در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد

ضریب تضمین اعتباری خرید سهام می‌تواند باز هم افزایش یابد

کارشناس بازار سرمایه گفت: افزایش ضریب تضمین اعتباری خرید سهام می‌تواند به ادامه‌دار شدن روند مثبت بازار کمک کند.

آقای محمد خبری‌زاد گفت: در حال حاضر هر سرمایه‌گذار می‌تواند بر اساس توافق خود با کارگزاری تا ۶۵ درصد ارزش تضمین سبد سرمایه‌گذاری خود، اعتبار خرید سهام از کارگزار دریافت کند.

این ارزش بر اساس سبد سهام سرمایه‌گذاری هر سهامدار بدست می‌آید که به آن ارزش تضمین خرید اعتباری سهام می‌گویند.

به گفته این کارشناس به طور مثال اگر کسی ۱۲۰ میلیون تومان سهام داشته باشد؛ بر اساس ضرایب و بازا‌رهایی که این سهم‌ها در آن معامله می‌شوند ارزش تضمین آن به طور مثال ۱۱۰ میلیون تومان تعیین می‌شود و هر شخصی ۶۰ درصد این عدد را می‌توانست از کارگزاری اعتبار بگیرد که در چند ماه گذشته این عدد به ۶۵ درصد رسیده است.

زمانی که سرمایه‌گذار از اعتبار برای خرید سهام استفاده می‌کند اگر قیمت سهام در بازار اُفت ‌کند، ارزش تضمین اعتباری خرید سهام نیز کاهش پیدا می‌کند. در این حالت کارگزاران سهامداران اعتباری را به فروش سهام یا تزریق وجه اجبار می‌کنند تا میزان افتی که وجود داشته جبران شود.

او گفت: با افزایش ارزش تضمین به ۶۵ درصد، فشار فروش بر مشتریان اعتباری مقداری کاهش پیدا می‌کند. همچنین این شرایط می‌تواند بر ادامه روند مثبت بازار موثر باشد.

در کنار این موضوع مصوبه مکملی هم وجود دارد که افرادی که در کارگزاری‌ها اعتبار دارند و می‌خواهند وجه نقد دریافت کنند، دیگر نیازی به تسویه کل اعتبار ندارند. همه این موارد در کنار یکدیگر کمک به کاهش فشار فروش و ترغیب سرمایه‌گذاران به نگهداشتن نقدینگی در بازار می‌کند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار