شهردار خاش: فرهنگ زیبای مردم بلوچ برای مسافران نوروزی جذابیت بالایی دارد

شهردار خاش گفت: آداب و رسوم و فرهنگ زیبای مردم بلوچ در مباحث استقبال و پذیرایی و راهنمایی و نوع سکونت و زندگی برای مسافران نوروزی جذابیت بالایی دارد و هم وطنان ایرانی با ابراز رضایت از منطقه خارج می‌شوند.

مهدی شهنوازی  گفت: برپایی سیاه چادرهای فرهنگی در جوار مسجد ابوالفضل(ع) و مبادی ورودی خاش به مقصد شهرهای زاهدان، ایرانشهر و سراوان و پذیرایی از مهمانان نوروزی با چای آویشن و شیرچای، شربت و شیرینی و غذاهای محلی در کنار اجرای موسیقی محلی از سوی هنرمندان و ایجاد بازارچه های فروش محصولات صنایع دستی و گیاهان دارویی سبب شده که مسافران لحظات خوشی را در این شهرستان سپری کنند.

او گفت: پوشش لباس زنان و مردان بلوچ و برپایی غرفه های صنایع دستی در محل سیاه چادر فرهنگی"گدام بلوچی" رضایت مسافران را به دنبال داشته و با گرفتن عکس یادگاری خطرات ماندگاری را برای خود ثبت می کنند.

شهردار خاش  گفت: دستگاه های مختلف شهرستان اعم از فرمانداری، بخشداریها، شورای اسلامی شهر و شوراهای روستایی، ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، میراث فرهنگی، هلال احمر، آموزش و پرورش، برق، راهداری و حمل و نقل، کمیته امداد، پلیس راه و نیروی انتظامی و بهداشت و درمان، اورژانش و آتش نشانی، جهاد کشاورزی و صمت و اصناف و تعزیرات، شرکت نفت، دهیاران و شهرداری ها با تمام امکانات برای خدمات دهی به شهروندان خاش و مهمانان نوروزی بسیج شده‌اند.

او گفت: با هدف ارائه خدمات مطلوب به شهروندان خاش و مسافران طرح استقبال نوروزی شهرداری از ۲۵ اسفند ماه سال قبل آغاز شده و تا ۲۰ فروردین ماه ادامه دارد.

شهنوازی  گفت: با هدف با نشاط کردن و جلب رضایت مسافران نوروزی کار رنگ آمیزی جداول و دیوارها، زیباسازی و نورافشانی معابر، برپایی سفره های هفت سین، آماده سازی بوستان‌ها و کمپ های استراحت مهمانان از سوی شهرداری خاش انجام شده است.

او گفت: در نقاط مختلف این شهرستان ویژه برنامه‌های متنوع و جذاب فرهنگی و هنری با هدف ماندگار ساختن مهمانان و گردشگران نوروزی در حال برگزاریست.

شهردار خاش گفت:  گروه‌های مختلف موسیقی محلی در سیاه چادرهای ویژه استقبال، پذیرایی و راهنمایی مسافران نوروزی در جوار مسجد حضرت ابوالفضل (ع) پلیس راه، ایرندگان، کارواندر به اجرای برنامه‌های شاد متنوع و خاطره انگیز می‌پردازند.

معاون شهردار خاش نیز گفت: با تلاش های شبانه روزی کارکنان زحمتکش شهرداری، شهر خاش آماده استقبال از سال نو و مسافران نوروزی است.

عبدالوحید هاشمزهی  گفت: به منظور بهره مندی شهروندان و مهمانان نوروزی از امکانات و ظرفیت‌های شهر گردشگری خاش تمامی امکانات نیروی انسانی و خودرویی شهرداری در بخش‌های خدمات، عمران، حمل و نقل، آتش‌نشانی و فضای سبز در خدمت قرار گرفته‌اند تا سالی سرشار از خوشی برای هموطنان آغاز شود.

او گفت: مجموعه ستاد تسهیلات نوروزی تلاش گسترده ای را برای ایجاد خاطره ای خوش و ماندگار برای شهروندان و مهمانان در تعطیلات نوروزی انجام داده اند.

 پس از گذشت ۲ سال شرایط دشوار کرونایی در کشور، شهرستان خاش سیستان و بلوچستان آماده استقبال از نوروز و مسافران نوروزی و گردشگران شده است.

ظرفیت سفرهای نوروزی فرصتی مهم برای توسعه صنعت گردشگری، انتقال فرهنگ و معرفی آداب و رسوم، سنن و تاریخ شهرستان خاش است.

خاش با داشتن چشم اندازها و جاذبه های دیدنی و منحصر به فرد از جمله قله آتشفشانی نیمه فعال تفتان (بام شرق ایران)، گل فشان طبیعی پیرگل، ارتفاعات پنج انگشت، بیرک و سیاه بندان، رودخانه ها و دره های کاروندر و ایرندگان، درخت سرو سنگان، چشمه های آب سرد و گرم تفتان و آثار تاریخی متعدد مانند قلعه های حیدرآباد، کمال آباد و ایرندگان، بازارچه سرپوشیده، مسجد جامع و مناره زیبای آن و خیلی از موارد دیگر از مناطق بسیار مهم و جذاب بوده که آماده پذیرایی از مسافران و گردشگران هستند.

مردم خاش و گردشگران از دیگر شهرهای سیستان و بلوچستان و کشور با رفتن به تفتان و ارتفاعات و نقاط بیابانی و دشت های همجوار لحظات خوشی را سپری می‌کنند.

با رویش گیاهان خوراکی و داروئی، با نشاط شدن مراتع و فراهم شدن زمینه برای چرای دام ها، جاری شدن آب در رودخانه‌ها و پر آب شدن چاه‌ها، قنوات و چشمه سارها امید به زیستن و بهره گرفتن از مواهب خدادادی افزایش یافته است.

مردم شهری و روستایی خاش با مراجعه به طبیعت علاوه بر تامین نیازهای خود بسیاری از گیاهان خوراکی و داروئی را به قصد فروش در بازار این شهرستان عرضه می‌کنند.

خاش در ۱۸۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار