در راستای سیاست مهار چین؛

سفر وزیرخارجه آمریکا به کشور‌های حوزه اقیانوس آرام

آنتونی بلینکن قصد دارد به منظور تمرکز واشنگتن بر منطقه آسیا – اقیانوسیه به کشور‌های حوزه اقیانوس آرام سفر کند.

باشگاه خبرنگاران جوان- آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا قرار است امروز به استرالیا، فیجی و هاوایی سفر کند و در دیدار با متحدان منطقه‌ای آمریکا تاکید کند واشنگتن برای مقابله با پیشرفت‌های چین در زمینه اقتصادی و نظامی در منطقه مصمم است.

به گفته خبرگزاری رویترز، مهمترین موضوع نشست گروه غیررسمی چهار گانه با حضور آمریکا، ژاپن، هند و استرالیا بحث در مورد نگرانی‌های واشنگتن و متحدانش در مورد اقدامات اخیر کره شمالی و نیز نگرانی‌های موجود در مورد جزایر اقیانوس آرام است. آمریکایی‌ها معتقدند چین قصد دارد چندین پایگاه مهم نظامی و استراتژیک در اقیانوس آرام ایجاد کند.

سفر بلینکن در حالی به منطقه اقیانوس آرام صورت می‌گیرد که در روز‌های اخیر و در مراسم افتتاحیه بازی‌های المپیک زمستانی پکن مقامات چین و روسیه به همکاری‌های همه جانبه میان دو کشور بدون هیچ محدودیتی تاکید کردند.

مقامات چین و روسیه ضمن این گفتگو‌ها متعهد شدند از منافع استراتژیک خود در منطقه دفاع کنند و مقابل اقدامات یک جانبگرایانه آمریکا بایستند.

این دیدار مورد انتقاد شدید مقامات آمریکایی قرار گرفت تا جایی که دانیل کریتنبرینک، دیپلمات ارشد وزارت خارجه آمریکا در امور شرق آسیا در واکنش به آن گفت: انتظار می‌رفت که دیدار ولادیمیر پوتین و با شی جین پینگ در روز جمعه در راستای کاهش تنش‌های منطقه‌ای صورت می‌گرفت.

مقامات آمریکایی می‌گویند: سرعت پیشرفت چین برای دستیابی به جزایر اقیانوس آرام زنگ خطری جدی برای واشنگتن است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار