استفاده از داروهای نوترکیب برای درمان بیماران هموفیلی در جهرم

مدیر امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: تمامی فاکتورهای انعقادی بیماران هموفیلی در جهرم موجود است و بیماران با کمبود فاکتور ۸ از جدیدترین داروهای نوترکیب استفاده می‌کنند.

مهدی احمدنیا در نشستی به مناسبت روز جهانی هموفیلی گفت: ۳۰  بیمار هموفیلی تحت پوشش خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم هستند که  خدمات درمانی این بیماران به صورت رایگان انجام می‌شود.

او  گفت: از مشخصه‌های بیماری هموفیلی ارثی بودن و خونریزی‌های خودبه‌خودی است که در بدن فاکتورهای انعقادی ۱۳ گانه وجود دارد که در گردش خون در جریان بوده و هر زمان قسمتی از بدن دچار خونریزی شود لخته ایجاد کرده و از ادامه خونریزی جلوگیری می‌کنند.

احمدنیا گفت: افراد مبتلا به هموفیلی به علت سطح پایین یا نبود پروتئین‌هایی به نام فاکتورهای انعقادی قادر به متوقف‌کردن فرایند خونریزی نیستند.

مدیر امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی  شهرستان جهرم گفت: هموفیلی به سه نوع B ،A و C تقسیم می‌شود که علت بیماری هموفیلی نوع A، کمبود یک پروتئین خاص در خون به نام فاکتور ۸  یا فاکتور بندآورنده خون است که هرچه این پروتئین در خون کمتر باشد علائم و شدت بیماری هم بیشتر می‌شود.

او گفت: هموفیلی نوع، این نوع بیماری به دلیل کمبود فاکتور ۹ پدید می‌آید و به ۳ گروه خفیف، متوسط و حاد تقسیم می‌شود که در این مورد نیز هر چه کمبود فاکتور ۹ بیشتر باشد، شدت بیماری نیز بیشتر و هموفیلی نوع C هم یک نوع اختلال ژنتیکی اتوزومال بوده که دلیل آن کمبود فاکتور ۱۱ خونی است.

احمد نیا گفت: تهیه دارو، ویزیت‌های تخصصی دوره‌ای، خدمات تشخیصی تصویربرداری مانند تراکم استخوان، انجام آزمایش‌های دوره‌ای از نظر تعیین سطح فاکتورهای انعقادی و بررسی هپاتیت cاز جمله اقداماتی است که برای این بیماران به صورت رایگان در جهرم انجام می‌شود.

مدیر امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی  شهرستان جهرم گفت: ارائه خدمات توانبخشی شامل فیزیوتراپی و کار درمانی، ارائه خدمات دندان پزشکی، تزریق فاکتور، تزریق خون و پلاکت و داروهای دیگر در صورت نیاز همه از خدمات درمانی دانشگاه علوم پزشکی جهرم است که برای این بیماران به صورت رایگان انجام می‌شود.

او گفت: بر اساس تشخیص نوع کمبود فاکتور انعقادی و میزان مورد نیاز فاکتور، درخواست دارو از سوی اداره بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه از طریق سامانه‌های الکترونیکی مربوط به این بیماران داده و ثبت می‌شود.

احمد نیا گفت: با انجام  هماهنگی با معاونت غذا و دارو، دارو در اختیار بیماران قرار می‌گیرد که در تهیه فاکتورهای انعقادی مشکلی وجود ندارد حتی در مورد بیماران با کمبود فاکتور ۸ از جدیدترین داروهای نوترکیب موجود استفاده می‌شود.

مدیر امور بیماری‌های خاص دانشگاه علوم پزشکی  شهرستان جهرم گفت: آزمایشات ژنتیک بارداری برای بیمارانی که کمبود فاکتور آن ها به اثبات رسیده یا به عبارتی بیمار هموفیلی هستند، به‌صورت رایگان از طرف سازمان‌های بیمه‌گر انجام می‌شود.

او گفت: در حال حاضر شیوه‌ نامه‌ای برای انجام آزمایش‌های ژنتیک به صورت رایگان برای ناقلین بدون علامت وجود ندارد، اما در این زمینه انجمن‌های هموفیلی به صورت خیریه و خودجوش اقداماتی را انجام می‌دهند.

۱۷ آوریل برابر با ۲۸ فروردین روز جهانی هموفیلی است و حدود ۱۲ هزار بیمار هموفیلی در کشور زندگی می کنند.

پرهیز از ازدواج‌ های فامیلی نزدیک یکی از راه‌های مهم پیشگیری از این بیماری است.

شهرستان جهرم در فاصله ۱۹۳ کیلومتری از جنوب شرق شیراز واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار