فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند

یکی از مشکلاتی که اجرای فاضلاب اهواز برای شهروندان به وجود آورده، تخریب نوار حفاری خیابان‌ها است، مسئله‌ای که طبق وعده‌ها تا ۴۵ روز آینده برطرف می‌شود.

فاضلاب اهواز با توجه به آبگرفتگی وسیع خیابان‌ها تبدیل به یکی از بزرگ‌ترین مشکلات شهروندان و مبدل به موضوعی ملی شد.

چالشی مهم برای مدیران خوزستانی که حالا هر کدام سمت‌های پر طمطراق «ویژه» و «جهادی» را یدک می‌کشند.

آسفالت‌های کنده شده، فاضلاب‌های روباز، برخاستن خاک و نشستن گرد آن روی میوه جات و دستگاه‌های کسبه از جمله مشکلاتی است که به آن توجه نمی‌شود.

بر اساس اطلاعات مسئولان محلی خوزستان به نظر می‌آید که مشکل اصلی نه نبود اعتبارات و دارایی بلکه بیشتر به ناهماهنگی میان دستگاه‌ها باز می‌گردد.

استاندار خوزستان مدتی پیش گفته بود که در خصوص رفع مشکلات بی آبی و فاضلاب در خوزستان دولت بی چون و چرا پول پرداخت می‌کند و «به ما اطمینان داده اند که در خصوص تامین اعتبار هیچ مشکلی» وجود نخواهد داشت.

فاضلاب اهواز طی ۲۰ سال اخیر دستکم ۳ بار اعتبارات هنگفتی را دریافت کرده؛ از وام بانک جهانی تا برداشت از صندوق توسعه ملی، اما این مشکل هیچ وقت پایان نیافت.

حالا پس از مدت‌ها و با روی کار آمدن دولت جدید، ضمن اهمیت ویژه به خوزستان، فاضلاب اهواز در حال تحول و قرار است مشکل آن تا سال آینده برطرف گردد.

اما آنچه امان شهروندان را بریده، بی نظمی در حفاری‌ها است. ایجاد ترافیک به دلیل همین مسئله گاهی خشم مردم را بر می‌انگیزد.

معاون امور عمرانی استانداری خوزستان مدتی پیش ضمن اشاره به همین مسئله گفت: اجرای طرح‌های بزرگ عمرانی در اهواز باعث شده این شهر تبدیل به یک کارگاه بزرگ عمرانی شود.

فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند

او گفت: فاضلاب اهواز به صورت ویژه پیگیری می‌شود و از مرکز نیز همواره در حال رصد است تا در سریعترین زمان ممکن به بهره برداری برسد.

به گفته محمد خانچی مقرر شده عملیات اجرایی فاضلاب اهواز طی ۲ سال به اتمام برسد.

ماجرای کاهش یک ساله عملیات اجرای فاضلاب اهواز چیست؟

پس از مشکلات ایجاد شده برای مردم به دلیل فرسودگی سیستم فاضلاب اهواز مقرر شد که این مسئله طی ۳ سال و با تزریق اعتبارات گسترده برطرف شود.

اما پس از سفر رئیس جمهور به استان خوزستان این زمان از ۳ سال به ۲ سال کاهش یافت تا در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل رفع گردد.

مدیر عامل آب و فاضلاب خوزستان نیز در این خصوص می‌گوید که طرح فاضلاب اهواز به سرعت در حال اجرایی شدن است و اکنون نیز بخشی که مورد توجه است، ترمیم نوار حفاریست.

او اجرای عملیات اجرایی شبکه فاضلاب اهواز را باعث به تاخیر افتادن ترمیم نوار حفاری دانست.

محمدرضا کرمی نژاد گفت: بر اساس برآورد‌ها ترمیم نوار حفاری ۳۰ خیابان باقی مانده در اهواز طی ۴۵ روز آینده ترمیم خواهند شد.

فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند

آقای کرمی نژاد یادآور شد که طبق تصمیم گیری‌ها مناطقی که قصد کار در آن‌ها وجود دارد، برنامه زمانبندی آن تحویل یک کمیسیون می‌شود که اعضای آن ۲ نفر از شهرداری، یک نفر از فرمانداری و یک نفر از آبفا است.

مدیر عامل آبفا خوزستان در خصوص تامین اعتبارات مالی نیز گفت که در این خصوص مشکلی وجود ندارد.

به گفته این مقام مسئول انتخاب پیمانکاران نیز صورت پذیرفته و تنها مشکل فاضلاب اهواز، اکنون تامین مواد اولیه؛ مصالح یا لوله است.

او گفت: در خصوص تامین لوله حدود ۲ ماه است که امکان تهیه برای ما فراهم نشده و دلیل آن نیز تغییر نرخ است.

انتقاد پلیس از تردد وسایل نقلیه سنگین در سطح شهر

آب و فاضلاب خوزستان در تلاش است تا لوله‌های مورد نیاز خود را تامین نماید و اگر مسئله تامین لوله نیز برطرف گردد، تقریبا دغدغه‌ای در این خصوص وجود نخواهد داشت.

افزون بر آن بر اساس اطلاعات مدیرعامل آبفا پارسال ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار تامین شده که تقریبا همه آن تحقق یافت.

همچنین بر همین اساس هفته پیش نیز مقرر شده که یک اعتبار ۷۰۰ میلیارد تومانی سریعا به حساب آبفا واریز شود.

فاضلاب اهواز و چالش‌های پیش رو؛ خیابان‌هایی که ترمیم نمی‌شوند

طبق داده‌های آب و فاضلاب و مقامات استانی فاضلاب اهواز به لحاظ مالی مورد حمایت همه جانبه است.

اما در سوی دیگر تردد ماشین آلات سنگین در سطح شهر مسائل ترافیکی و تخریب آسفالت را در پی دارد.

رئیس پلیس راهور اهواز در این خصوص می‌گوید که تردد وسایل نقلیه سنگین درون شهر چالش اصلی برای پلیس راهور است، زیرا باید مجوز این اقدام را صادر کند و همین باعث شده شهر اهواز تبدیل به کارگاه شود.

سرهنگ منصور جمشیدی  گفت: در خصوص حفاری‌ها نیز همکاری شده، اما باید جبهه کاری مشخص شود، زیرا هیچ بخشی از کار بدون دلیل از سوی پلیس مسدود نمی‌شود.

او گفت در برخی موارد گِل‌های دپو شده حادثه خیز می‌شود.

اجرای فاضلاب اهواز اگرچه اقدام مثبتی است، اما در سوی دیگر تخریب آسفالت و خیابان‌ها و برخاستن خاک موجب گلایه شهروندان شده که انتظار می‌رود هر چه سریعتر برطرف شود تا شیرینی این اقدام برای مردم به تلخی تبدیل نشود.

گزارش از ساسان ناصری زاده

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مسعود ت
۰۳:۳۲ ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام خدمت همشهریان ....فقد میتونم بگم ازدستنداز و چاله های درون شهر خستمون شد تاکی اهواز باید بمونه نگاه کنی به کارهای کارون شده فقد لوله های دفع فاضلاب به آسمان نگاه کنی گردخاک‌ به جاده نگاه کنی پرازچاله چوله ازهمه لحاظ‌غنی هست تاکی تورانندگی نمیدونم به کجا نگاه کنیم همش دستندازدرامد تاکسی شده فقدواسه تعمیر جلوبندی یبار تاکسی دربست کرده بودم رفته بودم وسیله ازیه چاله جاخالی دادبنده خدا شانس بدما پلیس پشت سرمون بودجریمون کرد آقا از دستنداز فرار کردیم مگه گوشش این حرفارومیشنید اهوازکسی نگاهش نمیکنه فقد به نفتش نگاه میکنن کجا نفت هست چاه نفت نصب کنن خدا خیلی وقته فراموش نماز بعضیا فقد وفقد تظاهری وبرا پست مقام هست اگر یادتون هست قبلآ کسی که می‌رفت حاج یه وقار دیگه داشت الان بکسی بگی حاجی انگارفشش دادی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
تقریبا یک سالی هست که در منطقه کوروش(فاز4)مشغول اجرای پروژه جدید فاصلاب هستند.از ابتدای کار تا حالا تخریب اسفالت و عدم ترمیم ان باعث بلند شدن گردو خاک زیادی میشه .جالب توجه اینکه کار احداث لوله های فاضلاب در این منطقه تموم شده اما هیچ اقدامی بذای ترمیم اسفالت و جمع اوری گل لای خشک نمی شه.
United States of America
ص اهوازی
۱۳:۴۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام وعرض ارب_ سالهاست که به اهواز رسیدگی کلی نمی‌شود والبته صدرصد تعمدی است و خاصة مناطق عرب نشین، این اصل کلام است.
United States of America
ص اهوازی
۱۳:۴۵ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام وعرض ارب_ سالهاست که به اهواز رسیدگی کلی نمی‌شود والبته صدرصد تعمدی است و خاصة مناطق عرب نشین، این اصل کلام است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۱
سر آمد تمام مناطق شهرک دانشگاه ست کافیه سری به خیابانهای ۲۶ ، ۲۸ و ۵۱ بزنید بهدچشمه ای از فاضلاب که به خیابانهای مجاور رسیده برخورد میکنید هر روز شاهد این هستیم که بچه ها از سر ناچاری مشغول بازی هستند که مرتب توپشون تو فاضلاب میوفته و ماشینهایی که فاضلاب خیابانها رو با خود به درون پارکینگ می برند بوی تعفن و بیماری که مردم این منطقه رو تهدید میکنه بماند عزت و حق مردم این شهر و استان اینه؟ اکثر ما ها وقتی به استان دیگه ای سفر میکنیم فقط باید افسوس بخوریم که واقعا اهواز فقط اسم کلانشهر رو یدک میکشه و الا اصلا شبیه شهر نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
ماه خوزستانیها سالی ۱۲ ماه خاک بر سر هستیم . تهران گرده خاک بشه کلا همه چی رو تعطیل میکنن . خوزستان گرده خاک بشه مردم و بچهای مدرسه ای رو وادار به مدرسه و کارکردن میکنن
Iran (Islamic Republic of)
Mjs
۱۸:۳۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اهواز آب ندارد
اهواز هوا ندارد
اهواز امنیت ندارد
اهواز راه ندارد
اهواز فاضلاب ندارد
اهواز چی دارد؟
Iran (Islamic Republic of)
اهواز
۱۵:۴۷ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
بخدا خسته شدیم از خیابون های خراب و داغون این چه شهریه اخه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
شهر اهواز سالهاست صاحب ندارد
تمام سطح کوچه وخیابان های شهر مملو از زباله شده است توسعه فاضلاب و ساخت وساز ها تمام کوچه ها و خیابان ها را نابود کرده تردد بسیار سخت شده است این آقای شهردار که از اصفهان آورده شده توان اداره کردن این کلان شهر را ندارد مقایسه کنید توسعه و عمران و زیبا سازی شهر های اصفهان و شیراز و تبریز و بسیاری از مراکز استان ها دیگر با شهر اهواز که حق این مردم این وضعیت عقب مانده نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما رابه خدا قسم میدهیم به داد مردم کوچه شهید محمودمرادی کوی آریا ۲ شهرستان کارون برسید فاضلاب بیرون زده‌ مردم آنجا با هم درگیر شدند یک بچه درفاضلاب قرق شد ممنون میشم اگر این مشکل را حل کنید
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۱:۲۳ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
یکسال اهواز زندگی میکنم
قبلا در یک محله تقریبا پایین یکی از شهرهای غرب ایران ک از اهواز کوچکتره زندگی میکردم. الان در یک محله رو به بالا هستم در اهواز
اما بااین وجود اونجا تمیز تر از محله الانم بود. بااین ک شهر سردسیر بود اما شبهای سرد زمستون هم خیابان ها رو شهرداری تمیز میکرد و سطل های زباله رو میشست
فقط خواستم یع اشاره کوچیک کنم. بخدا این همه زباله در خیابان لایق شهر اهواز نیست
Iran (Islamic Republic of)
سعدونی
۱۰:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
شما رو بخدا ما رو از دست پیمانکار نا بلد و نالایق شهرک اکباتان اهواز خلاص کنید، کسی که وارد شهرک بشه فکر میکنه وارد شه حمص سوریه شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۴۴ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
ای بابا،مشکلات خدمات شهری اهواز کی قراره به پایان برسه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۵ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
باسلام چندین سال هست شهراهوازهمینطوره اون ازفاضلاب اون ازآسفالت وآب به هیچ کدم ازاینها رسیدگی نشده اگه دنیای بودجه رو بدن بازهمینه میخورن ی لیوان آب هم پشتش اساسی ودلسوزی کارنمیکنه آبهاکه گل هستن فاضلابها که گرفته آسفالتها همه خراب وکنده کنده هستن کی اهمیت میده اگه اهمیت میدادن باید گلستان میشد متاسفانه هیچ کاری نمیکنن یکم رسیدگی کنید ی فضای سبزدورست حسابی هم که نداره این شهردار نمیدونم چکارمیکنه اگه هم نمیتونه کاری بکنه کناره بگیره یک نفرباشه دلسوزانه کاری بکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دو روزه اینترنت خوزستان قطع شده
بازم دارید میکشید؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۰:۲۹ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
اهواز کوی ملت فاز 3خیابان دهم راست وسط خیابان فاضلاب و سازمان آب حفاری کرده وخاک ریختن به جای آسفالت خیابان نیست انگارتو روستا زندگی میکنیم4ماه تماس می گیرم باشماره137کد پیگیری ارسال می‌کنه هیچ خبری از ترمیم آسفالت نیست به کی بگیم شهرداری نداریم.متاسفم واسه شهردار اهواز
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۱ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
آیا فقط شهر اهواز است که آب وفاضلابش فرسوده ست.چه کسی شهر.شیراز یااصفهان را.دیده. این استان ها یا شهرها نه نفت دارن نه گاز. دارن .نه بندر.چطوراست که این شهرها اینقدر ابادن چه نظر آسفالت جاده ها.فاضلابهای شهری مشکلی ندارن.فضای سبز باندازه کافی ومناسب وزیباهستند ولی شهرااهواز همانند رو ستایی فقر.زده خراب.الوده.وبی مسئول است به کی کجا شکایت کنیم خدا.هم نگاهمان نمی کند.
Iran (Islamic Republic of)
الیاس
۰۰:۲۰ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
مردم شهرستان سوسنگرد از بوی فاضلاب که همه جا گرفته بخدا مریض شدیم وازکندن اسفالت واز شهرداری نداشتن این شهر مردم کلافه شدن شهر پر از زباله هست خسته شدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۷ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
بنده یک اهوازی اصیل هستم ن ساکن یا مهاجر،،، خاطرم هست تا بیست سال پیش این مشکل فاضلاب، گردوخاک ،،،، وجود نداشت،،، از زمانی که تراکم سازی ها شروع شد از همه شهرهای شمالی خوزستان و تمام استانها، سرازیر شدن به اهواز، برای خیلی ها هم مثل کویت میمونه براشون و براشون ارزو بوده ک اهواز زندگی کنن و رسیدن، این جمعیت سبب این مشکلات شده،،،
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۲۲:۵۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
بزرگترم مشکل مدیریتی خوزستان عدم وجود ناظر در محل اجرای پروژه ها ست
متاسفانه فقط محل کار را نشان پیمانکار میدهند وپس از اعلام پایان کار توسط پیمانکار پول واریز وحق السهم مسئولین واریز میشود
من به شهردار اهواز پیشنهاد می دهم درصورتی که فقط ۱۰۰ متر آسفالت استاندار در اهواز نشان دهد یک میلیارد جایزه می دهم
Iran (Islamic Republic of)
مهندس
۱۸:۵۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام بر شما
مسئولین عزیز بخدا قسم ما شهرمون رو دوست داریم و شما
با این همه بی توجهی نسبت به رفع فاضل اب و ویرانی اسفالتهای شهر و زباله گردها که بهداشت کل شهر را ویران کردهاند اقا جان ما دوست نداریم مهاجرت بکنیم لطفا کاری بکنید داره دیر میشه
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۸:۱۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اهوازکمپلوجنوبی کامل خیابانهاش ویران شده متاسفاته هیچ مسولی نسبت به این قضیه اهمیت نمیده شهرداراهوازوعلل خصوص شهردارمنطقه ۶اصلآکارایی ضعیف دارندبازرس ،بااینکه تمامی مسولانسبت به فاضلاب تاکیدکردندولی افسوس مسولان محلی مربوطه هیج بازده ندارند
Iran (Islamic Republic of)
Shahab
۱۷:۳۵ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اهواز شهر بی قانون
Iran (Islamic Republic of)
دنی
۱۴:۵۹ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
من کرمانیم،ولی دلم به حال هموطنان خوزستانی خودم میسوزه،حقشون نیست بخدا.هشت سال تو منطقشون جنگ رو سپری کردن و درگیر بودن،دیگه بعد از این مدت چرا باید سختی بکشند.این رسم مردانگی نیست.
رفتم آبادان و خرمشهر دیدم بعضی جاهایش هنوز جای گلوله رو دیوار ها هست
Iran (Islamic Republic of)
reza
۱۳:۵۳ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
آقای رئیسی گفته بودن برای رسیدگی به خوزستان بیشتر از یک استاندار و استاندار در حد خوزستان میگذارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
فاضلاب اهواز و بودجه ای که به فنا رفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۶ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
مشکل اصلی بعد از آب و فاضلاب اهواز، کندن آسفالت توسط آقایون شرکت آب هست.
دقیقا چند روز بعد از آسفالت کردن سر و کله آب و فاضلاب پیدا میشه و کل آسفالت رو نابود میکنه. بعدش دیگه ترمیم آسفالتی در کار نیست که نیست. هیچ شهری مثل اهواز آسفالتی به این خرابی نداره. (((اهواز روستای بزرگ)))
-
زنبور
۱۳:۰۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
از همه بدتر اینه که نظارتی بر اجرا نمی شه. هفته گذشته خیابان دی منطقه گلستان اهواز را اسفالت کردن که فکر کنم با بیل دستی صافش کردن و اسفالت بی کیفیت. همین الان پر از دست اندازه و یه قسمت هایی از اسفالت بلند شده. آدرس دادم که نگن دروغه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
درکل خوزستان آسفالت همین مشکل رو داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۲ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام و خسته نباشید.
مسیر کوت عبدالله الان سالهاست که از بی فاضلابی در عذابه الان فقط مرکز شهر در حال کار هستند
و اصلا توجهی به مسیر کوت عبدالله بخصوص اسلام آباد شرقی هیچ خبری از کار نیست و فاضلاب اونجا بصورت جوی لجن رو باز و پر هستند
کی و چه وقت قرار دست بکار بشن خدا عالمه، فاضلاب قسمت قشر بالا دست مهمتره از قسمت قشر فقیر نشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۰ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اره پول نفت برای تهران و....بدبختی های خوزستان هم تمامی نداره با این مسئولین پروازی که به طمع پول نفت و حقوق نجومی وارد خوزستان می شوند و هچ کاری نمی کنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۴ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
اهواز = شهر فاضلاب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۸ ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
حالا 45 روزه میخواهید چکار کنید؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا احمدی
۰۴:۳۸ ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱
دروغ پشت دروغ
شهرداری ها و استانداری شده کلونی دزدهای خبره
آخرین اخبار