نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق:

عراقی‌ها در انتظار راه حلی برای خروج از بن بست سیاسی کشور هستند

نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق اعلام کرد که اوضاع فعلی این کشور با بحران‌هایی مواجه است که با تلاش مقامات برای تسلط بر قدرت حل نخواهد شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - نماینده ویژه سازمان ملل در امور عراق در سخنانی مداخله جویانه در امور این کشور با انتقاد از تأخیر در روند انتخاب نخست وزیر و تشکیل کابینه جدید این کشور، گفت که ملت عراق در انتظار دستیابی به راه حلی برای پایان دادن به بن بست سیاسی در این کشور هستند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، جنین پلاسخارت در سخنرانی اخیرش در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره تحولات عراق ضمن انتقاد از تأخیر در روند انتخاب نخست وزیر جدید و تشکیل کابینه عراق و وضعیت «بن بست سیاسی» حاکم بر این کشور، گفت: «اوضاع فعلی عراق با بحران‌هایی مواجه است که در سایه تلاش‌های جاری «برای تسلط بر قدرت» این وضعیت حل نخواهد شد.»

نماینده سازمان ملل در ادامه با تاکید بر اهمیت ایجاد فرصت‌های شغلی و ارایه خدمات مناسبت برای شهروندان عراقی، تأمین امنیت و برقراری عدالت و مساوات برای آنان، اظهار داشت که پس از تأیید نتایج انتخابات پارلمانی عراق، رئیس و هیئت رئیسه پارلمان این کشور در تاریخ ۹ ژانویه گذشته انتخاب شدند و گام بعدی انتخاب رئیس جمهور عراق است که بر اساس قانون اساسی باید ظرف ۳۰ روز پس ازانتخاب رئیس پارلمان تعیین شود، اما به دلیل وجود اختلاف‌ها در اعلام نامزد‌های تصدی کرسی ریاست جمهوری این اتفاق هنوز رخ نداده است.

او همچنین خاطر نشان کرد به محض انتخاب رئیس جمهور، ظرف ۱۵ روز نامزد بزرگترین فراکیسون پارلمانی و یا مامور تشکیل کابینه را موظف خواهد کرد تا اعضای کابینه اش رابه پارلمان معرفی تا نمایندگان پارلمان آن را تایید کنند، اما شرایط فعلی عراق نشان می‌دهد که هنوز به آن مرحله نرسیده است.

به اعتقاد نماینده سازمان ملل با ادامه مشورت‌های سیاسی در عراق و با وجود وضعیت بن بست سیاسی در این کشور، زمان رو به اتمام است و در ورای بحث و جدل اصلی در عراق درباره تشکیل دولت اکثریت یا دولت توافقی، برای بسیاری از عراقی‌ها این سوال مطرح است که آیا در مذاکرات جاری واقعا منافع ملی کشور نگرانی احزاب و جناح‌های سیاسی است یا دستیابی به منابع، قدرت و نحوه تقسیم  انتصابات سیاسی و وزارتخانه ها؟

پلاسخارت در انتها با اعلام اینکه  اولویت در عراق باید دستیابی به یک توافق فوری درباره برنامه‌های کاری باشد تا فهرست طولانی از مسایل و مشکلات داخلی عراق به صورت فوری و هدفمند حل و فصل شود، مدعی شد که اگر زمام امور در عراق در تحت کنترل نباشد این کشور، وضع بسیار خطرناکی پیشرو خواهد داشت، چون ممکن است پیامد‌های طولانی مدت در پی داشته باشد و موجب تضعیف ثبات و امنیت عراق در کوتاه یا دراز مدت شود.

این در حالی است که محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان عراق ۱۸ بهمن جلسه پارلمان برای انتخاب رئیس‌جمهور را بر خلاف اعتراضات گسترده به این اقدام، تشکیل داد، اما تنها ۵۸ نماینده در این جلسه حاضر شدند و باقی نمایندگان با تحریم این جلسه انتخاب رئیس جمهور را به تعویق انداختند. با تعویق تشکیل دولت جدید در عراق، برهم صالح، رئیس جمهور فعلی عراق نسبت به ادامه وضعیت فعلی در این کشور هشدار داد و خواستار تشکیل هر چه سریعتر دولت جدید و توانمند شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار