واکنش‌ها به فرمان رئیس‌جمهور روسیه؛

اتحادیه اروپا: قاطعانه به تصمیمات پوتین پاسخ می‌دهیم

درپی فرمان پوتین برای به رسمیت شناختن جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، اتحادیه اروپا و کاخ سفید به این مسأله واکنش نشان دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان - درپی فرمان ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در خصوص به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، کاخ سفید و شماری از کشورها به این مسأله واکنش نشان دادند.

ژاپن از آمادگی خود برای همراهی با آمریکا به منظور اعمال تحریم‌های سنگین علیه روسیه خبر داد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن که در گفتگوی اخیر خود با ولادیمیر پوتین او را به خویشتنداری در مورد موضوع اوکراین دعوت کرده بود در این باره گفت: اقدام ساعات اخیر روسیه در مقابل اوکراین غیرقابل قبول و غیرقابل توجیه است و نقض آشکاری از فوانین بین المللی محسوب می‌شود. ژاپن برای پاسخی فوری و محکم در مقابل این اقدام مسکو اعلام آمادگی می‌کند.

ولودیمیر زلنسکی، رییس جمهور اوکراین در ساعات اولیه امروز در پیامی خطاب به مردم کشورش گفت: روسیه با اقدام اخیر خود در به رسمیت شناختن جدایی طلبان شرق اوکراین بحران در منطقه را تشدید کرد و آغاز یک جنگ بزرگ را سرعت بخشید. ما مسکو را مقصر اصلی بر هم زدن صلح و امنیت منطقه می‌دانیم.

وی افزود: روسیه قلمرو و تمامیت ارضی اوکراین را نقض کرده و به معنای واقعی خلاف توافقنامه صلح مینسک عمل کرده است. ما به مسیر مذاکره و دیپلماسی متعهد هستیم. اما در سرزمین خودمان از هیچ کس و هیچ چیز نمی‌ترسیم. ما مدیون هیچ کسی نیستیم و تا آخر ایستاده ایم.

نماینده آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه با به رسمیت شناختن استقلال دو جمهوری دونتسک و لوهانسک توافقنامه امنیتی مینسک را پاره کرد.

توافقنامه آتش بس مینسک، پس از رایزنی‌های دیپلماتیک سران فرانسه و آلمان با حضور رییس جمهوری روسیه، در ۱۲ فوریه ۲۰۱۵ بین کی یف و جدایی طلبان امضا و از ۱۵ فوریه اجرایی شد، اما این توافق بار‌ها توسط ارتش اوکراین و جدایی طلبان منطقه دونباس نقض شده است.

این توافقنامه که ۱۲ بند دارد خواستار استقرار آتش بس در شرق اوکراین، اعطای خودمختاری نسبی به دو جمهوری دونتسک و لوهانسک و عدم تجاوز ارتش اوکراین به مردم این دو منطقه می‌شود.

آمریکا خواستار مذاکرات به روسیه درباره اوکراین شد. جاناتان فاینر، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد واشنگتن آماده پاسخ به اقدام روسیه درباره اقداماتش در شرق اوکراین است. با این حال، ما پنجره دیپلماسی را به روی روسیه نمی بندیم. هنوز بر این باوریم مسکو ممکن است هر زمانی اقدام به انجام حمله نظامی علیه اوکراین کند. روسیه هم اکنون براساس اقدام نظامی خود پیش می رود نه دیپلماسی. 

جنبش انصارالله یمن استقلال دونتسک و لوهانسک را به رسمیت شناخت. محمد علی الحوثی، رییس کمیته عالی انقلاب یمن در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: دونتسک و لوهانسک را به عنوان دو جمهوری مستقل به رسمیت می شناسیم و خواستار خویشتنداری و وارد نشدن به جنگی هستیم که هدف آن از بین بردن توانمندی های روسیه است. 

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد: ما قاطعانه به مسأله به رسمیت شناخته شدن استقلال جدایی‌طلبان اوکراین پاسخ خواهیم داد. اتحادیه اروپا و هم پیمانانش به شکلی یکپارچه و قاطعانه، به تصمیمات پوتین پاسخ خواهند داد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: شورای امنیت سازمان ملل باید هرچه زودتر برای مقابله با پیامد‌های آخرین تحولات در اوکراین تشکیل جلسه دهد. اعزام نیرو‌های حافظ صلح پوتین به دونتسک و لوهانسک تجاوز آشکار به اوکراین و نقض تمامیت ارضی و حاکمیت آن است.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد با هرکسی که مسئولیتی در به رسمیت شناخته شدن غیقانونی جمهوری‌های خود خوانده داشته باشد، با تحریم برخورد خواهد کرد.

