مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم بررسی کرد

آمریکا و رژیم صهیونیستی در فهرست ۱۰ صادرکننده مهم سلاح در جهان

مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم اعلام کرد رژیم صهیونیستی در پنج سال گذشته، در فهرست ۱۰ صادرکننده بین المللی تسلیحات قرار گرفته است.

در تازه‌ترین گزارش مؤسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم که تجارت تسلیحات از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ را اندازه‌گیری می‌کند آمده است تجارت تسلیحات به اروپا افزایش یافته است، کشور‌های حوزه خلیج (فارس)، واردکنندگان اصلی سلاح هستند و رژیم صهیونیستی همچنان بازیگر اصلی است.

در این گزارش که ماه گذشته منتشر شد، رژیم صهیونیستی ۲/۴ درصد از صادرات تسلیحات بین‌المللی را در سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به خود اختصاص داده است که دریافت‌کنندگان اصلی آن هند، جمهوری آذربایجان و ویتنام بوده اند. دیگر کشور‌های خاورمیانه در میان ۲۵ صادرکننده برتر تسلیحات، ترکیه با رتبه دوازدهم، امارات عربی متحده با رتبه هجدهم و اردن در رتبه بیست و پنجم بودند.

پنج کشور پیشرو، بر تجارت جهانی مسلط بودند و ۷۷ درصد از مجموع صادرات را به خود اختصاص دادند. این کشور‌ها، آمریکا با ۳۹ درصد، روسیه با ۱۹ درصد صادرات تسلیحات و سپس فرانسه، چین و آلمان بودند. کشور‌های دیگری که در میان ۱۰ صادرکننده برتر تسلیحات قرار داشتند، ایتالیا، انگلیس، کره جنوبی و اسپانیا بودند.

بر اساس گزارش این موسسه تحقیقاتی که ۶۰ کشور صادرکننده سلاح در این دوره زمانی را شناسایی کرده است، اروپا و آمریکای شمالی ۸۷ درصد از مجموع صادرات تسلیحات را در اختیار داشتند. این مطالعه نشان داد در آن دوره، تجارت جهانی ۴/۶ درصد کاهش یافت. اما انتقال تسلیحات به اروپا ۱۹ درصد افزایش یافت که این وضعیت ناشی از تنش با روسیه، حتی قبل از حمله روسیه به اوکراین بود. بزرگترین واردکنندگان سلاح در اروپا، انگلیس، نروژ و هلند بودند.

افزایشی جزیی در خاورمیانه و کاهش شدید تجارت به قاره آمریکا و آفریقا وجود داشت. آمریکا سهم خود را از بازار، ۷ درصد افزایش داد و بسیار جلوتر از روسیه، دومین صادرکننده، ایستاد. آمریکا بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۱ به ۱۰۳ کشور تسلیحات ارسال کرد که هواپیما‌ها اکثر این محموله‌ها را تشکیل می‌دادند و پس از آن، موشک‌ها و خودرو‌های زرهی قرار گرفتند. بیشترین سهم به خاورمیانه رسید.

روسیه بیشتر به هند، چین، مصر و الجزایر تسلیحات ارسال کرد و صادرات آن ۲۶ درصد کاهش یافت. آمریکا و فرانسه، صادرکنندگان خود را افزایش دادند، در حالی که تجارت چین، روسیه و آلمان کاهش یافت. رژیم صهیونیستی، چهاردهمین واردکننده بزرگ تسلیحات بود که ۱/۹ درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داد. نود و دو درصد از واردات رژیم صهیونیستی از آمریکا بود و عمدتاً جت‌های اف ۳۵ و بمب‌های هدایت شونده وارد سرزمین های اشغالی شده است. پس از آمریکا، کشور‌هایی که بیشترین صادرات تسلیحات را به رژیم صهیونیستی داشتند، آلمان و ایتالیا بودند. آلمان زیردریایی‌های رژیم صهیونیستی را تامین می‌کند. واردات کلی رژیم صهیونیستی نسبت به پنج سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است.

هند و عربستان سعودی بزرگترین واردکنندگان جهان بودند که هر کدام ۱۱ درصد از واردات جهانی را به خود اختصاص دادند. چهار واردکننده از ۱۰ واردکننده اول در خاورمیانه بودند - عربستان سعودی و مصر در رتبه سوم، قطر در رتبه ششم و امارات در رتبه نهم قرار داشتند. واردات تسلیحات مصر ۷۳ درصد افزایش یافت. عربستان سعودی همزمان با آغاز جنگ در یمن  وارداتش را ۲۷ درصد افزایش داد و بیشتر محموله‌های آن از آمریکا بود.

آمریکا سیزدهمین واردکننده مهم تسلیحات بود که تامین کنندگان اصلی آن انگلیس، هلند و فرانسه بودند. روسیه در بین ۲۵ واردکننده برتر قرار نداشت. در طول دوره زمانی مورد مطالعه، اوکراین با جدایی‌طلبان طرفدار روسیه در شرق اوکراین می‌جنگید، اما مستقیماً با روسیه نمی‌جنگید و سلاح‌های بسیار کمی وارد می‌کرد که تنها ۰/۱ درصد از واردات جهانی را تشکیل می‌داد.

در این مطالعه آمده است سازمان ملل متحد، تحریم تسلیحاتی ایران را سال ۲۰۲۰ لغو کرد، اما "هیچ مدرک عمومی مبنی بر این که ایران از آن زمان حجم قابل توجهی از تسلیحات را از خارج دریافت کرده یا سفارش داده است" وجود ندارد.

داده‌های این اتاق فکر تا حدی بر اساس تخمین‌ها قرار دارد و شامل انتقال‌ها از جمله هدایا، فروش و تولید تحت لیسانس می‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاشار
۱۹:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۴۰۱
صهیونیستها هنوز نمیدونند قراره از کجا ضربه بخورند .
آخرین اخبار