داوری، گام جدید دستگاه قضا برای جلوگیری از اطاله دادرسی

رئیس قوه قضائیه برای جلوگیری از معضل اطاله دادرسی، دستورالعمل ساماندهی حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری وتوسعه نهاد‌های داوری را ابلاغ کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان -  به منظور تقویت و تحقق سیاست‌های دستگاه قضائی در دوران تحول و تعالی و در راستای اجرای بند الف ماده ۱۱۶ قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران (۱۴۰۰ - ۱۳۹۶) و همچنین ساماندهی و ارتقای نظام داوری به‌عنوان یکی از راهکار‌های «توسعه روش‌های حل اختلاف جایگزین رسیدگی قضایی» مندرج در فصل دوم سند تحول قضایی و به‌منظور افزایش مشارکت مردم در حل‌وفصل دعاوی، کاهش مراجعه شهروندان به مراجع قضایی، تسریع در حل‌وفصل اختلافات و ایجاد ساماندهی و توسعه نهاد‌های داوری و نظارت بر آن‌ها، دستورالعمل ساماندهی حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری و توسعه نهاد‌های داوری در ۱۹ ماده و ۳ تبصره از سوی رئیس دستگاه قضا ابلاغ شد.

به گزارش مرکز رسانه قوه قضائیه، ماده ۳ این دستورالعمل عنوان می‌کند که مرکز توسعه حل اختلاف می‌تواند بخشی از وظایف خود را در راستای برنامه‌ریزی، اعطای پروانه و تمدید آن، لغو پروانه و ساماندهی و نظارت در حوزه داوری به کانون‌های داوری واگذار کند.

همچنین بر اساس ماده ۴ این دستورالعمل به‌منظور سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی کلان توسعه داوری در کشور، شورای مشورتی داوری در مرکز توسعه حل اختلاف تشکیل می‌شود.

ماده ۵ این دستورالعمل عنوان می‌کند که کانون داوری به‌عنوان نهادی غیردولتی عهده‌دار ترویج فرهنگ سازش و حل‌وفصل اختلافات از طریق داوری، تلاش در جهت ارتقای دانش علمی و عملی در امور حقوقی و داوری از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی و بازآموزی حرفه‌ای، همایش‌های تخصصی و انتشار نشریات علمی، تلاش در جهت کاهش هزینه‌های داوری و اظهارنظر مشورتی درباره تعیین تعرفه‌ها، ارایه نظر مشورتی به داوران و نهاد‌های داوری در راستای تقویت آرای داوری؛ تلاش در جهت ارتقای سلامت نظام داوری و حفظ جایگاه و شأن داوران و نهاد‌های داوری و حمایت از حقوق صنفی و حرفه‌ای است.

همچنین کانون داوری موظف است، نظارت بر فعالیت‌های صنفی و حرفه‌ای داوران و نهاد‌های داوری و رسیدگی به تخلفات آن‌ها براساس مقررات اساسنامه؛ انجام اقدامات مقتضی به‌منظور تعمیم و گسترش خدمات بیمه درمانی برای داوران و کارکنان اداری نهاد‌های داوری و افراد تحت تکفل و ایجاد بستری مناسب جهت برخورداری از مزایای بیمه مسئولیت مدنی داوران و نهاد‌های داوری؛ دریافت سهم کانون از درآمد‌های داوری و مصرف آن در راستای انجام وظایف؛ ارجاع دعاوی به مؤسسات و داوران عضو در صورت تعیین کانون به‌عنوان مقام ناصب و سایر امور موضوع ماده ۳ دستورالعمل که از سوی مرکز تفویض می‌شود، انجام دهد.

بر اساس ماده ۶ و ۷ این دستورالعمل نهاد داوری حرفه‌ای به موجب قانون و یا با تشکیل نهاد داوری با شخصیت حقوقی مستقل و اخذ پروانه از مرکز تشکیل می‌شود و داور‌های این نهاد با اخذ پروانه از مرکز و گذراندن دوره‌های آموزشی و ادای سوگند در حضور رییس مرکز با نماینده وی و با داشتن شناسه مخصوص می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

بر اساس ماده ۱۲ این دستورالعمل نیز کانون‌های داوری از طریق تعامل با بانک‌ها و مؤسسات مالی، حمایت‌های لازم از نهاد‌های داوری از جمله پیگیری اختصاص تسهیلات برای تاسیس مؤسسات را به عمل می‌آورند و بر اساس ماده ۱۳ نیز نهاد‌های تخصصی داوری در حوزه‌های موردنیاز مانند حقوق خانواده و حوزه صنعت و بازرگانی با رعایت مقررات مواد ۶ و ۹ این دستورالعمل ایجاد خواهد شد.

همچنین بر اساس این دستورالعمل با همکاری مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه تدابیر لازم برای گسترش استفاده از داوری برخط و الکترونیک صورت خواهد گرفت.

طبق ماده ۱۶ این دستورالعمل نیز روسای دادگستری استان‌ها در تمام شهرستان‌ها موظف هستند شعباتی را به طور ویژه و به تعداد مورد نیاز برای رسیدگی به دعاوی مربوط به داوری اختصاص دهند.

بر اساس این دستورالعمل رؤسای حوزه‌های قضایی موظف هستند تمهیدات لازم را برای ترویج داوری و ترغیب طرفین دعوا به حل‌وفصل اختلاف از طریق داوری ترتیب دهند.

ماده ۱۹ این دستورالعمل نیز حق‌الزحمه داوران و نهاد‌های داوری را بر اساس آیین‌نامه موضوع ماده ۴۹۸ قانون آیین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال ۱۳۷۹ تعیین کرده است.

 این دستورالعمل در ۱۹ ماده و ۳ تبصره از تاریخ ۱۴۰۰/۱۱/۱۲ لازم‌الاجرا است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
یک دستور بدید برخورد شدید با سر بریدن انسانها اینجا ایران هست ما داعشی نمیخوایم لعنت خدا بر همچین کثافتهایی زود اعدامش کنید مگه ما هنوز عصر حجر هستیم ما فکر میکردیم ایران امنیت زیاده اینجا سوریه و عراق و افغانستان نیست حکم محاربه بدید تا کی باید خون بیگناهان ریخته بشه اینها معضل جامعه و انگل جامعه هستند اشرار و ارازل و اوباش باید نابود بشند رحم نکنید بهشون ترحم به چنین افرادی یعنی فاجعه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
تنها دادرسی که نباید سریع به حکم برسه درخواست طلاقه ولی زن ما از کانادا از بیست هزار کیلومتری درخواست طلاق داده و قاضی حل اختلاف برا من ضرب الاجل یه هفته ای برا حضور تو دادگاه فرستاده
اینطور که معلومه قاضیا ببشتر از زن و شوهرا برا طلاق دادن عجله دارن
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۵:۲۰ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
برای یه عده شغل تولید شد. برای مردم هم یک مرحله دیگه به جریان پروندشون اضافه شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۳۹ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
ارسال هر نوع پرونده به شورای حل و اختلاف و عدم رعایت وقت قانونی ارائه نتیجه کارشناسی توسط کارشناسان و موکول کردن رسیدگی به وضع پرونده به اواخر ماه توسط قاضی از جمله دلایل اطاله دادرسی می باشد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اقای اژه ای برخورد شدید بکنید با اشرار و ارازل اوباش با ان کسی که دختر نوجوان یر میبره و با بیرحمی تمام دو ر شهر چرخ میزنه برای مجرمان رحم بکنید رحمت نمیکنند دل واسه مجرم نسوزان بدای مجرمان ذره ای رحم نکنید اینها نامرد و عوضی هستند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
سلام،دوستان حقوق دان اگه نسبت به کاهش اطاله ی دادرسی ،نظری و مطلبی دارن به ایدیم ارسال کنید،ممنون میشم ازتون برای مقالم می خوام.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اگر یک سامانه ایجاد کنند به راحتی میتوان مشخص کرد که یک پرونده چقدر طول کشیده و چه کسانی در این امر مقصر هستند. برای مثال در شعبه 2 حقوقی شهرری یک قاضی وجود دارد که ادعای استادی دانشگاه را هم دارد ولی بسیار کار را طول میدهد ضمن انکه در احکام اشتباهات زیادی دارد و اگر مدیر دفترش نباشد و اشتباهاتش را نگیرد مردم با مشکلات بیشتری مواجه میشوند. امضا کسی که برای یک پرونده کوچک ماههاست پیگیر حق خود است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۱ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
اقای اژه ای خودت هم میدونی همش الکیه پس حرف نزن ....دستگاهئ اجرایی خودت را از وجود قاضیهای بی شرف رشوه گیر و فساد پاک کن بعدش حرف بزن.تمام فسادها از قوه قضاییه سرچشمه میگیرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۵ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
این روش به هیچ وجه کارآمد نخواهد بود و اطاله دادرسی رو افزایش خواهد داد. گذشت زمان صحت حرف منو ثابت خواهد کرد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
مخابرات با اینترنت داره دزدی میکنه از مردم چرا رسیدگی نمیشه ؟ همه تون دروغگویید
Iran (Islamic Republic of)
زارع
۱۱:۰۶ ۱۷ بهمن ۱۴۰۰
آره مغازه پول اساسی برا مراکز داوری ...برا یه جلسه و یه رای من سه تومن پول دادم
آخرین اخبار