از سوی دیگر، کاخ سفید نیز در واکنش به فرمان پوتین اعلام کرد: پس از سخنرانی پوتین، بایدن با همتای اوکراینی خود ۳۵ دقیقه تلفنی صحبت کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای مدعی شد: بایدن به زودی فرمانی اجرایی را امضا می‌کند که هرگونه معامله تجاری و یا مالی با دونتسک و لوهانسک را ممنوع خواهد کرد. به زودی اقدامات بیشتری را در خصوص نقض آشکار پایبندی‌های بین‌المللی روسیه اعلام خواهیم کرد.

در بیانیه کاخ سفید همچنین آمده است: این اقدامات جدا از اقدامات سریع اقتصادی است که ما با هماهنگی متحدان در صورت تهاجم روسیه آماده می‌کنیم. ما به رایزنی نزدیک با متحدان و شرکا از جمله اوکراین درمورد گام‌های بعدی ادامه می‌دهیم. ما از روسیه انتظار چنین اقدامی را داشتیم و آماده پاسخ فوری به آن هستیم.

کاخ سفید افزود: بایدن با صدور فرمان اجرایی سرمایه‌گذاری یا تجارت در مناطق جدایی‌طلب اوکراین را ممنوع کرد. این فرمان اجرایی اجازه تحریم علیه هرکسی که در این مناطق از اوکراین فعالیت می‌کند را صادر می‌کند.

کاخ سفید در بیانیه جداگانه‌ای اعلام کرد: پرزیدنت بایدن با همتای اوکراینی خود تماس گرفت تا از پایبندی واشنگتن به حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین اطمینان دهد. رئیس‌جمهور بایدن در تماس خود با زلنسکی، تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک را به شدت محکوم کرد. پرزیدنت بایدن به زلنسکی درباره واکنش آمریکا، از جمله طرح‌های خود برای اعمال تحریم‌ها، اطلاع رسانی کرد.

کاخ سفید اعلام کرد فردا (سه‌شنبه) تحریم‌های بیشتری را علیه روسیه اعلام خواهیم کرد.

کاخ سفید در بیانیه‌ای اعلام کرد بایدن فرمان اجرایی منع اجازه آمریکایی‌ها از انجام فعالیت‌های اقتصادی در دونتسک و لوهانسک را امضا کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا گفت: فرمان اجرایی را امضا کردم تا روسیه را از فرصت سود بردن از نقض آشکار قوانین بین‌الملل محروم کند. ما به رایزنی نزدیک با متحدان و شرکا، از جمله اوکراین، درمورد گام‌های بعدی ادامه می‌دهیم.

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) در بیانیه‌ای اعلام کرد مارک میلی، رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا با همتای اوکراینی خود تماس تلفنی داشته است.

پنتاگون اعلام کرد: رئیس ستاد مشترک ارتش بر حمایت تزلزل‌ناپذیر واشنگتن از حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تأکید کرد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا نیز دربیانیه‌ای مدعی شد: به رسمیت شناختن جدایی دونتسک و لوهانسک توسط پوتین نیازمند واکنش سریع و قاطع است و ما در هماهنگی با متحدان خود گام‌های لازم را برخواهیم داشت. تصمیم پوتین نقض حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین و در تضاد با تعهد این کشور به دیپلماسی است. ما از جامعه جهانی می‌خواهیم که کشور‌های جدیدی را که با زور ایجاد می‌شوند، به رسمیت نشناسند.

سفیر آمریکا در سازمان ملل گفت: از برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت برای بحث درمورد بحران اوکراین و تصمیمات مسکو حمایت می‌کنیم.

کاخ ریاست‌جمهوری روسیه (کرملین) اعلام کرد: ولادیمیر پوتین از وزارت دفاع می‌خواهد با جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک توافقنامه امضا کند. این توافق به نیرو‌های روسیه اجازه می‌دهد تا وظیفه تضمین صلح در دو جمهوری را انجام دهند.

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه آمریکایی نیز در واکنش به این فرمان مدعی شد: به رسمیت شناختن استقلال دونتسک و لوهانسک، نقض توافق مینسک به شمار می‌رود.

قانونگذاران آمریکایی نیز مدعی شده‌اند: پوتین و الیگارش‌های فاسدش (گروهِ کوچک حکمران) باید بهای سنگینی برای تصمیماتشان بپردازند. ما متعهد می‌شویم که برای تصویب هرگونه قانون اضطراری که ممکن است از متحدان ناتو یا مردم اوکراین حمایت کند، تلاش کنیم.


بیشتر بخوانید:


شهردار کی‌یف، پایتخت اوکراین در واکنش به تصمیم روسیه مدعی شد: روسیه قوانین بین‌المللی را لغو کرده و کشور ما را از هم پاشیده است؛ شرکای ما باید تحریم‌های سختی را علیه آن اعمال کنند.

وزیر امور خارجه اوکراین اعلام کرد: اوکراین خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل درباره اقدامات غیرقانونی روسیه است.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین مدعی شد: به رسمیت شناختن شورشیان توسط روسیه نقض حاکمیت اوکراین است. ما منتظر گام‌های قاطع و روشن از سوی شرکای خود هستیم؛ ما خواستار برگزاری نشست اضطراری اعضای توافق نرماندی برای بحث درمورد آخرین اقدامات روسیه هستیم. ما از حل‌وفصل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک حمایت می‌کنیم و مرز‌های بین‌المللی اوکراین ثابت باقی می‌ماند.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس نیز مدعی شد تصمیم روسیه، نشانه‌ای دیگر از این مسأله است که امور در اوکراین در مسیر اشتباهی به پیش می‌رود.

وزیر خارجه انگلیس نیز گفت: ما پاسخ مان را با هم پیمانان‌مان هماهنگ می‌کنیم و نخواهیم گذاشت نقض پایبندی‌های بین‌اللملی روسیه بدون مجازات باقی بماند. در واکنش به نقض قوانین بین‌المللی از سوی روسیه، تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعلام خواهیم کرد.

وزیر خارجه انگلیس اعلام کرد: ما با اتحادیه اروپا برای هماهنگی برای اعمال تحریم‌های سریع علیه پوتین به توافق رسیدیم. من با همتای اوکراینی خود درباره تحریم‌هایی که با متحدانمان علیه روسیه اعمال خواهیم کرد، صحبت کردم.

دولت انگلیس اعلام کرد: فردا (سه‌شنبه) در واکنش به تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک، تحریم‌هایی را اعلام خواهیم کرد.

وزیر امور خارجه ایرلند نیز در واکنشی اعلام کرد: از تحریم‌های بیشتر اتحادیه اروپا علیه روسیه در پاسخ به تصمیمات پوتین حمایت خواهیم کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اعلام کرد: ما خواستار حل‌وفصل مسالمت‌آمیز مناقشه در شرق اوکراین بر اساس توافقات مینسک هستیم. ما به طور کامل از تمامیت ارضی اوکراین حمایت می‌کنیم.

دبیرکل سازمان ملل مدعی شد: تصمیم روسیه نقض تمامیت ارضی و حاکمیت اوکراین است و با منشور سازمان ملل همخوانی ندارد.

دبیرکل ناتو نیز مدعی شد: روسیه بهانه‌ای برای حمله به اوکراین درست می‌کند.

وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد: ما از روسیه می‌خواهیم که به رسمیت شناختن مناطق در شرق اوکراین به عنوان واحد‌های مستقل را لغو کند.

کاخ ریاست‌جمهور فرانسه (الیزه) نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: امانوئل مکرون خواستار تشکیل جلسه اضطراری شورای امنیت برای بحث درمورد بحران اوکراین شد؛ رئیس‌جمهور فرانسه به رسمیت شناختن جدایی‌طلبان اوکراینی توسط مسکو را محکوم کرد و خواستار تحریم‌های هدفمند اروپا شد.

کاخ الیزه همچنین مدعی شد: رئیس‌جمهور مکرون معتقد است که پوتین تعهدات خود را زیر پا گذاشته و تصمیم او برای تشدید اوضاع، مستلزم اعمال تحریم‌ها است. رئیس‌جمهور مکرون از اتحادیه اروپا می‌خواهد که روسیه را به دلیل نقض معاهدات بین‌المللی تحریم کند.

وزیر خارجه هلند نیز فرمان پوتین را در به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک محکوم و اعلام کرد: ما به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب در اوکراین توسط روسیه را محکوم می‌کنیم. ما با هماهنگی شرکای خود قاطعانه به نقض آشکار قوانین بین‌المللی پاسخ خواهیم داد.

وزیر امور خارجه بلژیک در واکنشی اعلام کرد: به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب اوکراین از سوی روسیه را محکوم می‌کنیم.

ریاست‌جمهوری فنلاند نیز اعلام کرد: ما تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب را محکوم می‌کنیم و به آن پاسخ خواهیم داد.

وزارت خارجه ترکیه با توجه به آخرین تحولات اوکراین، به شهروندان خود در شرق اوکراین توصیه کرد که این کشور را ترک کنند.

وزارت امور خارجه ترکیه همچینین اعلام کرد: تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب، نقض توافقنامه مینسک و نقض وحدت و حاکمیت اوکراین است. تصمیم روسیه برای به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب در شرق اوکراین را رد می‌کنیم.

وزیر خارجه ایتالیا مدعی شد: تصمیم پوتین برای به رسمیت شناختن استقلال لوهانسک و دونتسک مانعی جدی برای جستجوی راه‌حل دیپلماتیک است.

وزیر خارجه لهستان گفت: از روسیه می‌خواهیم نیرو‌های نظامی خود را برای اجرای تصمیم به رسمیت شناختن و حمایت از مرز‌های بین‌المللی اوکراین تحت فشار قرار ندهد.

نماینده لهستان در سازمان امنیت و همکاری اروپا اعلام کرده است: تصمیمات پوتین نقش این سازمان را در حل‌فصل مسالمت‌آمیز مناقشه تضعیف می‌کند.

وزیر خارجه اسپانیا با اعلام این‌که به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب از سوی روسیه نقض آشکار تمامیت ارضی اوکراین و توافق‌نامه‌های مینسک است، افزود: ما با هماهنگی نزدیک با شرکای خود به رسمیت شناختن مناطق جدایی‌طلب اوکراین توسط پوتین را پاسخ خواهیم داد.

وزیر امور خارجه کانادا نیز اعلام کرد: به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک از سوی روسیه به عنوان جمهوری‌های مستقل را به شدت محکوم می‌کنیم. با شرکا و متحدان خود در حال آماده‌سازی تحریم‌های اقتصادی در پاسخ به تصمیم پوتین هستیم.

جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا گفته است: به رسمیت شناختن دولت‌های به اصطلاح مستقل در اوکراین توسط روسیه را به شدت محکوم می‌کنیم. ما این اقدام روسیه را نقض آشکار حاکمیت اوکراین و قوانین بین‌المللی می‌دانیم و در پاسخ به آن تحریم‌های اقتصادی اعمال خواهیم کرد.

رویترز گزارش داد نخست‌وزیر استرالیا نیز در واکنش اعلام کرده است: ما با متحدان خود در تحریم روسیه همراهی خواهیم کرد. توصیف نیرو‌های روسیه در اوکراین به عنوان نیرو‌های حافظ صلح غیرمنطقی است.


بیشتر بخوانید:


روزنامه آمریکایی واشنگتن پست مدعی شد به رسمیت شناختن رسمی استقلال دو منطقه اوکراین از سوی مسکو، بهانه احتمالی برای جنگ است.

خبرگزاری فاکس‌نیوز نیز در گزارشی مدعی شد: پنتاگون انتظار دارد پوتین امشب از طریق مناطق جدایی‌طلبی که به رسمیت شناخته است، به سوی اوکراین پیشروی کند.

خبرنگار الجزیره از گفت‌وگوهای ویدئویی مشترک رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه و همچنین صدراعظم آلمان خبر داد.

خبرنگار الجزیره گزارش داد رئیس‌جمهور آمریکا و فرانسه و همچنین صدراعظم آلمان، ۳۰ دقیقه به طول انجامید.

الجزیره از برلین گزارش داد: صدراعظم آلمان و رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه توافق کردند که اقدام مسکو نقض آشکار توافقنامه مینسک است.

خبرنگار الجزیره همچنین گفت قرارداد روسیه با دونتسک و لوهانسک برای مدت ۱۰ سال است که به طور خودکار قابل تمدید است. روسیه متعهد می‌شود که کار مؤسسات مالی و بانکی را مطابق با توافق خود با دونتسک و لوهانسک تضمین کند. براساس توافق روسیه با دونتسک و لوهانسک، مبادلات مالی به روبل روسیه خواهد بود.

خبرگزاری رویترز گزارش داد: پوتین دستور اجرای یک مأموریت حفظ صلح در دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین را صادر کرد.

رویترز نوشت: صدراعظم آلمان با رؤسای‌جمهور آمریکا و فرانسه موافقت کرده است که تصمیم پوتین بی‌پاسخ نخواهد ماند. 

خبرگزاری رویترز همچنین مدعی شد: توافق روسیه با دونتسک و لوهانسک اجازه ایجاد پایگاه‌های نظامی روسیه در شرق اوکراین را می‌دهد.

رویترز به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی نوشت دولت بایدن اقدامات بیشتری را برای پاسخگویی روسیه در اواخر امروز (دوشنبه به وقت محلی) انجام خواهد داد.

رویترز به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد: آمریکا، انگلیس و فرانسه خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درمورد اوکراین شده‌اند.

نشریه نیوزویک هم نوشت: مقامات آمریکایی ابراز نگرانی کرده‌اند که به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط پوتین می‌تواند کاتالیزوری برای جنگ همه‌جانبه باشد.

آکسیوس مدعی شد: به رسمیت شناختن دونتسک و لوهانسک توسط پوتین احتمالاً اولین گام از یک عملیات نظامی گسترده است.

نشریه انگلیسی گاردین به نقل از یک مقام ارشد اروپایی نوشت: پوتین تمام اوکراین را می‌خواهد و این (قضیه) به رسمیت شناختن ممکن است تنها نقطه شروعی برای تشدید تنش باشد.

روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز گزارش داد سربازان روسی بدون نشان و درجه نظامی و ده‌ها خودروی نظامی در ۶۰ کیلومتری مرز اوکراین مستقر شده‌اند.

رسانه‌های روسی گزارش دادند که ۲ کاروان نظامی روسیه به سمت دونتسک و لوهانسک در شرق اوکراین رفتند.

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از یک مقام آمریکایی گزارش داد: ما همچنان شاهد آماده‌سازی برای عملیات نظامی گسترده روسیه هستیم که شامل کشتی‌های آبی خاکی و تجهیزات واحد‌های هوابرد می‌شود. ما انتظار داریم که نیرو‌های روسی امشب یا فردا در چارچوب مأموریت به اصطلاح حفظ صلح به سمت دونباس حرکت کنند.

سی‌ان‌ان به نقل از این مقام آمریکایی اعلام کرد: بعید است که نشستی بین بایدن و پوتین، رؤسای‌جمهور آمریکا و روسیه برگزار شود.

شبکه خبری سی‌بی‌اس به نقل از یک مقام ارشد آمریکایی گفت: ما به تلاش‌های دیپلماتیک خود تا حرکت تانک‌ها ادامه می‌دهیم، اما دچار توهم نیستیم.

خبرگزاری اینترفاکس روسیه گزارش داد که ۲ کاروان نظامی این کشور وارد دونباس شدند.

بلومبرگ به نقل از منابع خبری نوشت: ایالات متحده کارکنان سفارت خود در اوکراین را به دلایل امنیتی به لهستان منتقل می‌کند. دولت بایدن به همه کارمندان باقی‌مانده وزارت خارجه در اوکراین دستور داده است که این کشور را ترک کنند. در صورت عدم تهاجم روسیه، دیپلمات‌های آمریکایی می‌توانند اواخر امروز به اوکراین بازگردند.

یک منبع دیپلماتیک روسی به الجزیره گفته است: نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اوکراین ساعت ۵ صبح به وقت مکه برگزار می‌شود.

شبکه خبری اِی‌بی‌سی مدعی شد: واشنگتن از رئیس‌جمهور اوکراین می‌خواهد برای امنیت خود به شهر لویو در غرب اوکراین برود. مسکو هنوز در حال آماده شدن برای حمله به اوکراین در ساعات یا روز‌های آینده است.

خبرگزاری ان‌بی‌سی به نقل از منابع خبری نوشت: دولت اوکراین فناوری‌های امنیتی مهم و فرماندهی نظامی را در انتظار حمله روسیه به خارج از کی‌یف منتقل کرد.

فیصل المقداد، وزیر امور خارجه سوریه در واکنش به فرمان پوتین اعلام کرد: «دمشق از تصمیم به رسمیت شناختن جمهوری‌های لوهانسک و دونتسک حمایت می‌کند و با آن‌ها همکاری خواهد کرد. سخنرانی پوتین در مورد به رسمیت شناختن جمهوری‌های لوهاانسک و دونتسک نقطه عطفی در تاریخ است.»

دیمیتری مدودف، معاون رئیس شورای امنیت روسیه نیز گفت: واشنگتن و ناتو از به رسمیت شناختن اوستیای جنوبی و آبخازیا به وسیله مسکو درس نگرفته اند و بی شرمانه به مرز‌های ما نزدیک شده اند.

ژانگ جون، در اظهارات کوتاهی در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره اوکراین گفت که پکن از هر تلاشی برای جل بحران اوکراین از روش دیپلماسی حمایت می‌کند.

گفتنی است ساعتی پیش پوتین با امضای فرمانی، استقال جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک درشرق اوکراین را به رسمیت شناخت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
این تجزیه طلبی اگه برای ایران اتفاق بیفته و عمو پوتین نیروهای حافظ صلح بفرسته.. خوبه؟ شما همینجوری تحلیل میکنید؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
مگه جز معدودی خودفرخته ما تجزیه طلبم داریم ؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۱۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
ای ننگ برهمه شما (اروپا وآمریکای جنایتکار) اوکراین که کلا بخشی از شوروی بوده و اینها توسط نقشه شوم آمریکای جنایتکار جدا شده و حالا به کسی هم ربطی نداره چه اتفاقی براشون بیفته ولی فلسطین چی محله شیخ جراح چه خبره کورید نمی بینیدکه خانه های مردم بی دفاع را به زور مصادره می کنند لعنت خدا به شما جنایتکاران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۵۴ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
کلا اینا طرفدار قتل عام مردمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۴۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
نظر و تحلیل خبرهای 20:30 هم ببینیم تو چند روز گذشته :))))))))))))))))))))))))))))))))
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۴۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
اگه مردم خودشون میخوان کسی حق نداره دخالت کنه
کلا مسائل هر منطقه به خودشون مربوطه نه اروپا و آمریکا و اگه فکر کردن میتونن مردم رو سرکوب کنن کور خوندن
Iran (Islamic Republic of)
mamad
۰۶:۲۰ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
کثافتا اگه راست میگید اول اسرائیل و ازبین ببرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۵۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
جالب امریکا از تعهدات بین المللی صحبت می کنه!!!!
بد عهد ترین کشور در تعهدات بین الملل امریکاست!!!
لذا حق اظهار نظر در خصوص تعهد و پایبندی به توافقات بین الملل ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
این اتحادیه اروپا قدرت تصمیم گیری اصلا داره تو موضوع برجام که شب یه چیز میگن روز یه چیز دیگه بیشتر طبل تو خالی هستند که صداشون با کوبیدن قلدری آمریکا بلند هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۳۷ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
خود کرده را تدبیر نیست وقتی که اوکراین میشه حیاط خلوت آمریکا و غربی ها علیه کشور دوست روسیه، همون دوست الان میشه دشمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۵:۲۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
جمهوری اسلامی چون سیاست خاجی مستقلی از روسیه نداره جرات محکوم کردم این اقدام رو نداره
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۸:۰۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
به به جناب کارشناس عجب تحلیلی کردی چی راباید محکوم کنه دقیقا؟!!!!
اونایی که باید محکوم بشوند آمریکای جنایتکار وغربه اوکراین کلا بخشی از شوروی بزرگ به که توسط آمریکای خبیث جدا شد اصلا به این جنایتکار و اروپاییهای بدبخت حلقه به گوش ربطی نداره چه اتفاقی در آنجا بیفته اصلا اوکراین را باید روسیه ضمیمه خاک خودش بکنه به کوری چشم آمریکای فتنه گر وازنابش.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۳۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
این دولتهای به اصطلاح دلسوز چرا برای عربستان که هرروز مردم مظلوم یمن را قتل عام میکند،خط و نشان نمی کشند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۸ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
اتحادیه اروپا غلط کرده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۵ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
اوکراین به گورستان سربازان روسی تبدیل خواهد شد
United States of America
رهگذر
۰۰:۴۱ ۰۳ اسفند ۱۴۰۰
تصمیم پوتین و حرفاش کلا حرکتی بر علیه امنیت ملی کشورهای منطقه است و تجزیه طلبی رو شدیدا تقویت میکنه. کاش دقت میکردیم دوست کی هست دشمن کیه....
آخرین اخبار