مرمت و بازسازی قنات بوزنجان در بیضا

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا از پایان عملیات مرمت و بازسازی قنات روستای بوزنجان این شهرستان در اواخر فروردین ماه خبر داد.

صدیقه مویدی گفت: با مرمت و لایروبی این قنات بیش از ۷۰ خانوار کشاورز بهره‌مند شدند و بیش از ۱۵۰ هکتار از اراضی زراعی و باغی روستای بوزنجان مشروب می‌شوند.

این مقام مسئول گفت: اعتبارات سهم مشارکت دولت در این قنات ۶۶۰ میلیون ریال (با حفظ قدرت خرید) از محل اعتبارات کمک‌های فنی اعتباری ملی در سال مالی گذشته تامین شد.

او به طول تقریبی ۴۰۰ متری این رشته قنات اشاره و گفت: با مرمت رشته قنات موصوف دبی آب از دهانه خروجی قنات از ۲۵ به ۳۰ لیتر بر ثانیه افزایش یافت که باعث افزایش راندمان و کارایی آب و انجام پروژه آبیاری نوین به صورت تجمیعی می‌شود.

سرپرست مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بیضا گفت: به منظور احیاء رشته قنات "بوزنجان" در طول مسیر عملیات؛ لایروبی، حفر میله چاه و نصب درپوش میله چاه، خاکبرداری در گالری و مرمت دیواره‌های قنات با سیمان بتنی انجام شده است.

به گفته مویدی، حفظ و نگهداری قنوات، بعنوان یک میراث مهندسی کهن و کاربردی، از اهمیت خاصی برخوردار است؛ از این رو طرح بهسازی و نوسازی قنوات همواره یکی از طرح‌های مهم در بخش آب و خاک جهاد کشاورزی شهرستان بوده است و هرساله متناسب با حجم اعتبارات تخصیصی تعدادی از قنوات شهرستان لایروبی، مرمت و احیا می‌شوند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار