روایت سیدحسن نصرالله از تجربه ملت‌ها در اعتماد به آمریکا

دبیرکل حزب‌الله لبنان در سخنانی به مناسبت میلاد حضرت ابوالفضل (ع)، تاکید کرد که اعتماد به آمریکا نتیجه نادانی است.

سید حسن نصرالله در سخنان خود مطالبی را در خصوص مسئله اعتماد کشور‌های جهان به آمریکا گفت و تاکید کرد که متحدان آمریکا از اعتماد به این کشور نتیجه مطلوبی کسب نکردند و نتوانستند به اهداف خود دست یابند.

دبیرکل حزب‌الله لبنان گفت: «هر روز در جهان این موضوع ثابت می‌شود که اعتماد به آمریکایی‌ها جهل و نادانی و ساده‌انگاری امت است».

ایشان در ادامه به مصداق‌های شکست کشور‌ها در اعتماد به آمریکا پرداخت و به رویداد‌های اخیر در افغانستان اشاره کرد. نصرالله یادآور شد: «چند ماه پیش همه جهان دیدند آمریکا با افغانستان چه رفتاری کرد صحنه‌های فرودگاه کابل از یاد کسی نمی‌رود. رئیس‌جمهور فراری افغانستان که تماما تسلیم آمریکا گفت: اشتباه من این بود که به آمریکا و شرکای آن اعتماد کردم».

نصرالله سپس به تحولات جاری در اوکراین اشاره کرد و گفت: «امروز در اوکراین همه جهان می‌دانند که بطور خاص آمریکا و انگلیس و برخی از کشور‌های اروپایی مثل آلمان و فرانسه اوکراین را به این بحران کشاند». دبیرکل حزب‌الله در ادامه افزود: «آمریکا نمی‌تواند جنگ جهانی به راه بیاندازد، اما همه توافق‌های اوکراین و روسیه را نابود کرد. همه مقامات اوکراینی مخصوصا رئیس‌جمهور می‌گویند آمریکا آن‌ها را تنها گذاشت. آمریکا اوکراینی را رها کردند. هیچ سرباز نظامی و هواپیمای جنگی آمریکایی به اوکراین نرفت. حتی منطقه پرواز ممنوع در این کشور ایجاد نمی‌کنند، چون می‌ترسند با روسیه درگیر شوند».

افغانستان و اوکراین دو کشوری هستند که در ماه‌های اخیر، از حمایت‌های آمریکا ناامید شدند. هرچند که تعداد کشور‌هایی که انتظاراتشان از واشنگتن برآورده نشده، بیش از این هاست، اما این دو کشور را می‌توان به عنوان تازه‌ترین نمونه عاقبت اتکا به آمریکا دانست.

آمریکایی‌ها پس از بیست سال اشغال افغانستان و در حالی که به هیچ یک از اهداف خود در این کشور نرسیدند، این کشور را ترک کردند. دولت افغانستان به ریاست اشرف غنی که به حمایت واشنگتن دل‌خوش کرده بود پس از بی‌تفاوتی کامل آمریکا دربرابر پیشروی طالبان، کابل را به واگذار کرد و از پایتخت گریخت. جورج بوش در سال ۲۰۰۱ و زمان آغاز حمله به افغانستان گفته بود که می‌خواهد حکومتی به قول خودش دموکراتیک در این کشور بنا کند و افغانستان را در مسیر پیشرفت قرار دهد. اما آمار بیکاری، کشت خشخاش، فقر و دیگر شاخصه‌ها نشان می‌دهد که هیچ یک از این اهداف محقق نشد. حس رهاشدگی در آخرین سکانس‌های حضور نظامیان آمریکایی در فرودگاه کابل و در حالی که آخرین هواپیمای نظامی آمریکایی در حال ترک فرودگاه بود، مشهود شد.

اوکراین هم این روز‌ها تجربه مشابه افغانستان را به چشم می‌بیند. کی‌یف تصور می‌کرد که به محض آغاز عملیات نظامی روسیه در این کشور، آمریکا و ناتو فورا وارد عمل می‌شوند و با مسکو مقابله می‌کنند. اما حالا سیزده روز گذشته و ولودیمیر زلنسکی می‌گوید که همچنان منتظر کمک‌های غربی‌ها است!

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰
عقل و معاش دنیایی هم علاوه بر حق و باطل و امور اخروی می گوید که نباید به آمریکا اعتماد کرد.
آخرین اخبار