نفت برنت در آستانه ۱۲۰ دلاری شدن

افزایش درگیری‌ها در اوکراین و نگرانی به خاطر کاهش عرضه، باعث افزایش لحظه‌ای قیمت نفت برنت شده و بهای آن را به بالای ۱۱۹ دلار رسانده است.

نفت برنت روسیه با رسیدن به ۱۱۹.۶ دلار به ازای هر بشکه، رکورد قریب به ده سال گذشته را شکست. نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت نیز با افزایش ۵ دلاری به بالای ۱۱۶ دلار رسید.

خبرگزاری اسپوتنیک گزارش داد قیمت نفت خام برنت صبح امروز پنجشنبه در ساعت ۱۰:۴۵ دقیقه به وقت مسکو با جهش ۵.۴۸ درصدی به نسبت نفت مدت دار خام برنت در ماه مه، به ۱۱۹.۱۲ دلار در هر بشکه رسید و در ادامه قیمت آن تا ۱۱۹.۶ افزایش یافت. هر بشکه نفت سبک آمریکا نیز ۱۱۴.۴۶ دلار معامله می‌شود.

روز گذشته نیز قیمت نفت در سطح جهان ۷.۵ درصد افزایش یافت و برای اولین بار از سال ۲۰۱۴ قیمت هر بشکه نفت برنت از ۱۱۳ دلار گذشت.

قیمت نفت برنت

جهش قیمت گاز

قیمت گاز طبیعی به افزایش خود ادامه می‌دهد. قیمت گاز در اروپا بار دیگر رکورد تاریخی را شکسته و به دو هزار و ۲۶۷ دلار در هر هزار مترمکعب رسید. قرارداد آتی گاز هلند در آوریل نیز بیش از ۱۲ درصد افزایش یافت و به ۱۸۶ یورو در هر مگاوات ساعت رسید و رکورد جدیدی را ثبت کرد.

قیمت‌ها در بحبوحه وضعیت فعلی درگیری روسیه و اوکراین در حال جهش است. وبسایت بازار فارکس پیش‌بینی کرده است که قیمت نفت به محدوده بین ۱۲۰ تا ۱۲۵ دلاری نیز برسد. پیش از این نیز به دلیل همه گیری کرونا و کاهش عرضه، بازار انرژی با افزایش شدید قیمت رو به رو بود، اما اکنون درگیری‌های فزاینده بین اوکراین و روسیه که یکی از مهم‌ترین تولیدکنندگان نفت در جهان است، وضعیت را به طور قابل توجهی تغییر داده است.

افزایش قیمت فلزات و گندم 

قیمت نفت، زغال سنگ، آلومینیوم، گندم و سایر کالا‌ها همچنان در حال افزایش است. آلومینیوم با افزایش ۲.۳ درصدی امروز در بورس فلزات لندن، سه هزار و ۶۵۰ دلار معامله شد. قیمت نیکل بیش از ۴ درصد افزایش یافته و به ۲۶ هزار و ۹۳۵ دلار در هر تن رسید. روسیه تولید کننده عمده هر دو فلز است.

بر اساس گزارش وزارت کشاورزی آمریکا، روسیه و اوکراین با هم حدود ۲۹ درصد از صادرات جهانی گندم را در سال گذشته به خود اختصاص داده اند، بنابراین درگیری بین این دو باعث افزایش قیمت جهانی گندم شده است. معاملات آتی گندم شیکاگو به بالاترین حد در ۱۴ سال گذشته یعنی ۱۱.۳۴ دلار رسیده و در یک ماه گذشته نزدیک به ۴۰ درصد افزایش یافته است.

از سوی دیگر، شاخص سهام انگلیس با ۸.۳ درصد افزایش به رکورد سال گذشته خود نزدیک می‌شود. شرکت‌های معدنی «پلی متال» و «اوراز»، پس از متحمل شدن زیان سنگین قیمت سهام پس از تحریم‌های غرب علیه روسیه، از شاخص ۱۰۰ بورس اوراق بهادار فایننشال تایمز خارج شدند.

از هفته گذشته تا کنون، آمریکا، اتحادیه اروپا، انگلیس، استرالیا و کانادا بسته‌های تحریمی متفاوتی علیه روسیه اعمال کرده اند. این تحریم‌ها باعث افزایش قیمت کالاها و بروز بحران در بازار انرژی شده است. گزارش سازمان انرژی آمریکا نیز نشان می‌دهد میزان ذخایر نفت خام آمریکا به کمترین میزان خود در چند ساله اخیر رسیده است. 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۳ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
اگر عمو پوتین این عملیات را اول دیما ه آغاز میکرد اروپایی ها به مدت سه ما مثل دوم انتر از سرما می لرزیدن جریمه تان است نفت را بابشگه 200 دلار با التماس تهیه کنید فقط یاد گرفتین تحریم میکنیم آنقدر تحریم کنید تا جانتان درآد از زنده ها کسی نمانده تحریم نکرده باشید برین سر قبرستانها تحریم هارا ادامه دهید درصورتیکه تحریم شما دیگر حالی برایش نمانده.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۲ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
اونایی که میگن بنزین ارزونه و باید به قیمت واقعی برسه و با کشور های خارجی مقایسه میکنن برن حقوق و دستمزدها را هم به قیمت واقعی برسونن و با کشورهای خارجی مقایسه کنن. بنزین ۱۵۰۰ تومن با این حقوق ها یک عدد نرمالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
ایا میدونستید ایران سومین منبع نفت جهان هستش؟
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری فرزند زاگرس مرکزی
۱۹:۴۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
از ترس هنوز نفت و گاز روسیه را تحریم نکردن و میدانند اگر این کار را بکنند نفت به بشکه ای بیش از دویست و یا سیصد دلار خواهد رسید.
غرب واقعا شکست خورده است و این بسیار واقع بینانه است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۸ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
مردم اصلا نباید از افزایش قیمت نفت خوش حال باشند چون باعث انگیزه برای افزایش قیمت بنزین و برق میشود!
طبق قانون هر سال دولت 20 درصد باید به قیمت بنزین اضافه کند اگر دولت این کار را نکند یعنی دوباره باید مثل قبل آماده افزایش ناگهانی باشیم اگر هم افزایش دهد که باز فشار بر روی قشر متوسط و فقیر بیشتر میشود خلاصه همین الان طبق قانون اسمش هست با افزایش قیمت نفت انگیزه برای افزایش قیمت حامل های انرژی بیشتر هم میشه!
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۸:۲۹ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
در هر صورت سود این افزایش قیمتها برای افراد وشرکتهای خاصی است و افزایش هزینه های تمام اقلام مورد نیاز بر دوش 90درصد جامعه پس لطفا الکی دلخوش نباشید.این که گفتم در کل جهان حاکمه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
ماشالله همه هم تحلیل گرن تو ایران
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۳ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
مرگ بر آمریکا و اسراییل و انگلیس و فرانسه و روسیه
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۱۶:۰۲ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
الان بهترین فرصت برای فروش نفت در بازار جهانیست و بجای پول نقد ازشون معادل پول نفت جدید اجناس و کالاهای مورد نیاز کشور رو وارد کنید و پسندازشون کنید برای روزهایی که نفت ارزان خواهد شد نخواهید با چندبرابر قیمت گران ازشون بخرید .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۵ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰
وقتی قیمت نفت بره بالا قیمت خیلی چیزا دیگه هم میره بالا. قیمت گندم رکورد تاریخیش را زد. اگر مثلا بخواد با گندم معامله کنه منفعتی نسبت به قبل نداره. چون قیمت نسبی نفت به گندم تقریبا ثابت مونده و مثلا اگر قبلا با یک بشکه نفت میتونستی یک کیلو گندم بخری الان هم همینطوره. مثال زدم اعداد دقیق نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
ماشاالله خدا بده برکت. خوش به حال دولت حجت الاسلام رییسی برای بودجه سال بعد. توکل به خداوند بزرگ مشکل گشای کارهاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
داش مثله اینکه سرت توی برفه از دنیا و بازار ما خبر نداری.مگر ما صادرات نفت داریم ؟
فقط چین به نصف قیمت از ما خرید میکنه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۴ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
الکی حرف نزنید لطفا چین 5 دلار ارزان تر میخره نه نصف قیمت
Iran (Islamic Republic of)
صادق
۱۴:۵۷ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
خداروشکر
با این افزایش قیمت و فروش نفت ایران به چین
ایران ثروتمند می شود و وضعیت اقتصادی درست خواهد شد
همین الانش هم قیمت دلار از 29 رسیده به 25_26
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۸ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
بیا تو باغ تو آفساید قدم نزن خطر داره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۶ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
دمش گرم روسیه
Iran (Islamic Republic of)
ا
۱۳:۲۵ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
الان با این قیمت نفت که داره روز به روزم بالا میره روسیه تحریم نفتی هم بشه ، یک سوم قبل نفت بفروشه جبران بقیش میشه ! الان روسیه یه هفته اگه نفت و گازشو که به اروپا میده را قطع کنه اروپا و آمریکا و.... فلج میشن و قیمت نفت و گاز و خصوصا بنزین سر به فلک میکشه اونوقت مجبور میشت کلی از تحریمهایی را که کردن و دارن میککنند را بردارن تا نفت و گاز بتونه از روسیه صادر بشه !
ازطرفیم نفت ما خوابیده تو نفتکشها تو بنادر و نمیتونیم همشو بفروشیم چون تحریمیم و روسیه هم به همین خاطر شد دوست خاله خرسه ایران و نگذاشت برجام زودتر ازاینها به نتیجه برسه ! به خاطر همچین روزی بود که ایران گازش جایگزین گاز روسیه نشه ....!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۲ اسفند ۱۴۰۰
بااین وضعیت نفت دیگرباقیمت بشکه نه باقیمت مثقال حساب عرفی میشود این یعنی کسری بودجه امریکا به سقوط ازاتمسفرافتصادی جهان تبدیل میشود به خصوص که تحریم درمقاومت دیگراثری ندارد وتحریم روسیه بااین شدت که درواقع زندانی کردن روسیه است فقط اتش رابه متحدین وکینه گرفتن اروپابرای نابودی اسراییل وامریکا که درامنیت هستند واروپا رابه تخریب هل میدهند وروسیه هم ابعاد اسیب به امریکا رابرای رفع ازاین حصر تقویت میکند
آخرین اخبار