سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل:

نظام مالی و تجاری بین‌المللی بدلیل یکجانبه گرایی با چالش مواجه است

تخت روانچی گفت: حمایت مالی از کشور‌های درحال توسعه باید از طریق دسترسی آسان به منابع مختلف از جمله کمک‌های رسمی توسعه‌ای (ODA) تقویت شود.

سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل  روز پنجشنبه در اجلاس تامین مالی توسعه در نیویورک گفت: حق مسلم هر کشوری است که فارغ از استاندارد‌های دوگانه عضوی از یک نظام غیرتبعیض‌آمیز تجاری چندجانبه باشد، اما سازمان تجارت جهانی که عضویت  ایران در آن به دلیل اعمالِ نفوذ سیاسی برخی کشورها، بیش از دو دهه رد شده است، اکنون هدف رفتار شدید یکجانبه‌ی غیرقانونی قرار گرفته که ادامه چنین وضعیتی، تمامیت نظام تجاری بین‌المللی را با خطر مواجه می‌کند.

سازمان تجارت جهانی WTO یک سازمان بین المللی اقتصادی است که کار آن سیاستگذاری و وضع قوانین در زمینه تعرفه و تجارت و اِعمال مجازات برعلیه کشور‌های عضو خاطی است.

مقر اصلی این سازمان در شهر ژنو سوئیس میباشد و در حال حاضر ۱۶۴ عضو ثابت و ۲۳ دولت عضو ناظر این سازمان هستند.

ایران عضو رسمی WTO نبوده و فقط از سال ۸۴ عضو ناظر شده است.

عضویت در سازمان تجارت جهانی مستلزم پذیرفتن اصول و معاهدات متعددی است که مورد قبول کشور‌های عضوقرار گرفته‌است.

این مراحل شامل تقاضای عضویت، پذیرش درخواست الحاق (به عنوان عضو ناظر)، تدوین گزارش سیاست‌های تجاری کشور، تشکیل گروه کاری الحاق و در نهایت مذاکرات دوجانبه و چندجانبه‌ای به منظور تعیین شرایط عضویت و حصول توافق برای الحاق است.

علاوه بر کارشکنی‌های خارجی بر سر عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی برخی قوانین داخلی مثل اصل ۴۴ قانون اساسی ومالکیت و انحصار دولت بر صنایع ومعادن بزرگ، بانکداری، رادیو و تلویزیون، کشتیرانی، هواپیمایی و غیره یا تک نرخی نبودن نرخ ارز و قوانین مربوط به بیمه‌های خارجی، سرمایه گذاری خارجیان در ایران، تعرفه‌های بالای واردات از جمله عواملی هستند که عضویت ایران را در این سازمان با معطلی روبرو کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
این که شما منتظر هستید تا زمان مشکلتون رو حل کنه چیز خنده داریه و نشانه بیسوادی بی تدبیری شماست و غرب هم خوب یاد گرفته از این خوف و رجا استفاده خودش رو به نحو احسنت ببره .خیلی تو توهم و تخیل به سر میبرید آقایون .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تمام باقی مانده صنایع معدن کشتی ها هواپیماها بانک ها رادیو تلویزیون وغیره را بین خودتان تقسیم کنید تا قسمتی از مشکل حال شود چرا معطلید 43سال از انقلاب می گذرد هنوز هم در داخل کشور مسئولین در گیر مبارزه با فساد مالی هستند ولی مشخص نیست چه کسانی منابع ملت ایران را چپاول می کنند و در طول این چند سال اقامت آمریکا تا اروپا را برای خودشان وخانواه هایشان گرفتن آیا شناسایی خائنین چپاول گران بیت المال وبرخورد با آنها کار سختی است ویا اینکه همه مسئولین از یک اغور حرام می خورن که کاری با هم ندارن وکشوری که با این همه منابع خداددی باید مردمش در رفاه وامنیت باشند اکثریت در فقر ونگرانی هستند وسیاست مداران آمریکا با اطمینان می گویند که مسئولین جمهوری اسلامی افراد فاسدی هستند لابود آمار تک تک مسئولین کشور وخانوا دهایشان در طول این ۴۳سال را در بانک های خارج از ایران دارن که اینجور با قاطعیت سخن می گویند
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۲:۴۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
آیا کشوری هست به این حرف گوش بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام ،

الآن همه مشگل سوخت دارند ،
تو نفت و گاز داری،
مشکل تجاری که می گویی چیست ؟

پیمان اشراقی.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۱:۳۶ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
با این همه کارشناس رنگارنگ که بسیاری از آنها در دولت ،مجلس ،قوه قضاییه ،مجمع شخیص مصلحت نظام و...از جیب ملت گذران زندگی می کنند آیا کسی نیست که منافع ملت ایران را تشخیص دهد واگر این پیمانها خوب هستند پذیرا شوند واگر ضرردارند دیگر سراغی از آنها نگیرند؟ دست دست کردن وقت گذرانی تا کی ؟آیا این تعدادکشورها که عضویت سازمانهای بین المللی را پذیرا شده اند دغدغه منافع ملی خود ندارند؟ آقایان مسئول :به دلیل ضعف مدیریتی شما فشار اقتصادی استخوانهای ملت مارا خرد کرده مردم درحال خفه شدن هستندشمارا بخدا وبخاطر خون شهیدان مظلوم انقلاب کاری بکنید
آخرین اخبار