اجتماع نمک پروردگان حسنی در شیراز برگزار می‌شود

برای نخستین بار در شهر شیراز و در حرم حضرت احمد ابن موسی (ع) میزبان روزه‌اولی‌ها و روزه‌کله‌گنجشکی‌های شیرازی در برنامه‌ی "نَمک پروردگانِ حَسنی" خواهد بود.

امسال و با هدف نمود مطلوبتر دین‌داری، دین‌باوری و دین مداری جامعه به ویژه گروه کودکان، نونهالان و نوجوانان، همانند سال گذشته برنامه‌های مختلفی به همراهی نهاد‌های فرهنگی استان فارس اجرایی شده است که اجتماع "نَمک پروردگان حَسنی" یکی از مهمترین این رویداد‌ها به شمار می‌رود.

در روز‌های رمضان، کمتر در فضا‌های مَجازی و گفتگو‌های حضوری و نیمه حضوری، از صف طولانی نانوائی‌ها، آش و حلیم، زولبیا و بامیه و ... قبل از اذان مغرب و خلوتی جدی و محسوس خیابان‌ها در ساعات افطار صحبت می‌شود؛ کمتر فردی این واقعیت‌ها را پای دین‌داری مردم و پایبندی آن‌ها به روزه و انجام دستور الهی می‌گذارد، اما صدای طبل "دین‌گریزی جامعه" با دیدن یک تصویر یا یک پُست، که حتی واقعی بودنش هم در هاله‌ای از ابهام قرار دارد؛ گوش فلک را کَر می‌کند.

در ایام رمضان، کمتر به دنبال انعکاس و انتشار تصاویر و پُست‌هایی که بخشی مهم از واقعیت اجتماع دین‌دار را نشان می‌دهد هستیم، شمار زیاد روزه‌داران و تعداد محافل قرآنی و شلوغی مساجد کمتر دنبال می‌کنیم و به آن‌ها واکنش نشان نمی‌دهیم.

این شرایط، فارغ از لزوم عمق‌بخشی به باور‌ها و اعتقادات مذهبی، ضرورت پرداختن صحیح به نماد‌ها و مظاهر دین‌داری و پایبندی اکثریت جامعه به دستورات شرعی در فضا‌های ترویجی و تبلیغی را یادآور می‌شود.

همین واقعیت‌ها منجر به شکل‌گیری ایده و اجرایی شدن برنامه‌هایی متفاوت برای گروه کودکان، نونهالان و نوجوانان و برپایی میهمانی روزه اولی و روزه کله گنجشکی‌ها طی رمضان سال گذشته در شیراز و اجتماع ۲۵۰۰ نفری آنان شد.

مدیر سبک زندگی معاونت اجتماعی سپاه فجر گفت: برنامه مهمون کوچیکا که امسال به "مهمونی ماه خدا" تغییر اسم داده، با هدف خاطره‌سازی ویژه کودکان روزه اولی و روزه کله‌گنجشکی و نوجوانان پسر روزه‌اولی، در مسابقات و چالش‌هایی جذاب شرکت می‌کنند و شرکت‌کنندگان با ارسال تصویر، ویدئو و متن، فعالیت‌های خودشان را ثبت می‌کنند و با ثبت فعالیت‌ها از امتیاز برخوردار می‌شوند و در پایان هر روز، آثار منتخبین از طریق کانال و شبکه‌ی فارس منتشر می‌شود و برگزیدگان از جوایز نفیس برخوردار می‌شوند.

سعید رستگار گفت: موفقیت برنامه‌ی سال قبل باعث اِقبال سایر دستگاه‌ها و مجموعه‌های استان فارس شد و با مشارکت در تنها برنامه‌ای که با روی‌کرد ایجابی و ترویجی نسبت به معارف ماه مبارک طرح‌ریزی شده، تا الان ۱۵۰۰۰ نفر از سراسر استان فارس در سایت Mahenoor.ir ثبت‌نام کرده و در فعالیت‌های روزانه‌ی برنامه مهمونی ماه خدا شرکت می‌کنند.

معاون اجتماعی سپاه فجر نیز گفت: "ماه مهمانی خدا" یک فرایند مثبت‌نگر و انگیزه‌بخش برای نسل پاک و بی‌آلایشی است که درصورت فهم صحیح مبانی دینی، در آینده در انتخاب سبک زندگی مبتنی بر آموزه‌های دینی و ملی با مشکلات کم‌تری مواجه می‌شوند و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی را به دنبال خواهد داشت.

سرهنگ پاسدار محمدجعفر دوست‌دار گفت: در نیمه‌ی ماه مبارک رمضان و هم‌زمان با میلاد کریم اهل‌بیت علیهم‌السلام، پانزده هزار شرکت‌کننده در سراسر استان با حضور در جشن میلاد و مراسم افطاری‌های ساده‌ای که با همت خود آن‌ها پهن خواهد شد، پانزده روز بندگی خالصانه‌ی خدا را جشن می‌گیرند و در شهر شیراز، حرم حضرت احمد ابن موسی علیهماالسلام، میزبان روزه‌اولی‌ها و روزه‌کله‌گنجشکی‌های شیرازی در برنامه‌ی "نَمک پروردگانِ حَسنی" خواهد بود.

معاون اجتماعی سپاه فجر گفت: دستگاه‌های مختلفی از جمله اداره کل امور اجتماعی استانداری، شهرداری شیراز، شهرداری صدرا، کمیته‌ی امداد امام خمینی رحمت‌الله‌علیه، صدا و سیمای مرکز فارس، سازمان تبلیغات اسلامی، اداره کل اوقاف و امور خیریه، تولیت آستان احمدی و محمدی و اقشار مختلف بسیج برای ترویج این معروف به صحنه آمده‌اند و در این مسیر نقش‌آفرینی موثری خواهند داشت تا حرف استاندار محترم فارس در شورای استقبال از ماه رمضان که گفتند: "برنامه مهمونی ماه خدا، دلی است و دستگاه‌ها باید از این کار حمایت جدی داشته باشند"محقق شود.

متقاضیان برای شرکت در "برنامه‌ی مهمونی ماه خدا" می‌توانند به نشانی سامانه‌ی هوشمند Mahenoor.ir مراجعه و در برنامه‌ها و چالش‌هایی که به اعضا پیامک می‌شود، شرکت کنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد طاها حاتم زاده دشتکی
۰۰:۲۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۱
سلام
آخرین اخبار