صادرات میعانات گازی به ۲۴۰ هزار بشکه در روز رسید

وزیر نفت گفت: در دولت سیزدهم، صادرات میعانات گازی ۳ تا ۴ برابر شد و از ۶۰ هزار بشکه در روز، به ۲۳۰ تا ۲۴۰ هزار بشکه در روز در ماه‌های پایانی سال رسید.

جواد اوجی گفت: در شروع دولت سیزدهم ذخایر روی آب و روی خشکی میعانات گازی بیش از ۸۰ میلیون بشکه بود که می‌توانست چالش ایجاد کند، ولی هم مصرف داخلی و هم صادرات میعانات گازی را افزایش دادیم و ۲۰ میلیون بشکه میعانات گازی آزاد شد.

به گفته وزیر نفت ، در فصل سرد سال ۱۴۰۰ با توجه به عدم سرمایه گذاری در چند سال گذشته، تولید گاز  افزایش نداشت و از آن طرف میزان مصرف گاز در بخش‌های حوزه‌ها و صنایع سنگین و صنعت و حتی بخش خانگی رشد ۱۰ و ۱۲ درصدی داشت، اما با برنامه ریزی کوتاه مدتی که انجام شد، در سال ۱۴۰۰ برخلاف سال ۹۹ شاهد خاموشی نبودیم.


بیشتر بخوانید:


پیش از این وزارت نفت اعلام کرده بود در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل آن، وصول درآمد‌های ارزی حاصل از صادرات نفت، ۲.۵ برابر شد. در حالی رخ داد که وضعیت تحریم‌ها هیچ تغییری پیدا نکرد بلکه بدتر هم شد.

میعانات گازی همراه با تولید گاز از چاه، استخراج می‌شوند و در روز‌های زمستانی که اوج تولید گاز است، اوج تولید میعانات گازی را هم شاهد هستیم. در تولید نفت می‌توان حجم تولید را با توجه به صادرات و مصرف داخلی کم کرد اما در میعانات گازی، این امکان وجود ندارد.اگر تولید میعانات شود، در تامین گاز به مشکل می‌خوریم. این موضوع یکی از مهمترین مشکلات کشور برای عبور از بحران سوخت در زمستان امسال بود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار