن تنگه هرمز........

ما برگ برنده زیاد داریم ........
فقط ازش استفاده نمی کنیم ، فقط گیر دادین به برجام و...
ما بدون برجام و fatfو یا بدون آويزان شدن به این و اون... میتونیم اقتصادی قوی و پویا داشته باشیم........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
آفرین ،درود
با خواری و التماس و ذلت و باج چیزی درست نمیشود اگر اینطور بود اینقدر تیم کم هوش و بیهوش ایرانی اینقدر باج و امتیاز نمی‌داد آنهم برای هیچ و پوچ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۰ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
هیچ کدوم
آخرین اخبار