رضاخواه: ایران بر توقف جنگ اوکراین تأکید دارد

رئیس هیئت اعزامی ایران در اجلاس بین‌المجالس اندونزی گفت: موضع ثابت و اصولی جمهوری اسلامی ایران، همواره توقف جنگ و خشونت در سراسر جهان بوده است.

 آقای رضاخواه گفت: ایران، کشور‌های روسیه و اوکراین را به توقف درگیری‌ها و آغاز فوری مذاکرات برای رفع مناقشه دعوت می‌کند.

گفتنی است، هیأتی متشکل از پنج نماینده مجلس و عضو شورای اجرایی گروه بین‌المجالس جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در اجلاس مجمع بین‌المجالس جهانی (IPU) که از ٢٩ اسفند تا چهارم فروردین ١۴٠١ در اندونزی برگزار می‌شود، عازم این کشور شدند.

برگزاری یکصد و چهل و چهارمین اجلاس بین المجالس با حضور نمایندگان بیش از ۱۲۰ کشور دنیا تا روز پنجشنبه در جزیره گردشگری بالی اندونزی ادامه دارد. 

اما، آغاز درگیری های نظامی روسیه و اوکراین در ۵ اسفند پارسال، ابراز نگرانی کشورهای مختلف را به ویژه در اروپا به همراه داشت.

با این وجود مقامات روسیه می‌گویند که بحران کنونی در اوکراین و ورود نظامیان روسی به خاک این کشور، به علت اقدامات سیاسی و نظامی دولت آمریکاست.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران نیز همزمان با آغاز جنگ در اوکراین گفت که جمهوری اسلامی توسل به جنگ را راه حل نمی داند.

به گفته وزیرخارجه کشورمان، دغدغه‌های امنيتی ناشی از تلاش ناتو برای گسترش خود به شرق برای كشورهای مستقل توجيه‌ناپذير است.

همچنین رهبر انقلاب ۵ روز پس از شروع درگیری های اوکراین این بحران ها را «نمونه آشکار سیاست بحران‌سازی آمریکا» دانست و گفت "برخلاف مواضع دوگانه غربی‌ها موضع ثابت جمهوری اسلامی ایران همواره مخالفت با جنگ و تخریب در همه مناطق دنیا است و علاج بحران اوکراین و قضاوت درباره آن را منوط به شناخت ریشه‌های واقعی آن می‌دانیم."

در عین حال مذاکرات مسکو و کی یف  به تازگی از سر گرفته شده و رئیس جمهوری اوکراین اعلام آمادگی کرده تا در دیدار با پوتین، درباره وضعیت شبه جزیره کریمه و منطقه دونباس، به شرط دریافت تضمین از طرف روسیه، گفتگو کند.

بیست و هفتمین روز از جنگ اوکراین درحالی آغاز شد که نظامیان روس در چهار جبهه اصلی در حال پیشروی بوده و تنها ۲۵ کیلومتر با مرکز کی یف، پایتخت این کشور فاصله دارند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار