کارشناس نظامی یمن در گفتگو با باشگاه خبرنگاران مطرح کرد:

عملیات «طوفان یمن» علیه امارات ثابت کرد که خط قرمزی برای پاسخ به دشمن وجود ندارد

عبدالغنی الزبیدی تاکید کرد عملیات نیرو‌های یمنی علیه امارات در آینده ویرانگر خواهد بود و رژیم صهیونیستی نمی‌تواند از ابوظبی در برابر آن حفاظت کند.

باشگاه خبرنگاران جوان - نیرو‌های مسلح یمن بامداد روز دوشنبه و همزمان با سفر و حضور اسحاق هرتزوگ، رئیس رژیم صهیونیستی به ابوظبی، در پاسخ به حملات امارات به یمن، این کشور را با موشک و پهپاد هدف قرار دادند.

یحیی سریع، سخنگوی نیرو‌های مسلح یمن با انتشار بیانیه‌ای در این باره گفت: سومین عملیات طوفان یمن با هدف قرار دادن عمق امارات انجام شد و کشورک امارات تا زمانی که تسلیحات دشمن صهیونیستی را در ابوظبی و دبی برای هدف قرار دادن مردم ما به کار گیرد و ابزاری در دست صهیونیست‌ها باشد، امن نخواهد بود.

این عملیات، سومین عملیات نیرو‌های مسلح یمن تحت عنوان «عملیات طوفان یمن» به امارات طی دو هفته گذشته بود؛ به گونه‌ای که طی دو عملیات گذشته نیز، تاسیسات مهم و حیاتی در این کشور از جمله فرودگاه ابوظبی و پالایشگاه نفتی «المصفح» و... هدف قرار گرفته شد. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن تاکید کرده اند که این عملیات در پاسخ به تجاوز‌ها و محاصره از سوی ائتلاف سعودی-اماراتی علیه مردم یمن صورت گرفته است و تا زمانیکه محاصره ادامه دارد، بانک اهداف روی میز است و عملیات علیه آنان ادامه خواهد داشت.

آخرین عملیات نیرو‌های یمنی در زمانی انجام شده که «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به امارات سفر کرده و در حال دیدار با مقام‌های این کشور بوده است. بسیاری از رسانه‌ها و ناظران سیاسی یکی از اهداف این سفر را رایزنی برای همکاری‌های نظامی و امنیتی به ویژه در برابر حملات نیرو‌های یمنی تفسیر کرده اند. حملات یمن به امارات همچنین تبعات اقتصادی سنگینی برای ابوظبی و فرار سرمایه گذاران از این کشور خواهد داشت و پس از حمله اخیر، شاخص بورس امارات با افت همراه بود.

«عبدالغنی الزبیدی»، کارشناس مسائل سیاسی و نظامی یمن در تشریح تحولات اخیر این کشور به ویژه پس از انجام سه عملیات طوفان یمن در عمق خاک امارات و در پی آن سفر «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم صهیونیستی به این کشور به بهانه توسعه روابط دو جانبه در چارچوب توافق آبراهام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به پرسش‌های مطرح شده پاسخ گفت:

سوال: در ابتدا درباره آخرین تحولات صورت گرفته در صحنه یمن و پیشروی نیرو‌های یمنی برای آزادسازی اراضی کشور توضیح دهید.

عبدالغنی الزبیدی: طبیعتا تحولات فراوانی در میدان نظامی وجود دارد یعنی هر روز تحول جدیدی رقم می‌خورد که بهترین گواه آن صحنه استان‌های مارب، جوف و شبوه است. به تبع، عملیات نظامی علیه تجمع مزدوران وابسته به امارات و عناصر داعشی در منطقه «عسیلان» در استان شبوه با موشک بالستیک نیز انجام شد. همچنین پهپاد‌های جاسوسی آمریکایی از نوع «اسکن ایگل» سرنگون شدند. عملیات نظامی در استان جوف نیز انجام و مناطق صحرایی در مرز با عربستان به کنترل نیرو‌های صنعا درآمد. نکته جالب توجه اینکه ارتش یمن طی ۳۰ سال گذشته در این منطقه حضور نداشته و عربستان به عنوان یک منطقه حیاتی بر آن تسلط داشته است.


