باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی گزارش می دهد

ساختمان هایی که برق از سرشان می پرد

صاحبان املاکی هستند که زیبایی خانه‌های خود را به روشنایی نما گره زده اند و مصرف برق بالایی دارند.

از قدیم الایام نمای خانه‌ها برای صاحبانشان اهمیت زیادی داشته است و افراد تلاش می‌کرده اند تا نمای خانه خود را با سنگ‌ها و ابزار مختلف مزین کنند.

مدتی است که نما‌های رومی و نما‌های دارای چراغ مورد اقبال قرار گرفته و مردم برای زیباسازی منازل خود از آن استفاده می‌کنند.

بیرجند نیز از این قاعده مستثنی نیست و چند سالی می‌شود که مردم به سمت این نما‌ها کشیده شده اند.

هر گوشه شهر را که می‌نگریم تعدادی از ساختمان‌های نورانی را می‌بینیم که در محله خود خاص هستند.

اما بیشتر از زیبایی و جلوه این نما‌ها چیزی که ذهن را درگیر می‌کند این است که برای روشنایی این ساختمان‌ها در شب چه میزان برق مصرف می‌شود آن هم در دوره‌ای که مسئولین مدام مردم را به صرفه جویی تشویق و توصیه می‌کنند و اخطاریه‌هایی نیز در خصوص افزایش پلکانی بهای برق در صورت افزایش مصرف صادر می‌شود.

تبعیض در روشنایی معابر و خانه ها

نمی‌توان این موضوع را نادیده گرفت که این نما‌ها در زیبایی مبلمان شهری موثر هستند، اما قطعا راه‌های دیگری نیز برای زیبایی نمای خانه‌ها به جز نورانی کردن وجود دارد.

ابراهیمی یکی از شهروندان بیرجندی می‌گوید: در محله ما چندین ساختمان مسکونی با نما‌های پر از چراغ و نورانی وجود دارد.

شهروندان از روشنایی نامتعارف برخی از منازل گلایه دارند

او می‌گوید: نمای این خانه‌ها در حالی چراغانی است که در بلوار پیامبر اعظم چراغ‌ها یکی در میان روشن است و خیلی از مناطق شهر نیز تاریک هستند.

این شهروند می‌گوید: چطور است که شرکت برق برای ما که فقط مصرف برقمان مربوط به داخل خانه است اخطاریه افزایش پلکانی بهای برق صادر می‌کند، اما برای این نما‌ها که مصرف برق بالایی دارند فکری نمی‌کند.

پولش را می دهیم!

اما مالکان ساختمان‌ها زیبایی و بالا رفتن قیمت خانه هایشان را دلیل استفاده از این نوع نورپردازی‌ها می‌دانند و دلایل مختلفی هم برای این کار خود دارند.

یکی از صاحبان آپارتمان در بیرجند که چندین آپارتمان در اختیار دارد می‌گوید: کسی که می‌خواهد خانه اش را به فروش برساند باید علاوه بر استحکام بنای ساختمان به زیبایی خانه هم توجه داشته باشد.

او می‌گوید: تصور کنید در یک کوچه چندین خانه وجود دارند که هر کدام نمای خاصی دارند، یکی با سنگ و سیمان نما شده است و یکی هم نمای رومی با نورپردازی‌های زیبا دارد؛ هر خریداری که بیاید مسلما نورپردازی‌ها چشمش را می‌گیرد.


بیشتر بخوانید


این انبوه ساز می‌گوید: علاوه بر این موضوع  باید بگویم که پول برق را می دهیم و هیچ کدام از ساکنین و مالکان از این موضوع شکایتی ندارند که برای نمای خانه پول برق بپردازند.

او می‌گوید: خیلی از افراد هم هستند که در خانه‌های کوچک خود می‌آیند و تعدادی زیادی لامپ روشن می‌کنند؛ برخی‌ها هم وسایل برقی پر مصرف دارند. چطور است که کسی به آن‌ها گیر نمی‌دهد؟

این توجیهات همه سبب می‌شود تا استفاده از این نوع نورپردازی به فرهنگی تبدیل شود که ذخایر و ثروت کشور را هدر دهد.

پیگیر رعایت ملاحظات مصرف برق هستیم

شرکت برق با وجود اینکه نمی‌تواند به طور مستقیم در برچیدن این نوع نورپردازی‌ها نقش داشته باشد، توانسته در شرایط بحرانی مصرف برق نسبت به قطع مقطعی برق این نوع از مشترکان اقدام کند.

دادگر مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: هم اکنون تعداد خانه‌هایی که نورپردازی غیرمتعارف نما دارند مشخص نشده اند.

او گفت: قبوض صادره بر اساس تعرفه مصارف اشتراکی واحد‌های مسکونی صادر می‌شود و تفاوتی بین مشترکان وجود ندارد.

دادگر گفت: برای اجرای نورپردازی‌های نما در منازل مسکونی نیازی به اخذ مجوز نیست، اما طبق رایزنی‌های انجام شده، نیاز است تا ملاحظاتی در این خصوص انجام گیرد.

تعداد خانه‌هایی که نورپردازی غیرمتعارف نما دارند مشخص نشده اند

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: طبق پیگیری‌های انجام شده از طریق راه و شهرسازی و نظام مهندسی ساختمان، قرار است در طراحی بنا‌ها و نورپردازی نمای آن‌ها ملاحظاتی صورت گیرد.

او گفت: در ایام پیک بار از طریق پیامک و همچنین در قالب طرح شهید عباسپور با همکاری بسیج محلات از مشترکان درخواست شده که نورپردازی نامتعارف نما را خاموش کنند.

دادگر گفت: به طور معمول مشترکین با تذکر نسبت به قطع مصارف غیرضروری نمای تزئینی ساختمان اقدام کرده اند، اما در صورت عدم توجه مدیران ساختمان‌ها به کاهش مصرف، با قطع برق مواجه خواهند شد.

مدیر عامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان جنوبی گفت: از کلیه مشترکین به ویژه مدیران ساختمان‌ها که روشنایی مشاعات ساختمان‌ها را کنترل می‌کنند می‌خواهیم نسبت به رعایت مدیریت مصرف و جلوگیری از اتلاف انرژی اقدام کنند.

در حال حاضر ۳۹۹ هزار و ۵۰۰ مشترک برق در استان وجود دارند و میزان مصرف برق در خراسان جنوبی نسبت به پارسال ۳ درصد رشد داشته است.

نما دادن به خانه ها به چه قیمت؟

هر چه می‌گذرد شهر‌ها بیشتر به سمت مجلل شدن پیش می‌روند و شهروندان نما‌های زیبای خانه را نوعی ارزش تلقی می‌کنند.

نما‌های دارای چراغ فراوان از جمله مواردی است که اخیرا مردم به سوی آن‌ها کشیده شده اند و گویا در خرید و فروش ملک نیز تأثیر زیادی دارند.

شرکت برق نمی‌تواند به طور مستقیم با این مصرف گرایی برخورد کند

هر چند مصرف برق در این نما‌ها بسیار بالا است، اما به نظر می‌رسد شرکت برق نمی‌تواند به طور مستقیم با این مصرف گرایی برخورد کند و تنها با صدور اخطاریه و یا در شرایط بحرانی قطع برق در این موضوع دخالت می‌کند.

در چنین شرایطی سازمان های متولی امور ساختمان مانند نظام مهندسی، شهرداری و راه و شهرسازی می بایست نسبت به صدور مجوزها بر اساس ضوابط به خصوص ضوابط مصرف برق و حوزه انرژی اقدام کنند.

در کنار اقدام سازمان ها، مالکان و ساکنان این نوع از منازل و ساختمان ها نیز باید با توجه به نزدیک شدن به فصل گرم سال و بالا رفتن مصرف برق در استان و احتمال قطع شدن آن، نسبت به رعایت الگوی مصرف و خاموش کردن نماها اقدام کنند.

گزارش از زهرا رضایی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۱۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اینا که LED هستند و برقی مصرف نمیکنند!
از طرفی مبحث سیزدهم مقررات ملی ساختمان با نظارت نظام مهندسی باید در این مورد بحث کنه و اداره برق صلاحیت نداره که بخواد مجوز صادر کنه برای نور پردازی نمای ساختمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
فقط زورتون به مردم میرسه لامپش روشنه پولشو میده ،الان کلی بزرگراه تو‌تهران شب خاموش هستند و چهره شهر زشت شده است
اینهمه هسته ای هسته ای میکنین برق تولید کنین با پنل خورشیدی برق تولید کنین
البته از شما بعیده آینده نگری بلد باشین فقط زورتون به مردم میرسه ، صادر نکنین مجبورین مگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۰ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
توی محله ما هم جدیدا مد شده و این آپارتمان ها هم داره بیشترو بیشتر میشه و زیبایی خاص و روشنایی هم به کوچه و خیابون میده اما قطعا لامپ های بیرونی کم مصرف هستن و سر هم شاید به میزان وات قابل توجهی نرسه مگر اینکه طرف لامپ های خیلی زیاد یا غیر کم مصرف استفاده کرده باشه که اونو میشه گفت داره زیادی مصرف میکنه..
Iran (Islamic Republic of)
خودم
۱۳:۲۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
خانوم یا آقای خبرنگار اینکه فکر کاهش مصرف هستی فکر خوبیه ولی سوژه اشتباه انتخاب کردی.اکثر این لامپ ها کم مصرف هستن و نمای یک ساختمان مصرف آنچنانی نداره.در حد یکی دو لامپ .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۵ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اینا لامپ کم مصرفه که برقی مصرف نمیکنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
با توجه به ایتکه استفاده از لامپ های فوق کم مصرف ال ای دی جا افتاده تعداد لامپ دیگر ملاک پر مصرفی نیست زیرا مصرف ۱۰ عدد از انها به اندازه ۱ لامپ قدیمی رشته ای می با شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۶ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
اولا که این آقا بخواهد می تواند صفحات خورشیدی بخرد و.....از برق استفاده کند دوما ما جمعیتی نداریم همش میزنند تو سر مصرف سوما چرا دولت تو فکر برق رایگان خورشیدی و....مثل غربی وشرقی ها نیست
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۰:۰۸ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
نور پردازی اکثر ساختمانها از چراغهای LED میباشد و بسیار کم مصرف میباشن // اگر بدنبال صرفه جویی در مصرف برق هستید یه سری به سازمانها و ارگانهایی که داری ماینر و استخراج رمز ارز میباشن بزنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
مردم یمن نان ندارن بخورن آقایان خانه و شهر زیبا میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۳ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
این کارا به زیبایی شهر هم کمک میکنه
توی همه کشور ها از اینا هست ولی چرا خبرگزاری های اونا نمیگن برق زیاد مصرف میکنه؟
چون میتونن برق مورد نیاز رو تولید کنن
شما نمیتونی به اندازه نیازت برق تولید کنی الکی برق رو قطع نکن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۰۹ ۲۲ اسفند ۱۴۰۰
عالی بود خداقوت به شما