ادعای رسانه آمریکایی درباره درخواست چین از روسیه

نیویورک تایمز مدعی شد چین در ابتدای ماه فوریه از روسیه خواسته است جنگ اوکراین را به پس از بازی‌های زمستانی المپیک موکول کند.

پایگاه اینترنتی روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز نوشت: برابر اعلام مقامات ارشد دولت بایدن و یک مقام اروپایی، یک گزارش اطلاعاتی غربی حاکی است مقامات ارشد چینی در ابتدای ماه فوریه به مقامات ارشد روس گفتند که پیش از پایان بازی‌های المپیک زمستانی در پکن، به اوکراین حمله نکند.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین، در روز چهارم فوریه (۱۵ بهمن) در پکن پیش از آئین گشایش بازی‌های المپیک دیدار کرد.

نیویورک تایمز نوشت: اطلاعات مربوط به این دیدار میان محرمانه بود، اما این اطلاعات را یک دستگاه اطلاعاتی غربی گردآوری کرده و مقامات آن را معتبر دانسته اند. مقامات ارشد در دولت‌های آمریکا و هم پیمانانش در جریان گفت و گوهایشان درباره زمان احتمالی حمله پوتین به اوکراین این اطلاعات در اختیارشان قرار گرفت. با این حال، دستگاه‌های اطلاعاتی گوناگون، تعبیر‌های مختلفی داشته اند و روشن نیست که چطور این اطلاعات به طور گسترده به اشتراک گذاشته شد.

یک مقام آشنا با این اطلاعات گفت که این مواد (اطلاعاتی) به ضرورت نشان دهنده آن نیست که مکالمه‌ای درباره یک حمله (احتمالی روسیه به اوکراین) میان آقای شی و آقای پوتین صورت گرفته باشد. دیگر مقامات آگاه درباره این اطلاعات، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کردند. این مقامات درباره این گزارش، به علت حساسیت و اطلاعاتی بودن موضوع، به صورت ناشناس (بدون آنکه هویتشان فاش شود) سخن گفتند.

وقتی از لیون پنگیو، سخنگوی سفارت چین در واشنگتن در ایمیلی در روز چهارشنبه پرسیده شد که آیا مقامات چینی مقامات روس را ترغیب کرده بودند که یک حمله به اوکراین را به پس از المپیک موکول کنند، گفت: این ادعا‌ها گمانه زنی‌های بی پایه و اساسی است و هدف از آن‌ها سرزنش کردن چین است.

چین آئین پایانی المپیک را در روز ۲۰ فوریه (یک اسفند) برگزار و در ابتدای روز ۲۴ فوریه (۵ اسفند) ارتش روسیه تهاجم همه جانبه اوکراین را که شامل حمله به شهر‌ها با موشک‌های بالستیک، توپخانه و تانک بود آغاز کرد.

چین و روسیه روابط اقتصادی، دیپلماتیک و نظامی خود را طی سال‌ها تقویت کرده اند و شی و پوتین ۳۷ بار به عنوان سرا دو کشور پیش از آخرین دیدارشان در پکن با یکدیگر دیدار داشته اند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار