رئیس دانشکده دندانپزشکی مشهد:

اکثراً نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد از نبود نظارت در اکثر موارد بر مطب ها و کلینیک‌های دندانپزشکی خبرداد.

ناصر سرگلزایی گفت: بزرگترین مشکل حوزه دندانپزشکی بحث مواد و تجهیزات است، قیمت مواد و تجهیزات دندانپزشکی طی یک سال گذشته افزایش ناگهانی پیدا کرده است، به عنوان مثال بهترین ایمپلنت موجود با حدود ۵۰۰ هزار تومان خریداری می‌شد، اما در حال حاضر قیمت آن ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان شده است.

او گفت: به‌دلیل وارداتی بودن اکثر مواد و تجهیزات دندانپزشکی، قیمت این اقلام متناسب با دلار افزایش پیدا می‌کند، فشار مالیات و عوارض شهرداری بر مطب‌های دندانپزشکی نیز از دیگر مشکلات این حوزه است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: از دیگر مسائل این حوزه موضوع نظارت است، اکثرا نظارتی بر مطب‌ها و کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد، چراکه برای نظارت بر حدود ۲۰۰۰ دندانپزشک، کمتر از انگشتان یک دست ناظر وجود دارد، به عنوان مثال بیماری به من مراجعه کرد و گفت دکتری برای کاشت یک ایمپلنت ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دستمزد می‌گیرد در حالی که در مطبی دیگر برای همان کار ۲میلیون تومان دستمزد گرفته می‌شود، اگر نظارت وجود داشته باشد این مشکلات و اختلاف قیمت‌ها ایجاد نمی‌شود.

سرگلزایی گفت: در دانشکده دندانپزشکی مشهد در شیفت صبح حدود ۳۰۰ یونیت به‌صورت آموزشی درمانی و در شیفت بعد از ظهر کلینیک ویژه به‌صورت درمانی فعال است.

اعضاء هیأت علمی و رزیدنت‌ها تمایل کمی برای کار کردن در کلینیک ویژه دارند

او گفت: باید در کنار درآمدزایی قسمتی از فعالیت‌ها نیز به مردم اختصاص یابد، از حدود ۱۰۰ عضو هیأت علمی سه یا چهار نفر در این کلینیک فعالیت می‌کنند، اعضاء هیأت علمی و رزیدنت‌ها تمایل کمی برای کار کردن در کلینیک ویژه دندانپزشکی دارند.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: با هدف ترغیب اعضاء هیأت علمی برای فعالیت بیشتر در کلینیک ویژه اصلاحاتی در تعرفه‎ آن انجام دادیم، تعرفه خدمات دانشکده در شیفت صبح دولتی و در شیفت بعد از ظهر غیردولتی است، در حال حاضر هزینه‌ها در کلینیک و مطب‌ها سرسام‌آور است.


بیشتر بخوانید


سرگلزایی گفت:  در حاشیه شهر عمدتا بحث‌های آموزش و بهداشت مطرح است و ما پیگیر عقد تفاهم‌نامه‌ای با شهرداری مشهد در خصوص افزایش خدمات دندانپزشکی در حاشیه شهر هستیم و در گفت و گویی که با رئیس شورای شهر هم داشتیم تفاهم نامه‌ای در جهت آموزش عمومی و خدمات ارزان قیمت منعقد کردیم تا بتوانیم در حاشیه شهر مشهد به‌وسیله رزیدنت‌ها و دانشجویان سال اخر، کلینیک‌هایی را فعال کنیم، اعضاء هیأت علمی در این کلینیک‌ها به صورت ناظر فعال خواهند بود.

پراکندگی دندانپزشکان در سطح کشور و استان به صورت عادلانه نیست

او گفت: پس از فراگیری کرونا تمایل دندانپزشکان به کار کردن در حوزه‌های دولتی کمتر شده است، بین نیاز جامعه و تعداد دندانپزشکان تناسب وجود دارد، اما مشکل تراکم این افراد است یعنی بعضا در برخی شهر‌ها یونیت و وسایل مورد نیاز وجود داشته، اما دندانپزشک وجود ندارد.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: گسترش و پراکندگی دندانپزشکان در سطح کشور و استان به صورت عادلانه نیست و اکثر دندانپزشکان سطح استان در مشهد تجمیع شده‌اند در صورتی که باید امکانات و امتیازاتی برای افرادی که در شهرستان‌ها و مناطق کم‌برخوردار فعالیت می‌کنند در نظر گرفته شود تا این خلاء جبران شود.

ایجاد اورژانس دندانپزشکی شبانه‌روزی در مشهد

سرگلزایی گفت: یکی از مشکلات مشهد فقدان اورژانس دندانپزشکی شبانه روزی هست که این کار در حال حاضر با همکاری دانشکده دندانپزشکی و بخش خصوصی تا حدی پوشش داده می‌شود. هدفی که من و دانشگاه در پی آن هستیم ایجاد اورژانس دندانپزشکی شبانه‌روزی در مشهد است، این پروژه تا حدود ۸۰ درصد پیشرفت داشته و محل این اورژانس، بیمارستان امام رضا (ع) است. 

او گفت: تعرفه‌های دندانپزشکی به چهار بخش دولتی، خصوصی، غیردولتی و خیریه تقسیم می‌شود، به‌دلیل حمایت نشدن خیریه‌ها و افزایش مبالغ مواد و تجهیزات، تعرفه خیریه‌ها افزایش داشته و حتی بیشتر از تعرفه‌های دولتی و غیردولتی است.

رئیس دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: کلینیک‌های سیار دندانپزشکی به‌صورت اتوبوسی و یونیت‌های سیار در حاشیه شهر تحت عنوان اردو‌های جهادی فعالیت می‌کنند، تجهیزات و مواد مورد نیاز این کلینیک‌ها نیز توسط دانشکده دندانپزشکی تامین می‌شود.

کمترین ابتلا به کرونا را در بین دندانپزشکان داشته‌ایم

سرگلزایی گفت: دانشکده دندانپزشکی مشهد در راستای کاهش خطر ابتلا به کرونا علاوه بر رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و داشتن تهویه مناسب، تمام تجهیزات حفاظتی از جمله شیلد، پاپوش و ... را در اختیار دانشجویان و اعضاء هیأت علمی قرار می‌دهد.

او گفت:آمار نشان‌دهنده این است که به‌دلیل رعایت دستورالعمل‌ها بهداشتی و وجود تجهیزات حفاظتی کمترین ابتلا به کرونا را در بین دندانپزشکان داشته‌ایم.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار