سازه‌هایی که دسترسی به آن‌ها دشوار است

در این گزارش به چند مورد از مکان‌ های باستانی که دسترسی به آنها سخت است، اشاره شده است.

 دسترسی به برخی از مکان‌ها از معابد آویزان از صخره‌ها گرفته تا کلیسا‌های روی ستون‌های صخره‌ها کار سختی است.

به گزارش listverse، برخی از ساختمان‌های باستانی جهان در نامناسب‌ترین مکان‌ها واقع شده اند. ساخت مکان‌های عبادتگاهی و معابد روی ارتفاع کوه‌ها و دشواری دسترسی به این ساختمان‌ها نشان دهنده اهمیت معنوی آن‌هاست. در این گزارش چند مورد از سازه‌های قدیمی با دسترسی سخت آورده شده است.

ساختمان‌های باستانی

کلیسای سنت میشل

یکی از این مکان‌ها، کلیسای سنت میشل در کشور فرانسه است. افراد برای رسیدن به کلیسای کوچک Saint-Michel d باید از ۲۶۸ پله حکاکی شده در صخره بالا بروند. این کلیسا در سال ۹۶۹ روی یک پلاگین آتشفشانی به ارتفاع ۸۵ متر ساخته شد. هسته این آتشفشان در مرکز دهکده Le Puy-en-Velay قرار دارد. این دهکده هم در یک دره پوشانده شده از بقایای آتشفشان‌های باستانی قرار دارد. مانند بسیاری از فضا‌های مقدس دین مسیحیت، این کلیسا هم به فرشته مایکل اختصاص دارد. به گفته راهبان دینی، فرشته مایکل در قله کوه‌ها و سایر مکان‌های مرتفع ظاهر می‌شد.

کلیسای سنت میشل

مقبره Gaztelugatxeko Doniene در کشور اسپانیا

این آرامگاه متعلق به قرن دهم بوده و بر فراز جزیره‌ای در ساحل بیسکای ایالت باسک اسپانیا قرار دارد. در سواحل متلاطم باسک، تونل‌ها، طاق‌ها و غار‌هایی در اثر فرسایش دریا ایجاد شده اند. نام این مکان از ترکیب کلمات باسکی به معنای قلعه سنگی گرفته شده است. این آرامگاه با یک پل سنگی به باسک و سایر نقاط متصل می‌شود. علاقه‌ مندان باید برای دسترسی به این مکان ۲۴۱ پله را بالا بروند. طبق افسانه‌های کشور اسپانیا، افراد پس از صعود به آرامگاه باید سه بار زنگ آن را به صدا درآورده و آرزو کنند.

آرامگاه Gaztelugatxeko Doniene

صومعه سوملا در ترکیه

صومعه ارتدکس یونانی سوملا به حضرت مریم اختصاص دارد. این صومعه در ارتفاع ۱۲۰۰ متری و روی صخره‌ای در کوه ملا در ترکیه می‌چرخد. این صومعه یکی از قدیمی‌ترین صومعه‌های دین مسیحیت در جهان است. دو کشیش در قرن چهارم این مکان را تاسیس کردند. در قرن سیزدهم شکل کنونی آن به وجود آمد. مردم محلی، آن را با نام "Meryem Ana" می‌شناسند. احتمالا نامش از کلمه "Melas" به معنای سیاه گرفته شده باشد. شاید دلیل این نامگذاری کوه‌های کاراداگلار و رنگ سیاه نماد مریم مقدس باشد. پس از ابطال مبادلات ترکیه و یونان در سال ۱۹۳۰، بیشتر اجزای چوبی صومعه در یک آتش سوزی از بین رفت.

صومعه سومل

معبد معلق چین

این معبد معلق بیش از ۱۵۰۰ سال پیش روی پرتگاهی صخره‌ای در نزدیکی کوه هنگ در استان شانشی چین ساخته شد. این سازه با تیر‌های متقاطع بلوط سوراخ شده و فرو رفته در صخره‌ها نگه داشته می‌شود. این تنها معبد ساخته شده در دنیا با ترکیبی از سه فلسفه سنتی چین است. طبق افسانه‌های چینی، راهبی مجرد به نام لیائو ران این معبد را در سال ۴۹۱ ساخته و پس از انجام تعمیرات این مکان شامل چهل سالن و غرفه است.

معبد معلق Hanging Temple

معبد پوپا تاونگ‌کالات میانمار

این مکان مقدس در بالای صخره‌هایی با فاصله بیش از ۳۰ متر از زمین در مرکز میانمار ساخته شده است. این سازه بالای یک پلاگین آتشفشانی با ارتفاع ۲۲۵ متری قرار دارد. بر اثر فعالیت‌های زمین شناسی در اطراف کوه پوپا، یک آتشفشان خاموش با ارتفاع ۱۵۱۸ متر بالاتر از سطح دریا تشکیل شد. پوپا در زبان سانسکریت به معنای «گل» است. این مکان مقدس‌ترین کوه میانمار و منبع انرژی معنوی نات است. این مجموعه شامل صومعه‌ها وزیارتگاه‌ها است. برای رسیدن به این معبد باید ۷۷۷ پله را بالا رفت.

معبد پوپا تاونگ‌کالات

صومعه تثلیث یونان

این سازه حدود ۳۰۰ متر بالاتر از شهر کالاباکا قرار دارد. بر اساس شواهد، این صومعه از سال ۱۳۶۲ در اینجا بوده است. بسیاری از صومعه‌های متئورا، Agia Triada هم در نهایت اوایل قرن بیستم متروکه شد. در طول جنگ جهانی دوم هم آسیب‌هایی به آن وارد شد. در طی جنگ جهانی یکی از ساختمان‌های اصلی آن نیز در آتش سوخت. در دهه ۱۹۷۰ این معبد بازسازی شد.

صومعه تثلیث

سازه Paro Taktsang در کشور بوتان

این ساختمان به صومعه آشیانه ببر هم شهرت دارد. معبد Paro Taktsang نماد فرهنگی بوتان است. این سازه مقدس کنار صخره دره پارو بالا قرار داشته و در اطراف غاری در سال ۱۶۹۲ ساخته شد. به گفته برخی، راهبی به نام Padmasambhava روی پشت یک ببر نشسته و به این مکان پرواز کرد. پس از آن این صومعه به مکانی برای رام کردن ببر‌ها معروف شد.

صومعه آشیانه ببر

کلیسای Katskhi Pillar جورجیا

این کلیسا در بالای یک سنگ آهکی قرار دارد. مردم محلی از آن به عنوان ستون زندگی یاد می‌کنند. نام این ستون Katskhi با ارتفاع ۴۰ متر است. محققان سال ۱۹۴۴ موفق به بازدید از این مکان شدند و برخی از اسرار آن را فاش کردند. به گفته محقق گرجستانی در قرن هجدهم نحوه بالا رفتن از این ستون مشخص نیست.

کلیسای Katskhi Pillar

کلیسای سنگی Abuna Yemata Guh در اتیوپی

یکی از ۳۵ کلیسای سنگی منطقه Tigray کشور اتیوپی است. این سازه در ارتفاع ۲۵۸۰ متری قرار دارد. ورودی کلیسای Abuna Yemata Guh در یک سربالایی شیب دار است. بازدیدکنندگان با عبور از یک پل سنگی و یک پل عابر پیاده چوبی به این مکان می‌رسند. شهرت این کلیسا به خاطر نقاشی‌های دیواری و گنبدهایش است. قدمت آن به قرن پنجم بازمی گردد.

کلیسای سنگی


بیشتر بخوانید


گزارش از مهران محمدپور

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار