مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان:

اقدامات گسترده‌ای در حوزه بیابان زدایی صورت گرفته؛ منشاء ریزگرد‌ها خارجی است

سجادی گفت: از سال ۹۵ تاکنون و با تعریف برنامه‌هایی به منظور مهار کانون‌های بحرانی ریز گرد در خوزستان، اقدامات وسیعی صورت پذیرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اهواز - سید محمد تقی سجادی می‌گوید: طی ۶ سال گذشته عمده اقدامات صورت گرفته در استان خوزستان، کار‌هایی است که در عرصه‌های بیابانی بنابر ضرورت افزایش ریزگرد‌ها در کشور تعریف شد.

او گفت: از همین رو برنامه‌های متنوعی برای مهار ریزگرد‌ها در خوزستان از سوی مهندسان اداره منابع طبیعی در حال انجام است، تا این مسئله به خوبی مدیریت شود.

استان خوزستان ۶ میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار مساحت دارد که از این مساحت قریب به یک میلیون هکتار در شمال، شمال شرق، شرق و جنوب شرق عرصه‌های جنگل‌های طبیعی هستند و در حوزه زاگرس تعریف می‌شوند.

بنا بر آمار منابع طبیعی و آبخیز داری خوزستان ۲ و نیم میلیون هکتار از این اراضی، عرصه‌های مرتعی است و یک میلیون و ۲۵۰ هزار هکتار نیز عرصه‌های بیابانی هستند.

از این عرصه‌ها نیز حدود ۳۵۰ هزار هکتار عرصه‌های بیابانی تخریب یافته هستند که تبدیل به کانون‌های گرد و غبار شدند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان یادآور شد: وقتی عرصه‌ای تبدیل به بیابان می‌شود و به «قهقهرا» می‌رود، با استفاده از شیوه‌های مختلفی سعی می‌شود کانون‌های گرد و غبار در آن مهار گردد.

این مقام مسئول روش‌های بیابان زدایی را شامل قرق و مدیریت ورود احشام دانست که از این طریق گیاهان بومی فرصت رشد پیدا می‌کنند و خاک ناپایدار تثبیت می‌گردد.

سید محمد تقی سجادی ادامه داد: در مکان‌هایی با شرایط بحرانی‌تر نهال کاری صورت می‌گیرد و بستر هور‌هایی که خشک شده می‌شوند تا باعث جلوگیری از برخاستن گرد و خاک شود.

او منشاء گرد و خاک‌های کنونی را عوامل خارجی عنوان کرد که مدیریت آن بر عهده منابع طبیعی نیست و مجموعه‌ای اقدامات را طلب می‌کند.

انتهای پیام/ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.