پایبندی ایتالیا به تعهد افزایش بودجه نظامی کشور‌های عضو ناتو

ایتالیا اعلام کرد به تعهد کشور‌های عضو ناتو مبنی بر افزایش بودجه دفاعی تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی پایبند است.

دفتر ماریو دراگی، نخست وزیر ایتالیا اعلام کرد: با وجود مخالفت‌های داخلی، رم به تعهد افزایش بودجه نظامی خود تا ۲ درصد تولید ناخالص داخلی پایبند است.

به گزارش رویترز‏، با وجودی که مخارج دفاعی فعلی ایتالیا حدود ۱.۴ درصد تولید ناخالص این کشور است، اما دراگی به شرکای بین الملل خود این اطمینان را داد که در پی حمله روسیه به اوکراین بودجه نظامی کشورش را افزایش دهد.

با این وجود جنبش ۵ ستاره که بزرگترین حزب ائتلاف حاکم در ایتالیا به حساب می‌آید طی موضعی پیش بینی نشده اعلام کرد: با هر گونه افزایش سریع بودجه نظامی این کشور که همچنان با اثرات ناشی از همه گیری کووید-۱۹ و افزایش شدید بهای انرژی دست و پنجه نرم می‌کند، مخالف است.

موضوع افزایش بودجه نظامی همزمان با بررسی فرمان تامین سلاح برای اوکراین و کمک به پناهندگان آن در صحن پارلمان ایتالیا به ائتلاف حاکم شوک وارد کرده است.

برابر آمار وزارت دفاع ایتالیا‏ بودجه نظامی این کشور بین سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ با مبلغی حدود ۱۹ تا ۲۱ میلیارد یورو همواره عددی ثابت بود، اما پس از آن و با روی کار آمدن کونته به عنوان نخست وزیر بودجه نظامی ایتالیا با ۱۷ درصد رشد در سال ۲۰۲۱ مواجه شد.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار