عزم مقامات جمهوری آذربایجان و ارمنستان برای برگزاری مذاکرات صلح بین دو کشور

نخست‌وزیر ارمنستان و رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان به وزرای امور خارجه خود دستور دادند تا مقدمات مذاکرات صلح بین دو کشور را آغاز کنند.

دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان امروز پنجشنبه اعلام کرد که دیدار سه جانبه نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، شارل میشل رئیس شورای اروپا و الهام علی اف، رئیس جمهوری آذربایجان در بروکسل برگزار شد و مقامات دو کشور به وزرای امور خارجه خود دستور دادند تا مقدمات مذاکرات صلح را آغاز کنند.

بر اساس نتایج این نشست، توافق شد تا کمیسیون دو جانبه برای تعیین حدود مرز بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان با توجه به مسائل امنیتی و ثبات در امتداد مرز که در توافقنامه منعقده در سوچی در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ پیش بینی شده بود، تا پایان آوریل (فروردین ماه)  تشکیل و به آن رسیدگی شود.

پاشینیان در این دیدار به وضعیت و مسائل انسانی در جمهوری آرتساخ ناشی از اقدامات اخیر یگان‌های نظامی جمهوری آذربایجان اشاره کرد.

به گفته دفتر مطبوعاتی دولت ارمنستان در این نشست، مسائل مربوط به اجرای بیانیه‌های سه جانبه که در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ۱۱ ژانویه و ۲۶ نوامبر ۲۰۲۱ و همچنین توافقات ۱۴ دسامبر در بروکسل برگزار و منعقد شد،  مورد بحث و بررسی قرار گرفت. 

پیشتر، وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود که نیرو‌های جمهوری آذربایجان وارد منطقه مسئولیت ماموریت حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی شدند. وزارت دفاع روسیه شامگاه یکشنبه گزارش داد که جمهوری آذربایجان نیرو‌های خود را از روستای فاروخ معروف به پاروخ در قره باغ کوهستانی عقب کشانده است.

درگیری‌های مجدد بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان سال ۲۰۲۰ با نبرد‌های شدید در منطقه مورد مناقشه قره باغ کوهستانی آغاز شد.

در ۹ نوامبر ۲۰۲۰، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان و نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، بیانیه مشترکی را در مورد آتش بس کامل در قره باغ کوهستانی از ۱۰ نوامبر امضا کردند. بر اساس این بیانیه، طرف‌های آذربایجانی و ارمنی به حفظ آن ادامه می‌دهند و نیرو‌های حافظ صلح روسی در طول خط تماس و در کریدور لاچین که قره باغ کوهستانی را به ارمنستان متصل می‌کند، مستقر شدند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار