دیدار لاوروف با بلینکن و نشست پوتین و بایدن لغو شد

در پی تصمیم مسکو مبنی بر به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب اوکراین، دیدار روسای جمهور و وزرای خارجه آمریکا و روسیه لغو شد.

باشگاه خبرنگاران جوان - آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا شامگاه سه شنبه در واکنش به تصمیم مسکو مبنی بر به رسمیت شناختن دو منطقه جدایی طلب اوکراین، اعلام کرد با همتای روس خود سرگئی لاوروف دیدار نخواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری، آنتونی بلینکن در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: «حالا که می‌بینیم تهاجم آغاز شده و روسیه به وضوح هر گونه دیپلماسی را رد کرده است، دیدار در این مرحله منطقی نیست.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش روسیه را به حرکت در مسیر مناقشه متهم کرد.

در همین ارتباط جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد نشست بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه « قطعا » دیگر در دستور کار نیست.

با این حال، وزیر امور خارجه آمریکا گفت آماده ادامه تلاش‌های دیپلماتیک است، در صورتی که «روسیه آماده اتخاذ تدابیری قابل راستی‌آزمایی باشد تا به جامعه بین الملل اثبات شود هنگامی که از تنش زدایی و یافتن راه‌حل دیپلماتیک صحبت می‌کند، جدی است.»

آنتونی بلینکن خاطرنشان کرد اگر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه تهدید‌های خود علیه اوکراین را عملی کند، تحریم‌های مالی که پیشتر از سوی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا اعلام شد، آخرین تحریم‌ها نخواهد بود.

وی تهدید کرد: «علاوه بر تحریم‌هایی که امروز اعلام شد، هرگونه تشدید تنش‌های جدید از سوی روسیه، با اقدامات جدید سریع و شدید و هماهنگ با متحدان ما مواجه خواهد شد.»

دمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز از این رویکرد «گسترده» در زمینه وضع تحریم‌های بین المللی استقبال کرد و گفت این رویکرد اگر به طور پایدار ادامه یابد، می‌تواند جواب بدهد.

دیشب، وزرای خارجه اتحادیه اروپا، به بهانه اقدامات اخیر ولادیمیر پوتین، بر سر تحریم‌های جدید علیه روسیه توافق کردند. شامگاه دوشنبه رئیس جمهور روسیه طی امضای فرمانی، استقلال دو جمهور لوهانسک و دونتسک در شرق اوکراین را که شامل جدایی طلبان رس تبار می‌شود به رسمیت شناخت. این اقدام پوتین واکنش آمریکا و متحدان غربی آن را به دنبال داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار