عطوان در انتقاد از نشست شرم الشیخ:

دشمنی با ایران را کنار بگذارید اسرائیل حتی قادر به حمایت از خودش نیست

سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم ضمن انتقاد از نشست سه جانبه شرم الشیخ برای مقابله با ایران، از سران عرب به سبب این کار به شدت انتقاد کرد.

عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم ضمن انتقاد از نشست سه جانبه شرم الشیخ برای مقابله با ایران، از سران عرب به سبب این کار به شدت انتقاد کرد و خواستار کنار گذاشتن دشمنی با ایران شد و افزود رژیم صهیونیستی حتی قادر به حمایت از خودش نیست.

او در ویدئویی به بررسی تحولات هفته گذشته در منطقه و بخصوص سفر غیرمنتظره بشار اسد رئیس جمهور سوریه به ابوظبی پایتخت امارات و به دنبال آن نشست سه جانبه شرم الشیخ با حضور نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی، عبدالفتاح السیسی رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید ولیعهد امارات پرداخت.

او سفر بشار اسد را مسرت بخش عنوان کرد و اعلام کرد تصور می شد اعراب می‌خواهند با هم متحد شوند و مقابل آمریکا بایستند و به تلفن‌های جو بایدن رئیس جمهور آمریکا هم پاسخ ندادند؛ ولی مشخص شد همه این حرف‌ها بی اساس است. تصور می شد اگر آمریکا در منطقه منفور شود و روابط کشور‌های عربی با آمریکا سرد شود، قطعا این مسئله به تل آویو و تجاوزات و جنایات و جرائم این رژیم ارتباط دارد و اعراب می‌خواهند به محور مقاومت نزدیک شوند به همین سبب به گرمی از بشار اسد استقبال و برای او فرش قرمز پهن کردند، اما همه نگاه‌ها متوجه نشست سه جانبه شرم الشیخ شد. هدف از این نشست هم اطمینان دادن به اسرائیل و حمایت از این رژیم و خارج کردن آن از بحران بود. همه مطبوعات نیز به این نکته اشاره کردند نشست سه جانبه شرم الشیخ برای حمایت از اسرائیل بود.


بیشتر بخوانید:

نشست سران مصر و امارات با نخست وزیر رژیم صهیونیستی


وی هدف از این نشست را تشکیل ائتلاف علیه ایران با هدایت رژیم صهیونیستی عنوان کرد. چرا که این اسرائیل است که مخالف و دشمن ایران است. صهیونیست ها می ترسند توافق هسته‌ای به دست بیاید، این در حالی است که تل آویو سال ۲۰۱۵ از توافق هسته‌ای استقبال کرد و حالا که اسرائیل مخالف توافق هسته‌ای بین ایران و قدرت‌های بزرگ است برخی اعراب هم می‌خواهند با اسرائیل همراه شوند و از اسرائیل حمایت کنند و در جبهه اسرائیل قرار بگیرید؟

عطوان در ادامه اظهارات خود آورده است: می‌گویند اسرائیل از این که نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از فهرست تروریسم سازمان‌های تروریستی حذف شده است به شدت ناراحت است. بسیار خوب، وقتی سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی بود، اسرائیل چه کاری انجام داد. چه کسی قلب تل آویو را هدف قرار داد؟ چه کسی موشک به غزه فرستاد؟ ترکیه؟ مصر؟ امارات؟ پس این موشک‌هایی که قلب تل آویو و حیفا و فرودگاه اللد و رامون را هدف قرار داد از کجا آمده بود؟ وقتی این موشک‌ها به نوار غزه رسید، سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی نبود؟ وقتی موشک‌های کورنت سوریه به غزه رسید و تانک‌های اسرائیلی مرکاوا را هدف قرار دادند سپاه در فهرست تروریسم نبود؟ بسیار خوب، اسرائیل می‌ترسد، شما (مصر و امارات) چرا می‌ترسید؟ سپاه کی به مصر حمله کرده است؟ مشکل این است که آن ها (اعراب) می‌خواهند اسرائیل را از بحران نجات دهند. ملک عبدالله دوم پادشاه اردن به رام الله می‌رود تا به محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین بگوید اوضاع را کنترل کند و هدف نشست سه جانبه نیز این است که به مصر بگویند تو با حماس رابطه داری و می‌توانی آن را تحت فشار قرار دهی تا اوضاع را به هم نریزد. 

سردبیر رای الیوم در ادامه این گزارش آورده است: ماه رمضان در پیش است و اطلاعاتی که اسرائیل دریافت کرده است نشان می‌دهد قرار است انتفاضه‌ای در این ماه شکل بگیرد و قرار است در ماه مبارک رمضان مقاومت انجام بگیرد و مشکلاتی به وجود بیاید. حالا چه کسانی می‌خواهند از اسرائیل حمایت کنند؟ اعراب. در شرم الشیخ نشست سه جانبه برگزار کردند تا اوضاع را آرام کنند. ماه مبارک رمضان در حالی فرا می‌رسد که اوضاع در نابلس، الخلیل، طولکرم، جنین و... به سبب اقدامات و حملات و یورش‌های اسرائیل ملتهب است. در نشست شرم الشیخ به آوردن یهودیان اوکراینی و اسکان آن‌ها در نقب و مناطق فلسطینی اعتراض نمی‌کنند، چون این کار خطری ندارد بلکه آنچه خطر دارد ایران است! چرا علیه ایران موضعگیری می‌کنید؟ این کار چه منافعی برای ما دارد؟ زور اسرائیل به حماس و جهاد اسلامی و گروه‌های فلسطینی نمی‌رسد آن وقت می‌خواهد جلوی ایران بایستد؟ چرا خودتان را درگیر می‌کنید (خطاب به کشور‌های عربی بخصوص مصر و امارات) و خود را به عنوان ابزاری علیه ایران در اختیار اسرائیل قرار می‌دهید؟

عطوان در ادامه اظهارات خود قدرت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را مطرح کرد و اعلام کرد سپاه پاسداران کشتی‌های اسرائیلی را هدف قرار داد و در جنگ کشتی‌ها پیروز شد. سپاه پاسداران مراکز و موسسه‌های رسمی اسرائیل را هدف حملات سایبری قرار داد و آن‌ها را به کلی فلج کرد. سپاه پاسداران گروه‌های مقاومت را سازماندهی و تجهیز کرد و آموزش داد. چرا از این که سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی حذف شده است هراس دارید؟

وقتی موشک‌ها به ینبع رسید به ایلات هم خواهد رسید

وی در ادامه به موضوع یمن اشاره کرد و گفت: آخرین تحولات این است که یمنی‌های تحت محاصره و گرسنه و جنگ زده که جنگ در کشورشان وارد هشتمین سال شده است تاسیسات نفتی آرامکو در عربستان سعودی را هدف قرار دادند و الآن قیمت نفت در جهان به ۱۲۵ دلار در هر بشکه رسیده است و ۱۵۰ و ۲۰۰ دلار هم خواهد رسید، زیرا تاسیسات نفتی عربستان آسیب دیده است. موشک‌ها به جده و ینبع در فاصله پانصد کیلومتری ایلات (جنوب فلسطین اشغالی) رسیده است. این مسئله هشداری برای اسرائیل است و این پیام را در بر دارد که وقتی موشک‌ها به ینبع رسید به ایلات هم خواهد رسید و حتی به نقب و تاسیسات هسته‌ای دیمونا هم می‌رسد. با این موشک‌ها کارخانه‌های آب شیرین‌کن را هدف قرار دادند. می‌دانید یعنی چه؟ یعنی این که شصت الی هفتاد درصد آب مورد نیاز عربستان را کارخانه‌های آب‌شیرین‌کن تامین می‌کنند.

اوضاع تغییر کرده است. با ایران دشمنی نکنید، با آن دوست شوید، زیرا ایران عوامل قدرت را در اختیار دارد. سپاه پاسداران بازوان قدرتمندی در جنوب لبنان، عراق، فلسطین و یمن دارد. می‌خواهیم سیاستمدار باشیم نه احمق و کودن که نفتالی بنت به ریش ما بخندد. برای ما اعراب شرم آور است که بنت به ریش ما بخندد. اوضاع در حال تغییر است و ایران به سبب حماقت شما قوی‌تر می‌شود. به خدا اسرائیل نمی‌تواند حتی از خودش محافظت کند. مگر این نفتالی بنت کیست که اینگونه برای وی فرش قرمز پهن می‌کنید و با او ائتلاف می‌کنید؟ به خدا که این کار‌ها شرم آور است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ایل بزرگ بختیاری
۱۲:۲۶ ۱۳ فروردين ۱۴۰۱
‌واقعا ننگ بر شیوخ حاشیه خلیج فارس ،رژیم اسرائیل دشمن اسلام و انسانیت هست ،شرم بر شیخ که دنبال سازش هستند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۱۴ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
مرگ برمنافقین درجهان اسلام که ازکفاربدترند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۳۰ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
درودبرعطوان عاقل وداناامارات عددینیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۰ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
چرا این اعراب نمی دانند که دوست و دشمن کیه و فقط نگاه نژادی به منطقه دارن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
اینها اگه عقل داشتن که خدا ۱۲۴هزار راهنما برا هدایت شان نمیفرستاد الانم همون جاهلای ۱۰۰۰ سال پیش هستن
Iran (Islamic Republic of)
اسدی
۰۰:۳۲ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
آنها شاید میدانند
این ما هستیم که نمی دانیم البته دولت نه مردم
افعانها بیش از بیست میلیون مثل ملخ به ایران حمله کردند
عراقی و پاکستانی و قاتل و دزد و مواد فروش دیگر جوانی سالم در ایران نمانده شغل های مردم عادی کم سواد در دست افعان مدرسه ها پر از افعان دست فروش ها افعان
جزیره ها پر از افعان های پولدار شده از کارگری و حالا تاجر
انباری هامان و زیرزمین هامان را افعان خبر دارد..پس این ما هستیم که گند زدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۲۷ ۰۴ فروردين ۱۴۰۱
زنده باد ملت افغانستان!ما و افغانستان یک ملت واحد هستیم فقط دشمن میان ما مرز گذاشته تا متحد و قوی نباشیم.ملت بحرین هم ایرانی هستند ملت آذربایجان هم ایرانی هستندبدترین مردمان روی زمین افراد نژادپرست هستند چون حتی در نزد خدا هم هیچ هرزش و اعتباری ندارن.
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۹:۱۷ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
ایران‌ مقتدر

درود بر سپاه ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۶ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
امارات تو این اوضاع جهانی گیج شده انگار بدون مطالعه نشسته سر جلسه کنکور نمیدونه کدوم گزینه رو انتخاب کنه بشار اسد یا نفتالی بنت. خدا کمکش کنه.ساختمانهاش هم که شیشه ای هست تاریخ و عقبه درست و حسابی هم که نداره نمیدونه دست به دامن کی بشه.در آخر هم وقتی یمن پیروز شد قبل از همه به ملاقات انصارالله میره تا روابط را عادی کند.تو منطقه شبیه یه دلقک رفتار میکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۰۳ فروردين ۱۴۰۱
آدم عاقل. حداقل حقیقت رو کتمان نمیکنه
آخرین اخبار