عذرخواهی شهر گلاسگوی انگلیس از نقش داشتن در برده​ داری

شورای شهر گلاسگو در منطقه اسکاتلند با اعلام اینکه مظاهر تجارت برده در سراسر این شهر دیده می‌شود و بابت نقش این شهر در برده داری، پوزش خواست.

 شورای شهر گلاسگو، از نقش این کشور در تجارت برده در دو سوی اقیانوس اطلس پوزش خواست و اعلام کرد پول ناشی از تجارت برده داری، در هر گوشه از این شهر دیده می‌شود.

سوزان آیتکن ، رئیس شورای شهر گلاسگو گفت: این شهر در تلاش است از گذشته خود در زمینه برده داری، فاصله بگیرد. خون بردگان آفریقایی، خون فرزندان آن بردگان و نوه هایشان در سراسر این شهر دیده می‌شود.

در بررسی شورای شهر گلاسگو معلوم شد از ۷۹ لرد که گلاسگو داشته است، ۴۰ نفر در تجارت برده، در سال‌های ۱۶۳۶ تا ۱۸۳۴ دست داشته اند و تعدادی از آنان، در زمان تصدی مسوولیت، برده نیز داشته اند.

در گزارش شورای شهر گلاسگو آمده است دستکم ۱۱ ساختمان در این شهر متعلق به افرادی بوده است که در تجارت برده دست داشتند و مجسمه یا بنای یادبود ۸ برده دار هنوز در شهر برپاست. همچنین هنوز ۶۲ خیابان در شهر گلاسگو، به نام برده داران است که برده‌ها را در مزارع تنباکو، به بیگاری می‌گرفتند.

در  این گزارش همچنین آمده است جیمز وات که با استفاده از بخار در موتور، زمینه ساز انقلاب صنعتی شد، برده دار بود و کودکی سیاه پوست را به خانواده‌ای در شمال شرق گلاسگو فروخته است.

در پی راه اندازی جنبش «جان سیاهان مهم است» در جهان، مخالفان نظام برده داری و استعمارگری انگلیس در شهر بریستول، خرداد ماه دو سال پیش، مجسمه ادوارد کولستون را در میدانی در این شهر، پایین کشیدند و به درون رودخانه پرت کردند. بنابر گزارش‌های منتشر شده در انگلیس، کلستون در قرن هفدهم و در دوران امپراتوری بریتانیا، حدود یکصد هزار نفر از جمله ۱۲ هزار کودک را به عنوان برده خرید و فروش کرده بود.

در پی افزایش درخواست‌ها به منظور پایان تکریم و تقدیس برده داران و استعمارگران در انگلیس، کمیسیونی مستقل در انگلیس تشکیل شد تا درباره چگونگی برچیدن آثار استثمار و برده داری از میادین و ساختمان‌های عمومی در این کشور، مشورت دهد.

جنبش ضد نماد‌های نژاد پرستی که در انگلیس شکل گرفته، اعلام کرده است مجسمه ۷۸ نفر از برده داران و حامیان برده داری این کشور، باید برچیده و نام‌های برده داران از خیابان‌های این کشور، محو شوند. در پی قتل جورج فلوید سیاه پوست زیر زانوی پلیس امریکا، کارزار مخالفان نژادپرستی در انگلیس به سازماند‌های فعالیت‌های ضد نژادپرستی، از جمله برگزاری تظاهرات گوناگون پرداخت. این کارزار در تارنمایی با عنوان «نژادپرستان را سرنگون کنید» مجسمه ۷۸ نفر از بازرگانان برده و حامیان برده داری را در شهر‌های این کشور شناسایی کرده و برچیدن آن‌ها را خواستار شده است.

در فهرست برده داران و نژادپرستان مشهور انگلیسی که در این فهرست قرار دارد، نام تعدادی از پادشاهان پیشین انگلیس همچون چارلز و جیمز دوم و نیز شماری از نخست وزیران پیشین این کشور، همچون ویلیام گلادستون و رابرت پیل نیز دیده می‌شود. در مرکز لندن مخالفان نژاد پرستی مجسمه وینستون چرچیل نخست وزیر و نماد یک سیاستمدار کاملا انگلیسی را که در طراحی کودتای ۲۸ مرداد نقش داشت هدف حملات خود قرار دادند و دولت مجبور شد برای حفاظت از مجسمه چرچیل، آن را در حصار فلزی قرار دهد و برای آن نگهبان شبانه روزی قرار دهد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار