مقابله با بحران کم آبی با اجرای طرح های آبخیزداری

معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه گفت: ۱۰ هزار متر مکعب پروژه آبخیزداری در نقاط مختلف این شهرستان در دست اجرا است.

علی کریمی گفت: این طرح در قالب ۷ پروژه و اعتبار چهار میلیارد تومان اجرا خواهد شد.

او مناطق اجرای پروژه را شامل برم مرغابی نهضت آباد، چغل، چنگلوا، کلایه، دیشموک و قلعه رئیسی اعلام کرد.

کریمی می گوید: پروژه ها شامل دیوار خشکه چین، سنگ ملاتی و گابیون بندی خواهد بود.

به گفته معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه، ایجاد طرح‌های آبخیزداری علاوه بر تقویت سفره‌های آب زیرزمینی، جلوگیری از هدر رفتن آب و خشک‌سالی نقش مهمی در حفاظت از خاک و محیط زیست نیز دارد و با توجه به کمبود آب در شهرستان کهگیلویه می توان از آن برای تغییر این وضعیت استفاده کرد.

کریمی گفت: به گفته کارشناسان حوزه آبخیزداری به ازای هر هکتار اجرای عملیات آبخیزداری می‌توان بین ۲۰ تا ۲۵ درصد از حجم آب نگهداری شده و ذخیره‌ای در سفره‌های زیرزمینی را افزایش داد.

او می گوید: اجرای طرح‌های آبخیزداری یکی از مهمترین راه‌های مقابله با بحران کم آبی در ایران و از جمله کهگیلویه و بویراحمد است که باید به این مهم توجه بیشتری کرد.

کرمی گفت: تقویت سفره‌های آب زیر زمینی و کاهش میزان فرسایش و رسوبات وارده به سدها و شبکه‌های آبیاری از اولویت‌های اصلی طرح‌های آبخیزداری است.

به گفته معاون اداره منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه، پارسال نیز ۱۲ هزار و ۵۵ مترمکعب عملیات آبخیزداری در مناطق مختلف با اعتباری بالغ بر ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان اجرا شد.

شهرستان کهگیلویه با ۴۰۶ هزار و ۶۷۹ هکتار مساحت، ۱۴۲ هزار و ۳۳۷ هکتار مرتع و ۲۶۴ هزار و ۳۴۲ هکتار جنگل دارد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.