بیشتر بخوانید:


سوال: چرا امارات در دوره اخیر اقدام به تشدید تنش کرد و از مزدوران در جنوب یمن حمایت کرد؟

عبدالغنی الزبیدی: امارات تنش را اخیرا تشدید کرد و شاید این موضوع برای کسانی که تحولات صحنه یمن را پی گیری می‌کنند، مفهوم نباشد، اما امارات در حمله علیه یمن دخالت و جزایر یمن را اشغال کرده است که می‌تواند بر اساس یک توافق اماراتی- اسرائیلی علیه یمن باشد. این موضوع همه را ناراحت کرده است. آمریکا در مراحل گذشته از طریق فرستاده ویژه صلح سازمان ملل اعمال نفوذ کرد و مزدوران شرقی را که عناصر سلفی- تکفیری هستند، به مقابله با نیرو‌های انصار الله فرا خواند.

انگلیس و آمریکا نیز اعمال فشار کردند تا نیرو‌های انصار الله به جبهه‌های «مارب» و «جوف» نرسند و بر سرمایه های نفتی این استان‌ها مسلط نشوند و نتوانند نفت آن‌ها را استخراج کنند. موضوع دوم اینکه رژیم صهیونیستی نیز برای مقابله با محور مقاومت منافعی را در یمن جست و جو و تلاش می‌کند که از جبهه یمن به محور مقاومت ضربه بزند، اما این تلاش‌ها همیشه با شکست مواجه شده و دشمن در تحقق اهداف خود ناکام مانده است و پیام عملیات طوفان در عمق خاک امارات این بوده است که نه تنها این کشور بلکه هر گروهی که حامی تجاوز علیه یمن باشد مانند اسرائیل در تیررس موشک‌های ما خواهد بود.

سوال: پاسخ یمن برای اماراتی‌ها غافلگیر کننده بود. چرا امارات که تحمل پاسخ نیرو‌های یمنی را ندارد، دست به تشدید تنش می‌زند؟

عبدالغنی الزبیدی: طبیعتا سه عملیات «طوفان یمن» که عمق خاک امارات را هدف قرار داد، نه امارات، نه اسرائیل ونه حتی ایالات متحده آن را پیش بینی نمی‌کردند، زیرا آن‌ها فکر می‌کردند که خطوط قرمزی وجود دارد و یمن نمی‌تواند و جرات آن را ندارد در سایه حضور نیرو‌های آمریکایی در امارات، این کشور را هدف قرار دهد اما پیام یمن در این سه عملیات با هدف قرار دادن فرودگاه ابوظبی، فرودگاه دبی و پایگاه‌های نظامی پیامی قوی بود و مشاهده کردیم که رسانه‌های آمریکایی که در منطقه عملیات بودند، چگونه هنگام عملیات طوفان یمن به پناهگاه‌ها رفتند. این عملیات پیامی قوی به همه کسانی بود که به یمن تجاوز کردند تا بدانند که دیگر هیچ خط قرمزی وجود ندارد و رهبری یمن همه اقدامات و تدابیر لازم را علیه جنگ به کار خواهد گرفت. دخالت امارات در جنگ علیه یمن اخیرا نسبت به اوایل جنگ بیشتر شده بود و باید به آن پاسخ داده می‌شد.

سوال: نیرو‌های یمنی تا چه اندازه می‌توانند تهدید‌های خود برای حمله به امارات را عملی کنند و پیامد‌های این حملات برای امارات چگونه خواهد بود؟

عبدالغنی الزبیدی: طبیعتا کسانی که موفق شدند سه عملیات طوفان یمن را انجام دهند قادر به انجام عملیات گسترده‌تر و اثربخش‌تر با قدرت تخریب بیشتر در گستره خاک امارات و عربستان خواهند بود. جهان خواهد دید تا زمانیکه محاصره و تجاوز از سوی ائتلاف سعودی ادامه داشته باشد و امارات مداخله کند و در حملات هوایی مردم یمن را هدف قرار دهد، عملیات‌هایی که در آینده صورت می‌گیرد، سخت‌تر و بزرگتر خواهد بود. چنانچه مقام‌های صنعا و شخص وزیر دفاع تاکید کرده اند که عملیات ویرانگری انجام خواهد شد و تاسیسات حیاتی و مهم هدف قرار خواهند گرفت. پیام سرتیپ «یحیی سریع» هم که در این زمینه بازتاب بین المللی داشته است. بله این حق ماست که از خود و کشورمان و کرامتمان دفاع کنیم.

عملیات «طوفان یمن»

سوال: اخیرا اخباری درباره اقدام نیرو‌های مزدور اماراتی به عقب نشینی و یا بازآرایی مجدد منتشر شد. آیا این اقدام به مثابه عقب نشینی آن‌ها به شمار می‌رود؟

عبدالغنی الزبیدی: درباره تصمیم مزدوران برای بازگشت و یا عقب نشینی یا استقرار مجدد باید بگویم که همه این امور برای همگان واضح بود، اما بسیاری از این عناصر تحت فشار حملات نیرو‌های صنعا و متحمل شدن خسارت‌های جانی و مالی فراوان مجبور به عقب نشینی شدند. شاید دلیل مشارکت این مزدوران در عملیات علیه مردم یمن این بود که پیش از حمله ارتش یمن به امارات گمان می‌کردند که تنها ظرف چند ساعت به صنعا می‌رسند و این منطقه را تحت کنترل خود در می‌آورند، اما پس از هدف قرار گرفتن عمق خاک امارات که حامی آن‌ها بود، عقب نشینی کردند و نتیجه این عقب نشینی حملات موشک‌های بالستیک و بمباران تجمع آن‌ها در استان شبوه بود.

سوال: اهداف پشت صحنه سفر اسحاق هرتزوگ، رئیس رزیم صهیونیستی به امارات را به ویژه در پی حملات نیرو‌های یمنی علیه این کشور چگون ارزیابی می‌کنید؟

عبدالغنی الزبیدی: رئیس رژیم صهیونیستی به امارات سفر و با سران این کشور دیدار کرد و به نظر می‌رسد که محور اصلی گفتگو‌ها بین دو طرف حملات ارتش یمن علیه امارات بوده است. رسانه‌های اسرائیلی اعلام کردند که رژیم صهیونیستی و امارات هر دو نسبت به موشک‌های ارتش یمن و قدرت پیشرفته ارتش یمن نگران هستند و به تبع، گفتگو‌ها متمرکز بر این موضوع بوده است. البته این گفتگو‌ها نتیجه‌ای نخواهد داشت، زیرا توان و امکانات ما به قدری پیشرفته هستند که به هدف قرار دادن کشور‌های ائتلاف متجاور ادامه خواهند داد و امارات هم که در محاصره مردم مظلوم یمن دخالت دارد، مستثنی نخواهد بود.

سوال: رسانه‌های عبری اخیرا از خودداری رژیم صهیونیستی از فروش سامانه‌های دفاعی به امارات خبر دادند. این موضوع از دیدگاه شما چگونه توجیه می‌شود و آیا تل آویو قصد دخالت مستقیم در جنگ یمن را دارد؟

عبدالغنی الزبیدی: بالطبع رسانه‌های اسرائیلی می‌خواهند امارات بسیاری از سامانه‌های دفاعی آن‌ها از جمله سامانه گنبد آهنین را از آن‌ها خریداری کنند و بنابراین بیان این مسائل در رسانه‌ها به نوعی عملیات تبلیغی به شمار می‌رود، زیرا این سامانه‌ها در برابر موشک‌های مقاومت فلسطین در غزه شکست خوردند. اما اگر اکنون در سفر هرتزوگ به امارات موضوع همکاری‌های امنیتی برای دفاع از امارت در برابر حملات ارتش یمن بررسی و حتی این سامانه‌ها به ابوظبی فروخته شود، باز هم کارآیی و تاثیری بر دفاع از امارات نخواهد داشت، زیرا پهپاد‌های یمنی همه نقاط عربستان در شمال، جنوب، شرق و غرب را هدف قرار دادند و سامانه‌های دفاعی که ریاض از بسیاری از کشور‌ها خریداری کرده بود، نتوانستند در برابر آن‌ها عمل کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار