چین: تایوان با آتش بازی نکند!

پکن به برنامه تایپه برای گسترش باند فرودگاه و استقرار جنگنده در جزیره «تایپینگ» واکنش نشان داد و از تایوان خواست با آتش بازی نکند.

رسانه‌های تایوانی گزارش دادند که ارتش این کشور قصد دارد باند فرودگاه موجود در جزیره مورد مناقشه تایپینگ را ۳۵۰ متر افزایش دهد تا بتواند جنگنده‌های جت اف-۱۶ و هواپیما‌های ضد زیردریایی P-۳C را در آن جای دهد.

به گزارش روزنامه یونایتد دیلی نیوز، مقامات تایوانی هنوز این برنامه‌ها را تأیید نکرده‌اند. اما تصاویر ماهواره‌ای اخیر نشان‌دهنده نوعی تغییرات در ضلع غربی منطقه تایپینگ است.

تصاویر ماهواره‌ای به دست آمده نشان می‌دهد که کار تعریض باند فرودگاه در جزیره تایپینگ آغاز شده و این حاکی از قصد جزیره برای گسترش باند هوایی موجود به ۱۵۰۰ متر است.

تایپینگ که با نام «ایتو آبا» نیز شناخته می‌شود، از مهم ترین جزایر این منطقه به حساب می‌آید. این منطقه در حال حاضر توسط تایوان اشغال شده است، اما چین، فیلیپین و ویتنام نیز مدعی مالکیت آن هستند.

روز چهارشنبه «ما شیائوگوانگ» سخنگوی دفتر امور تایوان در پکن، به تایپه درباره طرح توسعه تایپینگ و «بازی با آتش» هشدار داد. به گفته این مقام چینی، این اقدام تایپه با مجازات همراه خواهد شد.

ما شیائوگوانگ، جزایر نانشا، اسپراتلی و تایپینگ را جزئی از قلمرو ذاتی چین دانست و تأکید کرد که پکن بر این اراضی و آب‌های مجاور آن حاکمیت غیرقابل انکار دارد.

وزارت امور خارجه تایوان روز گذشته بیانیه چین را رد کرد و گفت که جزایر دریای جنوبی چین متعلق به تایوان است و عزم دولت تایوان برای دفاع از حاکمیت این جزایر تزلزل‌ناپذیر است.

پکن، تایوان را به عنوان بخشی از قلمرو خود می‌داند و استقلال این کشور را در تضاد با سیاست «چین واحد» می‌بیند. چین همچنین حمایت آمریکا از تایوان را محکوم کرده و آن را مداخله آشکار در امور داخلی خود می‌داند. در مقابل تایوان نیز حاکمیت پکن را رد و خواستار حمایت و کمک‌های غرب شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۰ ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۱
لعنت به چین کمونیست که با خدا و ادیان مشکل داره . نسل کشی مسلمانان اویغور در سینکیانگ رو هنوز از یاد نبردیم . مسلمانان مظلوم چین مجبورن تو تاریکی سحری بخورن که مامورین حکومت اونها رو دستگیر نکن . واقعا متاسفم که ما داریم از چین بی خدا حمایت می کنیم .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۸ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
پس منتظر همکاری غرب باش تا بهت سلاح بدن و سود کنن و تو فقط جان تقدیم کن به حضرت عزرائیل علیه السلام
لعنت بر غرب و عربگراها و غرب زده ها که دلشون به آمریکا و انگلیس و فرانسه خوش هست! وای به حالتون کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
اینم حالا میشه اکراین چین تایوان و برنامه نظامی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۹ ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
مثل اینکه تایوان از دیدن شهرای مخروبه اوکراین درس عبرت نگرفته
آخرین اخبار