کشت اصولی دیم در صورت داشتن ادوات کشاورزی مناسب

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۲۵ میلیارد ریال تسهیلات بانکی برای خرید ادوات کشاورزی در طرح جهش تولید دیم زارهای استان پرداخت شد.

شایان نادری گفت: این تسهیلات با نرخ سود چهار درصد و دوره بازپرداخت پنج ساله پرداخت شده که برای خرید ۳۵ دستگاه ادوات کشاورزی به متقاضیان در کهگیلویه و بویراحمد پرداخت شده است.

او می گوید: سال زراعی جاری طرح جهش تولید در بیش از ۳۰ هزار هکتار از دیم زارهای استان  برای نخستین بار به پشتوانه شرکت گسترش توسعه گری پردیس ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اجرا شده است.

به گفته نادری، در این طرح خدمات متنوعی با همکاری سازمان جهاد کشاورزی، مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی استان انجام شده است.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) می گوید: با توجه به اینکه اجرای کشاورزی حفاظتی، رعایت تناوب کاشت و حفظ پوشش گیاهی خاک در راستای افزایش بهره‌وری محصولات زراعی دیم از برنامه های مهم طرح جهش تولید در دیم زارهاست ستاد اجرایی فرمان امام(ره) با هدف کشت اصولی دیم، تسهیلات چهار درصدی خرید ادوات کشاورزی از قبیل دستگاه کارنده کشت مستقیم، سمپاش، زیرشکن، هد برداشت حبوبات، لولر غلطک حبوبات، بیلر نباتات علوفه، مور نباتات علوفه، ریک نباتات علوفه، ریزدانه کار کلزا و حد برداشت کلزا ارائه داده است. 

نادری گفت: پایداری اشتغال و محرومیت زدایی، بهبود معیشت بهره‌برداران، پشتیبانی از تولید، رونق کشاورزی در اراضی دیم زار و کم بازده استان از اهداف این ستاد در زمینه حمایت از کشاورزان در طرح یاد شده است .

او استفاده حداکثری از آب نزولات آسمانی برای تولید محصولات کشاورزی را مورد تاکید قرار داد و می گوید: افزایش تولید محصولات زراعی و افزایش درآمد کشاورزان از دیگر اهداف اجرای این طرح است.

به گفته مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام (ره) استان، بخش قابل توجهی از اراضی دیم است و با توجه به وجود منابع خاک حاصلخیز و بهره برداران پیش رو اجرای کشاورزی قراردادی به جهش تولید در مزارع استان کمک می کند.

آن طور که جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد اعلام کرده ۷۰درصد از دیمزارهای استان از خشکسالی های امسال دچار خسارت شده اند اما وضعیت دیم زارهای زیرپوشش این طرح بهتر از سایر نقاط است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.