خودداری وزارت خارجه آمریکا از اعلام موضع همسو با بایدن

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اعلام موضع همسو با رئیس جمهور در مورد آنچه «نسل‌کشی در اوکراین» می‌خواند خودداری کرد.

آمریکا اعلام کرد حاضر نیست وعده بدهد در خصوص اینکه روسیه در اوکراین واقعا دست به «نسل‌کشی» زده یا خیر، تحقیق کند. با این حال واشنگتن مدعی شده از تلاش‌های بین المللی به منظور مسئول دانستن روسیه در ارتکاب جنایت در اوکراین حمایت می‌کند.

به گزارش رویترز، ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از بیان اینکه آیا اظهارات پیشین بایدن در مورد آنچه «نسل‌کشی» روسیه می‌خواند، منعکس کننده موضع کلی دولت آمریکا است یا خیر، خودداری کرد. با این حال گفت که رئیس جمهور «تحت تاثیر فیلم‌هایی بوده که همگی از اوکراین دیده ایم».

پرایس مدعی شد که آمریکا از وکلای بین‌المللی که در این خصوص تحقیق می‌کنند حمایت خواهد کرد، اما نگفت که آیا دولت تحقیقات خود را در این زمینه آغاز خواهد کرد یا خیر.

دیروز جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا حمله روسیه به اوکراین را «نسل‌کشی» خواند. این اقدام او از سوی وکلای بین‌الملل مورد انتقاد قرار گرفته است چرا که طبق قوانین بین‌المللی، نسل‌کشی قصد برای نابودی یک جمعیت، گروه ملی، قومی، نژادی یا مذهبی است. طبق کنوانسیون سازمان ملل، این امر شامل کشتار، آسیب جدی جسمی یا روحی و اقداماتی برای جلوگیری از تولد است.

گوترش: تصمیم‌گیری با نهادهای قانونی مربوطه است

آنتونیو گوترش، دبیر کل سازمان ملل متحد نیز در خصوص اظهارات بایدن گفت: «نسل‌کشی در قوانین بین‌الملل کاملا تعریف شده است و در مورد سازمان ملل ما بر تصمیم نهایی قانونی از سوی  نهاد‌های قضایی مناسب تکیه می‌کنیم».

وی اظهار داشت در مورد وضعیت کنونی در اوکراین و تصمیم‌گیری در خصوص اینکه این شرایط نسل‌کشی نام دارد یا خیر باید به نهاد‌های قضایی مرتبط با این موضوع مراجعه کرد.

شب گذشته نیز جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اظهارات جو بایدن را «نظر شخصی» او خواند و گفت «وی تنها احساسات خود را در این باره مطرح کرده است».

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در مورد این اظهار نظر بایدن به خبرنگاران گفت: «ما این نوع تلاش برای تحریف اوضاع را غیرقابل قبول می‌دانیم. چنین گفته‌ای را نمی‌توان از رئیس جمهور آمریکا پذیرفت، کشوری که در دوران اخیر جنایاتی مرتکب شده که برای همگان شناخته شده است.»

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
ناشناس
۱۷:۳۶ ۲۵ فروردين ۱۴۰۱
یادشون اومد روسیه بمب هیدروژنی داره
آخرین اخبار