مدیر منابع طبیعی قروه:

روز طبیعت روز انس و آشتی با طبیعت است

مدیر منابع طبیعی و آبخیزداری قروه گفت: در روز طبیعت، همه مسئول حفظ منابع طبیعی هستیم و باید این روز را به روز انس و آشتی با طبیعت تبدیل کنیم.

بهزاد شریفی پور گفت: توسعه فرهنگ اکوتوریسم به منظور بهره‌گیری از دامن پاک طبیعت امری ضروری است و در این روز تصمیم بگیریم که تفرجی بدون آسیب به طبیعت داشته باشیم، زیرا خاک، زمین، آب، جنگل و مراتعِ حوزه‌های آبخیز مؤلفه‌های مهم منابع طبیعی و وامدار یکدیگر هستند، اما تفکیک ناپذیرند.

 

او گفت: پایداری هریک به پایداری و سلامت بقیه بستگی دارد و همه را با هم به صورت تؤامان و همزمان در یابیم پایداری ارکان حوزه‌های آبی کشور از مسیر پایدارسازی پنج مؤلفه مهم منابع طبیعی میسر و ضروری است.

 

شریفی پور می گوید: با توجه به ریزش نزولات آسمانی و برخورداری چرخه طبیعت از موهبت‌های الهی در چند روز اخیر، خاک‌های زمین در عرصه‌های طبیعی حساس بوده، بنابراین در دامان طبیعت تردد با ماشین آلات علاوه بر کوبیدگی خاک‌های رطوبت دار زمینه فرسایش پذیری این مواهب طبیعی را فراهم می‌کند و گونه‌های گیاهی در دل خاک استقرار نمی‌یابد، در نهایت پدیده روان اب‌های سطحی، رسوبات قابل حمل و سیلاب حادث می‌گردد.

 

به گفته او  بارندگی‌های اخیر باعث سستی خاک‌های عرصه‌های طبیعی در اراضی بالا دست و مناطق شیبدار شده و امکان رانش و زمین لغزش در برخی از مناطق وجود دارد.

به گفته رییس منابع طبیعی و آبخیزداری قروه: باید از رهاسازی زباله‌ها و مواد پلاستیکی به دلیل تجزیه نشدن و آلودگی در خاک پرهیز کرد چرا که حدود ۲۵۰ تا ۵۰۰ سال طول می‌کشد تا مواد پلاستیکی تجزیه شوند.

 

او می گوید: همراه داشتن یک کیسه زباله، پرهیز از بوته کنی، شکستن شاخه درختان و افروختن آتش زیر درختان، آلوده نکردن آب رودخانه و خودداری از ریختن زباله در آن و پرهیز از دست زدن به لانه پرندگان و حیوانات باید توسط گردشگران رعایت شود.

شریفی پور گفت: تفریح و تفرج ما به گونه‌ای باشد که در پایان اوقات فراغت محدوده تفرجگاهی به شکل اول خود برگردد به عبارت دیگر حضور ما باعث صدمه زدن به چهره طبیعت نگردد.

او گفت: از هر گونه تخریب و تصرف، آتش‌سوزی، قطع اشجار، بوته‌کنی، ایجاد آلودگی و در نهایت بر هم زدن تعادل اکولوژیکی منابع طبیعی پرهیز کنیم و دیگران را هم به این امر وادار کنیم.

 به گفته شریفی پور: در راستای اقدامات پیشگیرانه اداره منابع‌طبیعی نسبت به برقراری مستمر کشیک گشت‌های حفاظتی و مراقبتی در عرصه‌های طبیعی اقدام نموده است.

 

خط ارتباط مردمی به شماره‌های ۱۵۰۴ و ۱۳۹ یگان حفاظت منابع طبیعی آماده هر گونه همکاری در خصوص حفاظت و صیانت از عرصه‌های منابع طبیعی است.

قروه در ۹۰ کیلومتری شرق سنندج مرکز استان واقع شده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.