یزدان همچنان چشم انتظار تجارت رسمی و کلان

با اینکه قرار بود چندین ماه قبل گمرک رسمی افغانستان در بازارچه مرزی یزدان مستقر شود، هنوز تجارت در این بازارچه به صورت خرده فروشی انجام می شود.

بازارچه‌های مرزی فرصت‌های خوبی برای رونق تجارت در مناطق مرزی هستند.

این بازارچه‌ها نقش عمده‌ای در افزایش میزان صادرات کشور و همچنین تأمین نیاز‌های کشور از طریق واردات دارند.

بازارچه مرزی یزدان که روزگاری یکی از بزرگترین بازارچه‌های مرزی ایران محسوب می‌شد، پس از چندین سال تعطیلی اکنون دوباره به صورت خرده فروشی فعال است.

در حد خانوار خرید می کنیم

یکی از مردم افغانستان می‌گوید: این بازارچه می‌تواند رونق زیادی به منطقه بدهد و افرادی را در این جا مشغول به کار کند تا بتوانند امرار معاش کنند.

او می‌گوید:کالا‌های مختلفی در این بازارچه خرید و فروش می‌شود، اما همه آنها در حد خرد است و تجارت کلانی صورت نمی‌گیرد تا درآمد زیادی کسب شود.


بیشتر بخوانید


با وجود فراهم بودن امکانات لازم از سوی ایران، اما فعال نبودن گمرک در خاک افغانستان گره‌ای است که تجار افغانستانی خواستار باز شدن آن هستند.

یکی دیگر از مرزنشینان افغانستانی می‌گوید: از نیرو‌های افغانستان تقاضا می‌کنیم تا گمرک را در این بازارچه فعال کنند؛ چندین هزار تن بار در انبار‌ها مانده و به خاطر همکاری نکردن کشور افغانستان، این کالا‌ها در حال خراب شدن هستند.

انجام رایزنی برای فعالیت عمده در یزدان

غیرتی سرپرست فرمانداری شهرستان زیرکوه گفت: هم مرزنشینان ایرانی و هم مردم افغانستان به فعال‌تر شدن گمرک یزدان امید بسته اند.

او گفت: رایزنی‌هایی در سفارت‌های دو کشور انجام شده است و امیدواریم هر چه سریعتر این بازارچه را از حالت خرده فروشی خارج کرده و تجارت کلان را در آن ببینیم.

غیرتی گفت: پایانه مرزی یزدان زیرساخت‌های خوبی دارد که در صورت فعال شدن می‌تواند گره‌های زیادی را در این منطقه باز کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.