بلینکن با هدف تقویت مشارکت امنیتی منطقه‌ای به مراکش سفر کرد

وزیر خارجه آمریکا پس از نشست نقب در اراضی اشغالی، در چارچوب سفر به آفریقا، راهی مراکش شد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا پس از دیدار دیروز (دوشنبه) با متحدان عرب واشنگتن در نقب اشغالی و در بحبوحه تنش‌ها در منطقه مغرب عربی و خلیج فارس با هدف تقویت مشارکت راهبردی منطقه‌ای به رباط سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه آمریکا در رباط با ناصر بوریته، همتای مراکشی خود دیدار خواهد کرد.

او همچنین در این سفر با محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی که روابطش با متحد سنتی اش آمریکا در این روز‌ها با تنش‌هایی همراه شده است، دیدار خواهد کرد.

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه، سفر منطقه‌ای خود به آفریقا را با توقف در الجزایر که رقیب مراکش در شمال آفریقا و متحد روسیه به شمار می‌رود، به پایان خواهد رساند.

به گفته مقامات آمریکایی، گفتگو‌های بلینکن در طول این سفر‌ها بر محور امنیت دوجانبه و منطقه‌ای، مبارزه با تروریسم در منطقه ساحل آفریقا، ارتقای حقوق بشر و همچنین آثار و پیامد‌های اقتصادی جنگ اوکراین، همچون خطر کمبود گندم، متمرکز خواهد بود. 

در مذاکرات بلینکن با مقامات رباط، مسئله منطقه مورد مناقشه صحرا که اولویت دیپلماسی دولت مراکش محسوب می‌شود در دستور کار قرار خواهد داشت.

امارات، بحرین و مراکش در سال ۲۰۲۰ با خیانت به آرمان‌های فلسطین و میانجیگری آمریکا، روابط خود را با رژیم صهیونیستی به عنوان بخشی از توافقنامه آبراهام عادی کردند.

روز گذشته، وزرای امورخارجه کشور‌هایی که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کردند در نشستی موسوم به «نقب» با وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا دیدار کردند و از افزایش ارتباط خود با تل آویو ابراز خوشحالی کردند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار