ثبات نسبی بهای نفت خام در بازار انرژی

سرمایه گذاران بازار انرژی این روز‌ها به شدت در مورد رشد اقتصادی جهان و کاهش قابل توجه عرضه نفت خام نگرانند.

بسیاری از کارشناسان بازار‌ انرژی معتقدند در صورت اعمال تحریم‌های غرب علیه بخش نفت و گاز روسیه بازار عرضه می‌تواند در ماه‌های آینده با مشکلات عدیده‌ای مواجه شود. با این حال، رکود ناشی از همه گیری کرونا و نیز عرضه بیشتر کشورهای متحد غرب مانند عربستان سعودی باعث ثبات نسبی بهای طلای سیاه در بازار جهانی شده است. 

به نقل از خبرگزاری رویترز، بهای نفت خام برنت دریای شمال در معاملات جهانی با ۰.۴ درصد کاهش به ۱۰۶ دلار و ۸۰ سنت در هر بشکه رسید. نفت وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا نیز بدون تغییر قیمت، ۱۰۲ دلار و ۷۵ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. 

در ماه‌های اخیر قیمت نفت در بازار‌های جهانی به شدت تحت تاثیر تحولات نظامی در اوکراین و تحریم‌های غرب علیه سوخت روسیه است. بسیاری از تحلیلگران می‌گویند با طولانی شدن درگیری‌های نظامی در اوکراین احتمال کاهش عرضه نفت خام روسیه در بازار انرژی افزایش می‌یابد که این امر می‌تواند موجب افزایش شدید قیمت نفت و ایجاد بحران سوخت به ویژه در کشور‌های اروپایی شود.

روز گذشته صندوق بین الملل پول پیش بینی خود از رشد جهانی اقتصاد را یک درصد کاهش داد و اعلام کرد ادامه روند اختلافات سیاسی در اوکراین می‌تواند این امر را تشدید کند.

از این رو قیمت نفت خام در هر دو شاخص تعیین کننده روز گذشته روندی نزولی به خود گرفت و سرمایه گذاران بار دیگر در مورد تورم شدید اقتصادی در اروپا و آمریکا در ماه‌های آینده هشدار دادند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار