مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان:

دفن غیراصولی زباله، مناطق اطراف سایت پسماند بندرعباس را تهدید می‌کند

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان گفت: غیرقابل سکونت شدن مناطق اطراف، یکی از آسیب‌های زیست محیطی دفن غیراصولی زباله است.

 حبیب مسیحی تازیانی گفت: همچنین شیرابه های زباله نیز نمی توانند به زمین نفوذ کنند و روی زمین جاری می شوند و در زمان بارندگی نیز شیرابه زباله که آلایندگی بالایی دارند به آبگیرها، رودخانه ها و دریا وارد می شود.

وی گفت: روزانه حدود ۴۰۰تن زباله وارد سایت پسماند بندرعباس می شود که بر اساس بررسی های کارشناسی حدود ۸۰۰ لیتر شیرابه از آن خارج و جاری می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: در اصل باید ۱۰ درصد از زباله های ورودی به سایت پسماند دفن شود و بقیه باید بازیافت شود اما در حال حاضر بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از حجم ۴۰۰ تنی زباله بندرعباس بازیافت می شود و بقیه به شیوه غیراصولی دفن می شود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست درباره جمع آوری زباله های عفونی و بیمارستانی نیزگفت: ۱۹ بیمارستان در سراسر استان روزانه یکهزار و ۴۸۰ کیلوگرم پسماند عفونی را با استفاده از اتوکلاو و هیدروکلاو بی خطر کرده و جایگاه های ویژه این نوع پسماندها تحویل می دهند.

به گفته مسیحی تازیانی ۷۶۲ مرکز درمانی (شامل مطب ها، درمانگاه ها و آزمایشگاه ها) نیز روزانه حدود هزار و ۱۲۰ کیلوگرم پسماند عفونی تولید می‌کنند که بخشی از آنها به صورت متمرکز بی خطر می شود و برخی از این مراکز نیز قراردادهایی برای جمع آوری ویژه این گونه زباله ها دارند.

این مقام زیست محیطی میزان پسماندهای صنعتی سالانه استان را بیش از ۸۵۰ هزار تن اعلام کرد که بیشتر آنها مربوط به واحدهای صنعتی، معدنی و نفتی است.

مسیحی تازیانی خاطرنشان کرد: پسماندهای نفتی به استان های دیگر ارسال می شود و سایر پسماندهای صنعتی نیز که ماهیت مایع یا اسیدی دارند به استان های سمنان و اصفهان که دارای دستگاه ها و تجهیزات ویژه بی خطرسازی این گونه زباله ها هستند فرستاده می شود.

معرفی چهار واحد آلاینده به دادگاه

مدیرکل محیط زیست استان گفت : سال گذشته بنگاه های اقتصادی و صنعتی مورد پایش مستمر قرار گرفتند که در ۹ ماه پایانی (تیر تا اسفند ۱۴۰۰) ۱۹۶ واحد اخطار گرفتند و پرونده ۲۲ واحد صنعتی نیز برای تعیین عوارض آلایندگی، به همراه مستندات کافی به سازمان محیط زیست کشور ارسال شد تا به سازمان امور مالیاتی معرفی شوند.

وی گفت: چهار واحد صنعتی نیز به دلیل رعایت نکردن استانداردهای زیست محیطی به دادگاه معرفی شدند.

مسیحی تازیانی درباره آخرین وضعیت پرونده نشت و ورود میعانات گازی شرکت نفت ستاره خلیج فارس به رودخانه کل و تالاب بین المللی خورخوران اظهار داشت: میزان برآورد خسارت اولیه این حادثه ۱۸۰ میلیارد ریال است که وصول و واریز آن به حساب خزانه کشور در دادگاه مراحل قضایی و قانونی را طی می کند اما در کنار آن توافقاتی نیز با این شرکت جهت جبران بخش دیگری از آسیب های زیست محیطی شده است.

وی کاشت سالانه ۵۰ هزار نهال حرا (به مدت چهار سال) و تامین هزینه بررسی و پایش تالاب خورخوران توسط دانشگاه را بخش دیگری از توافق انجام شده اعلام کرد.

با کاشت بی رویه حرا در ساحل بندرعباس مخالفیم

مدیرکل محیط زیست با اشاره به اقدام مردمی هفته گذشته با مشارکت شهرداری در کاشت پنج هزار نهال حرا در ساحل سوروی بندرعباس اظهار داشت: این گونه اقدامات باید با هماهنگی های کارشناسی باشد تا موجب تغییر در اکوسیستم نشود.

مسیحی تازیانی گفت:  با گسترش بی رویه حراکاری در نقاط مختلف بندرعباس مخالفیم اما در برخی نقاط مانند دهانه خورها می توان برای افزایش فضای سبز در شرایط خاص و کنترل شده می توان از این راهکار استفاده کرد.

اعلام آلایندگی شهرها در گرو تامین هزینه نگهداری دستگاه‌های سنجش

وی درباره برخی انتقادها نسبت به اعلام دیرهنگام کیفیت هوای شهرها گفت: در یک برنامه جدید قرار است آلودگی های موقت و لحظه ای نیز در فاصله های ۲ ساعت به مردم و رسانه ها اعلام شود اما برای تامین هزینه نگهداری دستگاه های سنجش آلودگی با مشکلاتی روبرو هستیم.

مسیحی تازیانی تعداد ایستگاه های سنجش آلودگی را پنج عدد اعلام و اضافه کرد: نگهداری و اتصال هر یک از این دستگاه ها به سامانه، سالانه یک میلیارد ریال هزینه دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.