آمریکا: خرید نفت و زغال‌سنگ روسیه توسط چین نقض تحریم‌ها نیست

وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد ادامه خرید زغال سنگ و نفت چین از روسیه نقض تحریم‌ها نیست ولی باید مراقب بود چین تأثیر تحریم‌ها را تضعیف نکند.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری آمریکا در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ، در پاسخ به سوالی درباره حذف تعرفه‌های کالا‌های وارداتی، اعلام کرد که آمریکا آماده است به منظور جلوگیری از بیشترین تورم در چهار دهه گذشته، تعرفه‌های گسترده دوران ترامپ بر کالا‌های وارداتی را کاهش دهد.

او در ادامه به موضوع چین و تحریم‌های روسیه پرداخت و گفت که واشنگتن در حال بررسی دقیق استراتژی تجاری خود در برابر چین است. آمریکا و متحدانش باید مراقب باشند که چین تأثیر تحریم‌ها بر روسیه را تضعیف نکند.

او  اعلام کرد که تاکنون چنین نبوده و تلاشی برای تضیف تحریم‌های روسیه دیده نشده است، زیرا ادامه خرید زغال‌سنگ و نفت چین از روسیه نقض تحریم‌ها نیست و واشنگتن تصمیم دارد  نقش فعالی را برای چین جهت حل بحران روسیه و اوکراین در نظر بگیرد.

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پیش از این در پاسخ به سوالی در خصوص سخنرانی اخیر رئیس‌جمهور چین گفته بود اگر چین از تلاش‌های جنگی روسیه در اوکراین حمایت مادی کند، با عواقب جدی روبه‌رو خواهد شد. با این حال واشنگتن تاکنون شاهد هیچگونه حمایت مادی چین از روسیه نبوده است.

پیش‌تر نیز وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا گفته بود آمریکا و اتحادیه اروپا توافق کردند که از چین بخواهند هیچ تلاشی برای دور زدن تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه نداشته باشد. همچنین «بلومبرگ» نوشته بود با اعمال حدود ۳ هزار تحریم جدید علیه روسیه توسط آمریکا و متحدانش، این کشور در صدر کشور‌های تحریم‌شده در جهان قرار گرفته است.

در پی این اظهارات «ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (جمعه) در یک نشست خبری اعلام کرد پکن از واشنگتن می‌خواهد تا قبل از انتقاد از آن به خاطر موضعش در قبال اوکراین، در آینه نگاه کند و به کار خود فکر نماید.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار