عضو کمیسیون مشترک قانون جوانی جمعیت مجلس:

۸۰ درصد ناباروری‌ها از طریق تغییر سبک زندگی قابل درمان است

نماینده مجلس گفت: ۸۰ درصد ناباروری‌ها از طریق تغییر سبک زندگی قابل درمان است و زنان از این موضوع آگاه نیستند.

خانم فاطمه محمدبیگی در نشست هم‌اندیشی فراکسیون زنان مجلس با معاونت امور زنان گفت که «بسته‌های آموزشی درباره سبک زندگی زنان و دختران باید در قالب قانون در نظر گرفته شود.»

خبرگزاری تسنیم شهریور ماه پارسال گزارش داد که حدود ۶۰ درصد زوج‌های نابارور به علت‌هایی مانند سبک زندگی، تاخیر در فرزندآوری، تغذیه و... قدرت باروریشان را از دست داده‌اند که به آنها «نابارور ثانویه» گفته می‌شود.

در این گزارش آمده از سال ۹۲ تا ۹۴ در برخی استان‌های پرجمعیت کشور، آمار ناباروری بیش از ۲۰ درصد بوده و ایران حدود ۴ میلیون زوج نابارور دارد که نیازمند دریافت خدمات درمان مشکل ناباروری هستند. بر اساس آمارهایی که این گزارش ارائه کرده، «روند ناباروری زوج‌های ایرانی از ۵ درصد در اوایل دهه ۷۰ با سیری صعودی در اواسط دهه ۹۰ به بیش از ۲۰ درصد افزایش پیدا کرده است.»

مجلس با تصویب قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت، هرگونه تولید، پخش و حمایت از برنامه‌ها و محتواهای مغایر با سیاست‌های کلی جمعیت را ممنوع اعلام کرده که این برنامه‌ها و محتواها شامل فیلم، سریال، پویا­نمایی (انیمیشن) هم می‌شوند.

بر اساس این قانون، کتاب‌های درسی آموزش و پرورش باید تا حدود دو سال آینده محتواهای آموزشی در راستای سیاست‌‌های کلی خانواده و جمعیت داشته باشند. به علاوه آموزش و مهارت‌­های تربیتی دوران بلوغ و ازدواج باید به صورت مستمر و حضوری به اولیاء و کارکنان آموزشی، متناسب با سن دانش آموزان و براساس سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی ارائه شود.


بیشتر بخوانید


وزارتخانه­‌های علوم، بهداشت و مؤسسات آموزش عالی مکلف شده‌اند تا چند ماه آینده آموزش مهارت‌های دوران ازدواج و آگاهی بخشی از آثار منفی کم فرزندی در خانواده را در برنامه‌های سالانه‌شان داشته باشند.

وزارت بهداشت در قانون جوانی جمعیت مکلف شده «برنامه­ جامعی برای مهار، پایش ، پیشگیری و کاهش سقط خود به خودی جنین» را داشته باشد و بخشی از آن را با «آموزش عمومی اصلاح سبک زندگی» دنبال کند.

این وزارتخانه همچنین موظف شده با برگزاری دوره ­‌های آموزشی برای متخصصان زنان و مامایی، دروس مرتبط با درمان ناباروری را در دوره تخصصی زنان و مامایی پیش­‌بینی کند. به علاوه باید دستورالعمل‌­ها و متون آموزشی و ترویجی‌اش را برای «افزایش باروری، ثمرات بارداری و زایمان طبیعی در سلامت بانوان و کاهش هزینه‌­های روحی، روانی و اقتصادی دوران بارداری» بازنگری کند.

در قانون جوانی جمعیت، بر تربیت و آموزش مهارت‌های مربوط به سبک زندگی اسلامی ـ ایرانی و ترویج فرهنگ ارزشمندی ازدواج، خانواده و فرزندآوری هم تأکید شده.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۰۰:۴۹ ۳۱ فروردين ۱۴۰۱
تو این اوضاع اقتصادی چرا انقدر تبلیغ زاییدن میکنین اوضاع اقتصاد درست بشه خانواده ها هم میل به بچه دار شدن پیدا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۲ ۲۹ خرداد ۱۴۰۱
خانوما تمایل به بارداری ندارند . اوضاع اقتصادی و این چیزا همش بهانست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۴۰۱
خیلی از ناباروری ها عصبیه دایی زن من بغل خونه مادرش که خیلی زن مغرور و بداخلاقی بود خونه گرفته بود و زنشم دائم با اون درگیر بود و اونم این وسط درگیر بود و حاضرم نبود از مادرش دور بشه و بچه دار هم نمیشد بهش گفتم لازم نیست دور بشی برو دو تا خیابون اونورتر بشین رفت و فورا بچه دار شد
آخرین اخبار