استعفای وزرای دولت سریلانکا در پی تشدید بحران اقتصادی

پس از اعلام وضعیت اضطراری از سوی رئیس جمهور سریلانکا به دلیل تشدید بحران اقتصادی، چندین نفر از اعضای کابینه دولت از سمت خود استعفا کردند.

دینش گوناواردنا، وزیر آموزش و پرورش سریلانکا به رسانه‌های محلی گفت: «ما نامه‌های استعفای خود را به نخست وزیر دادیم. رئیس‌جمهور و نخست‌وزیر در این باره بحث و تصمیم خواهند گرفت.»

نامال راجاپاکسا، وزیر ورزش و جوانان، برادرزاده گوتابایا و پسر نخست وزیر ماهیندا راجاپاکسا، روز دوشنبه در توییتر خود نوشت  به امید اینکه این امر به ایجاد ثبات برای مردم و دولت کمک کند، استعفا کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا کل کابینه یا تنها برخی از وزرا پیشنهاد کناره‌گیری داده‌اند.

با استعفای وزرای کابینه و رئیس بانک مرکزی و توقف معاملات سهام به دلیل افت قیمت، گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا، خواستار تشکیل دولت واحد برای مقابله با بحران اقتصادی این کشور شد.

چندی پیش، تظاهرات صد‌ها نفری در سریلانکا که سعی در یورش به خانه گوتابایا راجاپاکسا، رئیس جمهور سریلانکا داشتند، به خشونت کشیده شد و حداقل یک نفر به شدت زخمی شد. خواسته معترضان رسیدگی به اوضاع اقتصادی این کشور است.

در پاسخ به این اقدامات، نیرو‌های امنیتی سریلانکا به منظور متفرق کردن معترضان از گاز اشک آور و ماشین‌های آب پاش استفاده و به سمت جمعیت شلیک کردند.

منابع رسمی به خبرگزاری فرانسه گفتند که راجاپاکسا در جریان ناآرامی‌ها در خانه نبود، اما مقامات نظامی جلسه‌ای را برای گفتگو درباره این بحران برگزار کردند.

کمبود گازوئیل در روز‌های اخیر خشم عمومی را در سراسر سریلانکا برانگیخته است. به گفته مقامات، دیزل که سوخت اصلی اتوبوس‌ها و وسایل نقلیه تجاری محسوب می‌شود، در ایستگاه‌های سراسر کشور در دسترس نیست و حمل‌ونقل عمومی را فلج کرده است. چندین بیمارستان دولتی نیز به دلیل نبود دارو‌های ضروری عمل‌های جراحی را متوقف کرده اند.

این کشور ۲۲ میلیون نفری جنوب آسیا در بدترین رکود خود از زمان استقلال قرار دارد که ناشی از کمبود شدید ارز خارجی برای پرداخت هزینه ضروری‌ترین اقلام وارداتی است. دولت سریلانکا اعلام کرده که به دنبال کمک مالی از صندوق بین المللی پول و گرفتن وام‌های بیشتری از هند و چین است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار