رزمایش مقابله با آنفلوانزای پرندگان مهاجر در قم برگزار می‌شود

مدیرکل حفاظت محیط زیست قم از برگزاری رزمایش مقابله با آنفلوانزای پرندگان مهاجر با مشارکت دستگاه‌های اجرایی مرتبط، در اوایل سال آینده خبر داد.

 سید رضا موسوی مشکینی عصر شنبه در جلسه قرارگاه پدافند زیستی در اداره کل حفاظت محیط زیست استان قم گفت: تالاب‌ها از زیستگاه‌های بسیار ارزشمندی هستند که کارکرد‌های مهم و تأثیرگذاری داشته و حفاظت از آن‌ها باید در اولویت برنامه‌ها قرار داشته باشد.

او با اشاره به حضور گسترده پرندگان مهاجر در تالاب‌های قم گفت: حضور دسته‌های بزرگی از پرندگان آبزی و کنارآبزی در تالاب‌های قم، علاوه بر کارکرد‌های زیست محیطی، می‌تواند تهدیداتی از جمله بیماری آنفلوانزای پرندگان به دنبال داشته باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان قم با بیان این که گاهی طغیان یک بیماری در میان حیات وحش، سال‌ها برنامه ریزی برای حمایت از گونه‌های جانوری را از میان می‌برد، گفت: بدون تردید ما باید برای مدیریت و مقابله با اثرات هرگونه تهدیدات زیست محیطی آماده باشیم.

او با اشاره به برگزاری رزمایش آنفلوانزای پرندگان مهاجر، از فراهم آوردن مقدمات رزمایش خبر داد و گفت: قانون حفاظت، احیاء و مدیریت تالاب‌ها که در سال ۹۶ به تصویب رسیده است، قانون محکمی است و وظایف دستگاه‌های اجرایی در برابر تالاب‌های کشور را به خوبی مشخص کرده است.

موسوی با بیان این که ۵ تالاب دریاچه نمک، مره، حوض سلطان، غدیر و بهشت معصومه در استان قم شامل قانون تالاب‌ها شده اند، می گوید: اگر به وضعیت تالاب‌ها و تخصیص حقابه‌های زیست محیطی آن‌ها توجه نداشته باشیم، با بحران پیش رونده گرد و غبار مواجه خواهیم بود.

او  در پایان با اشاره به همکاری نزدیک با اداره کل دامپزشکی در راستای رصد و پایش وضعیت بیماری‌های حیات وحش در زیستگاه‌های طبیعی استان گفت: در جهت حفظ و حراست از تنوع زیستی و مقابله با بیماری ها، تالاب‌های قم به صورت منظم و مستمر رصد شده و در اعلام هرگونه بیماری، پنهان کاری نمی‌شود.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار