در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

حذف حضور مامور در اعطای مجوز کسب و کار

رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد گفت: هر شرطی برای صدور مجوز کسب و کار که ناظر به این باشد تا ماموری برود و مکانی را تائید کند، حذف شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان - امیر سیاح رئیس مرکز پایش و بهبود فضای کسب و کار وزارت اقتصاد در گفت و گویی با موضوع تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار به سوالات زیر پاسخ داد.

 صدور مجوز کسب و کارها از تاریخ ۱۸ اسفند چه تغییری می کند؟ 

سیاح: تا قبل از ۱۸ اسفند درگاه ملی مجوز‌ها افتتاح می‌شود و در آن برای هر یک از مجوز‌هایی که دستگاه‌ها صادر می‌کنند، هیات مقررات زدایی صادرکننده اصلی، میزان هزینه، تعداد روز‌های لازم برای صدور، شروط و مدارک لازم را مشخص می‌کند. این وظیفه از ۱۳ سال قبل باید انجام می‌شد، اما دستگاه‌ها اجرا نکردند.

حدود ۷ سال قبل که سایت G۴B کم کم شروع به کار کرد، سیاست وزارت اقتصاد در آن زمان به این صورت شد که دستگاه‌ها مدارک را بارگزاری کنند، اما دستگاه‌ها اطلاعات مبهمی را بارگزاری می‌کردند. زبان درگاه ملی مجوز‌های فعلی به شدت حقوقی است و نمی‌توان از آن استفاده کرد. وزارت اقتصاد در سه ماه گذشته درگاه ملی مجوز‌ها را به زبان ساده و عامه فهم بازنویسی کرد، در عین اینکه ادبیات حقوقی نیز لحاظ شده باشد.

در ماده ۷ قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ که در سال ۱۳۸۷ به تصویب رسید، در صورت تخلف، ضمانت اجرایی محکم و زندان تعیین شده بود. یعنی اگر در سایت درگاه ملی مجوز‌ها شرطی گذاشته شده باشد که دستگاه صادرکننده مجوز آن را رعایت نکند، ذینفع می‌تواند به دادگاه شکایت کرده و دادگاه آن را به زندان محکوم می‌کند (ماده ۶۰۰ قانون مجازات اسلامی).

ضمانت اجرایی قانون جدید به چه نحوی است؟

سیاح: طی این ۱۳ سال گذشته هیچکدام از دستگاه‌ها ضمانت های قانون سال ۸۷ را انجام ندادند، زیرا شرایط مبهم در آن وجود داشت. در قانون جدید صدور مجوزها، این شرایط مبهم را حذف کردیم. همچنین، هر شرطی که ناظر به این باشد که ماموری برود و مکانی را تائید کند را نیز حذف کردیم. یعنی هیچ دستگاهی حق ندارد برای صدور مجوز مامور بفرستد. همچنین حق ندارد برای صدور مجوز کمیسیونی تشکیل دهد که نتیجه آن نامعلوم است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
امیر فتاح
۲۳:۰۸ ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۱
دمت گرم خدا امواتتونو بیامرزه خیلی عالیه خیلیا به ارامش میرسن خیلیا کسب و گار شروع میکنن دمت گرم خیلی مردی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۹ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
بابا نشه دوباره این درگاه بشه بزرگترین مانع انصافا ماها که نابود شدیم حداقل آیندگان و اونایی که امروز دنبال کارآفرینی هستند جداقل به نتیجه برسند به خدا دولت ریسی همین یک دونه کار رو درست انجام بده همه چی حل میشه حتی معیشت مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
آیا این شامل مجوز داروخانه هم میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۰ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰
سازمان غذا دارو مجوز فروشی داروخانه ها فروش جان انسانهاست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
مشکل بانک‌ها ، خودرو سازی و کنکور تا قیامت و بعد از قیامت پابرجاست.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
لطفا قانون الهی در مجازات سارقان قطع انگشت انجام شود مردم به تنگ اومدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
امروز گزارشی از تلویزیون پخش شد که مالک ۲۷ هکتار زمین کشاورزی در اطراف یکی از شهرهای بزرگ پیگیر مجوز ساخت مجتمع تجاری و هتل بود. دادن اجاره تبدیل این همه زمین کشاورزی به تجاری در شهرهای بزرگ و پر جمعیت، جنایت در حق مردم و کشوره. سیاست آسان سازی جواز کسب و کار نباید بحران آلودگی هوا و ازدحام جمعیت در شهرهای بزرگ رو بدتر کنه. مجوزهای کار باید فقط به بخش های کمتر توسعه یافته و مرزی کشور داده بشه بطوریکه نیازهای اساسی مردم مانند هوا، آب و ترافیک مردم دچار آسیب بیشتر از این نشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
کسانی که توانایی دارند چندکارروباهم انجام دهند این کارت مهارت باعث بستن دستشون میشه .مثلا تواون کاره ایی اینجا چه کار میکنی .میدم بیمه ات روقطع کنن.....والی آخر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۰ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
از سایت yjc تقاضا دارم حالا که شما این قدر پیگیر مجوزهای کسب و کار هستید، پیگیر راه اندازی مجدد و گسترده آموزش های فنی و حرفه ایی در بخش دولتی نیز باشید تا جوانان قشر فقیر جامعه نیز بتوانند مهارت کسب کنند. لطفا این درخواست را پیگیری کنید تا تکمیل کننده زحمات شما در زمینه مجوزهای کسب و کار باشد. با تشکر.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
یعنی بااین کار ایجاد شغل برای جوونا کردین اره؟؟؟؟؟ یعنی اون کاغذ پاره برا ما پول میاره؟؟؟؟ وقتی زمینه ای برای کارنباشه وقتی سرمایه اولیه وجود نداشته باشه صرف صدور پروانه نمیتونه ایجاد کسب و‌کار کنه، این یه سیاست غلطی هست که مدام تاکید بر اجراش دارین. زورتون به نظام پزشکی نمیرسه اونوقت افتادین بجون دستگاههای خرد!!! وقتی اینهمه پزشک و پزشک متخصص کمه و برا یه وقت ویزیت گرفتن باید سه ماه تو نوبت باشیم این ایجاد رانت میکنه خیلی از جوونایی که چندسالی پشت کنکور به هوای قبول شدن از رشته های پزشکی عمرشونو تلف میکنند اما فقط یه عده خیلی کم از سهمیه آزاد قبول میشن و عده ای هم با سهمیه ای که دولت قرارداده، پس تو این زمینه شما هیچ کاری نمیتونین بکنین فقط های و‌ هوی دارین
Iran (Islamic Republic of)
سوال اساسی
۱۲:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چرا دولت قبل با 50 میلیارد دلار سرمایه گذاری چینی ها در خطوط ریلی موافقت نشد؟ چرا هیات چینی یکماه در ایران ماند و نتوانست از موانع دولت وقت عبور کند و به مردم نفعی برسد ولله اگر محاکمه نشوند ظلم به یک نسل شده ظلم به امام عصر عج شده ظلم به خدا شده کشور ما در مبارزه با فساد و رانت بسیار بسیار ضعیفه الان هم جناب خطیبی وزیر اطلاعات یکنفر جرات نکرد سوال کنه از ایشون در زمان طبری شما چه کردی؟! باید قبول کرد فاتحه خونده هست و اگر ولایت نبود ایران بدبخت ترین کشور بود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
قابل قبول نیست. این حضور مأموران بزرگوار است که امنیت شغلی و امنیت اجتماعی را تأمین میکند. شما شاهد هستید و گشت های تخصصی در شهرها و روستاها هست علاقه به کار و فعالیت اجتماعی بیشتر و بهتراست. حالا آن مامور در مورد آن مجوز کار نیز باید باشد که کار با هنجار و صحیح باشد.
لطفاً برای جنایت های احتمالی چراغ سبز ندهید و بازدارنده باشید.
عیدی عید که مانند ارزانی ماشین و ارزانی خانه اقدامی تخصصی انجام دهید.
اخبار و تصمیمات باید فوق‌العاده تخصصی باشد.
ما شاهد آن هستیم که از نبود ماشین های گشت کاملاً سوء استفاده تخصصی می‌شود.
Iran (Islamic Republic of)
استاد دانشگاه
۱۲:۴۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
دکتر سیاح عزیز خواهشمند است اخذ رتبه شرکتهای مهندسین مشاور را هم زیر ذره بین ببرید. با رویکرد غلط سازمان برنامه در دادن رتبه به برخی افراد بخدا رانت هزاران میلیارد تومانی در سال به جیب برخی افراد می رود. بدون رتبه مهندسین مشاور با تخصص بالا هم نمی توان کار گرفت. برای این وضع بحرانی هم لطفاً کاری بکنید.
Iran (Islamic Republic of)
استاد دانشگاه
۱۲:۴۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
چناب دکتر سیاح عزیز، اگر در کشور این شیوه کسب و کار تا حالا اجرایی می شد، یک نفر بیکار نداشتیم. هند و پاکستان با این جمعیت عظیم دقیقاً همین شیوه را پیاده کردند و الان پاکستان تقریباً بیکار ندارد.
لطفاً به یک بحران ایجاد شده توسط سازمان برنامه و بودجه کشور که با ضوابط غلطی که ایجاد کرده باعث رانت هزاران میلیاردی در دادن رتبه به شرکتهای مهندسین مشاور شده است نیز رسیدگی فرمایید. شرایطی که برای اخذ رتبه گذاشته باعث شده سالیان سال خرید و فروش و اجاره مدرک برای اخذ گرید راه افتاده و هنوز این بحران ادامه دارد. یک شرکت مشاور به فرزندان و کارکنان دلخواه خود گواهی سایقه کار می دهد و سپس با اسم این افراد شرکتهای مهندسین مشاور جدید راه اندازی می شود. و سپس از ظرفیت کاری آنها برای اخذ کار بیشتر با رانت استفاده می نماید. بخدا با میلیاردها تومان پولی که به جیب این شرکتهای فاسد می رود می توان هزاران مهندس جوان جویای کار را مشغول کار نمود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
درود بر جناب دکتر رئیسی که داره انقلابی و خستگی ناپذیر پیش میره. یکی آزاد سازی سواحل بود که خیلی عالی اقدام کردند. یکی مجوز کسب و کار هست که خیلی عالی اقدام کردند . یکی در مورد آب و فاضلاب اهواز بود که واقعا" گُل کاشتند و انشاء الله در مورد بورس هم به اون قول هایی که دادند عمل خواهند کرد.
حسن روحانی بد جوری به مملکت و اقتصاد و بورس ..... گند زد و خزانه را خالی تحویل جناب رئیسی دادند. باید محاکمه و مجازات بشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اینم مثل قضیه وام بدون ضامنه کسی نمیتونه بگیره
Iran (Islamic Republic of)
ولی اله عابدیان
۱۷:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
سلام . من بدون درد سر و به راحتی گرفتم ، لطفا آدرس غلط ندید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۹ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
درود به شرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۲ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
فکری هم به حال جوانان که مهارت ندارند کنید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۱ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
قبل از مجوز کسب کار خیلی از جوانان ایرانی مهارت ندارند
United States of America
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
عالیه. این کمیسیون‌ها و ماموران بازدید واسه خودشون و سیستمشون کلی زد وبند ایجاد کرده بودند امیدواریم این زد و بندها رو در جاهای دیگه سیستم جاندهند بهرحال اینا با این رشوه و رانت کلی برا خودشون ابزار قدرت بودن و به حقوق به چشم صدقه نگاه میداشتند. این قانون در شهرداری‌ها هم لحاظ بشه و در کلیه اداره جات و نهادها صرف مجوز کسب وکار نباشه.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۴ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
اجرکم عند الله .
Iran (Islamic Republic of)
جلال
۰۷:۲۸ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
درود برشرفتان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۳۶ ۲۹ بهمن ۱۴۰۰
آفرین به باشگاه

مشکلی در کشور وجود دارد برای کسب کار وجود دارد

یک نبود مهارت است جوانان مهارت ندارند


دو اینکه مهارت های اضافی بسیار وقت مهارت آموز را راقبل از ورود به بازار کار میگیرد ..مثلا ما چرا باید خیاط همت کاره داشته باشیم ..ما باید شلوار دوز حرفه آیی داشته باشیم در کارگاه فقط شلوارربدوزد

یا پیراهن دوز حرفه آیی که خلاقیت صدها مدل پیراهن دوزی را بلد باشد
در کشور چین هر کس در هر رشته فقط یک مهارت خاص پیدا میکند
ما باید از کلی نگری در مهارت به جزییات برسیم
آخرین اخبار